Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Vilhelmsson

Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER

Inlägg av Vilhelmsson »

Jag använder en UC100 till min CNC3020 då kan du köra med vilken laptop som.

http://cncdrive.com/UC100.html
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

USB-2-LPT fungerar med Mach, men LinuxCNC stöder inte USB-port för USB är inte realtid.

Laptops i sig är enligt LinuxCNC problematiska p.g.a att man vanligtvis inte kan stänga av vissa interna funktioner som kan störa realtidsoperationerna.

Jag referrerar bara vad som sägs, jag har inte provat själv.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Och själv har jag kört LinuxCNC på en gammal 800MHz Toshiba-laptop i flera år utan problem :)
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Fast det där är väl ingen USB-2-lpt? Det är väl en motion controller för USB som ger output i parallellportsformat? Det står att den skall ha speciell drivrutin för Mach, så det verkar ju rimligt.

Vill man ha låga systemkrav kan man kika på TurboCNC. Det körde jag på en bärbar P133, inklusive gängslagning i svarv :-)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Vilhelmsson skrev:Jag använder en UC100 till min CNC3020 då kan du köra med vilken laptop som.

http://cncdrive.com/UC100.html
Ja det är ju bra det, fast jag har inte tänkt använda nån laptop.. :D
Vilhelmsson

Inlägg av Vilhelmsson »

Ska bli intressant att följa när du har bestämt dig, det finns en anledning att jag använder UC100 men du kan återkomma om du får problem :badgrin:
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Ja det blir nog bra.. ska hämta några datorer idag så jag ska se om det är nått jag kan använda.. :D
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Då har man varit till polarens jobb och rotat igenom datorerna dom hade bytt ut, var flera anställda som varit där och rivit och slitit så det var flera datorer som ej var komplett, han hade lagt bort två kompletta burkar som jag fick i alla fall, så jag tog dom o ska nu öppna och se vad det är för grejer på insidan.. så här ser dom ut på utsidan i alla fall..

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Lite förvånad.. på den mindre burken står det en lapp... kolla in vilket OS det står på lappen... rätt ovanligt va ?

Bild
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Dom här burkarna var inget jag känner mig direkt sugen på, den ena har IDE gränssnitt och SDRAM, den andra har SATA och IDE men SDRAM, det sitter 512MB minne i bägge och Windows XP.

Känner mig sugen på att köra Linux och då kommer man inte långt med 512MB minne, tänkte snarare typ 8GB minne jag.

Nää får nog fan ta och beställa lite delar och bygga en dator som kan funka med Linux.. känns jävligt jobbigt just nu dock...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ta nu och prova med en LIVE-CD och se hur pass det fungerar, ånga inte iväg nu utan testa lite.

Du ska ju BARA ha denna PC:n till att styra din lilla fräs med och inget annat!!!!!!
Allt annat ska du göra i en andra PC.

Så det är KISS som gäller = Testa så vet du.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Sitter det tre parallellportar i den ena, eller är det scsi-kort? Det är ju bra i så fall, för IO vill man ha mycket av när man börjat komplettera med MPG och annan utrustning.

Vad skall man ha 8GB minne till i en cnc-maskin!?? Den skall du ju inte använda till annat än maskinen. Mer än minimum för att det skall snurra är väl bortkastat?
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

En annan sak som jag har förstått det, LinuxCNC är en distro med realtid moddad kärna. Detta gör att man ska inte uppdatera hur som helst.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

jihe skrev:Sitter det tre parallellportar i den ena, eller är det scsi-kort? Det är ju bra i så fall, för IO vill man ha mycket av när man börjat komplettera med MPG och annan utrustning.

Vad skall man ha 8GB minne till i en cnc-maskin!?? Den skall du ju inte använda till annat än maskinen. Mer än minimum för att det skall snurra är väl bortkastat?
Baserar det på att om jag ska köra Ubuntu så känns 4Gb ibland lite lite (eftersom jag har det i min laptop som jag kör Ubuntu i), tänkte då närmaste nästa steg 8GB.. även DDR2 som sitter i lite äldre datorer är svårt och extremt dyrt att få tag på minnen, och i dessa burkar sitter det SDRAM.. tror knappast dessa moderkort supportar mer än kanske 2GB totalt.. o det är absolut för lite för ubuntu..
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

tecno skrev:Ta nu och prova med en LIVE-CD och se hur pass det fungerar, ånga inte iväg nu utan testa lite.

Du ska ju BARA ha denna PC:n till att styra din lilla fräs med och inget annat!!!!!!
Allt annat ska du göra i en andra PC.

Så det är KISS som gäller = Testa så vet du.
Ja fast det går ju inte att köra Linux i nån av dessa burkarna endå, inte Ubuntu iaf, Skulle kunna testa installera Windows 2000 på nån av dom, jag har ju orginal CD o nyckel, XP som är i kommer jag inte in i för det är lösenordsskyddat och polaren visste inte lösenorden eftersom bygget är ganska stort och alla har egna lösenord på sina datorer, vanligtvis plockar dom ur diskarna o skickar dom till skrot men i dessa två satt dom kvar.
Skriv svar