Jonas ROV

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

Ja, jag är medveten om att kullagerna är den svagaste länken. Å andra sidan är de enkla att byta och ev. fetta in. Anledningen till att jag tog mindre propellrar var just för att minska effektiviteten så att ROV:en inte tar undervattensrekord som vi skrev i någon annan tråd.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

trista att det var så svårt att få den tät.

Att lägga till "flyt boj" uppe på är ju en av dom enklaste sakerna om det behövs.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

netrunner: Jepp, visst är det!

Nu har jag uppdaterat första posten med resultatbilderna.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag tror att det väldigt mycket handlar om att du får inte tillräckligt stort tryck på packningen för att kunna "jämna ut" alla ojämnheter.

Det ÄR skitsvårt att få saker helt täta, ska jag bygga en UV-ROV så är just tätheten och trycktåligheten på kroppen det första jag kommer att titta på. Får man inte till det är det ju rätt meningslöst att bygga resten.

När det gäller läckaget vid kabelgenomföringarna, hur har du tätat där genomföringarna sitter fast i plexin?
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Jo, jag håller med att det handlar om att få tillräckligt stort tryck (eftersom jag inte har möjlighet att precisionskonstruera t.ex. med o-ringar). Hade allt varit i aluminium så hade jag kunnat skruva åt som bara den men ett problemet är att det är plexiglas vilket inte tål ett allt för stort tryck, alltså måste jag hitta någon alternativ lösning.

Däremot håller jag inte alls med dig att det är meninglöst om jag aldrig får den tät. Det har varit och är väldigt roligt att bygga på den! Och visst är det viktigt med täthet men en tät låda där man inte får till t.ex. kamera-funktionen eller motorstyrningen känns inte heller speciellt meningsfullt i så fall. Allt är lika viktigt men med olika svårighetsgrad!

Kabelgenomföringarna är tätade med en o-ring som man kunde köpa till.

Jag säger som Illuwater: Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite mer tid!
Mattz Larsson

Inlägg av Mattz Larsson »

Hej Snyggt bygge......

Jag tror att det är bara o-ringar som man smörjer in med ett silikonfett som gäller men för att få mer tryck på packningen och kunna dra åt mer varför inte ta fram sticksågen och göra en ring i 10mm tjock alu.
Och om du inte har verktyg för att göra ett spår för o-ringen så kan du såga en ring i plexi som har samma innerdiameter som o-ringen och är tunnare en o-ringen och limma den på locket då kan inte o-ringen tryckas in. Sen ökar ju trycket på o-ringen ju djupare du dyker.Har själv till verkat dyklampa på det viset och då låg glaset bara tryckt mot o-ringen med hjälp av en segersäkring.
Hoppas att du förstår hur jag menar.........
Jag tror inte det är några problem med att den klarar av trycket 1bar = 10m är inte mycket för en cylinder hadde varit värre om det hadde varit en låda så får du den tät så är det nog bara att dyka DJUPT :lol: Värre är det väll med ljuset men du bor väll i göteborg och det är väll bättre sikt där en det är utanför gävle
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Det där var faktiskt en riktigt bra idé att skära till en plexiskiva som jag limmar på gaveln! :tumupp:
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Jag håller fortfarande på att täta ROV:en :) Men jag har en annan fråga som jag hoppas kunna få hjälp med.

Om nu inte mina tätningsförsök lyckas funderar jag på att limma ihop alltihop. Det enda kruxet med det är att få till laddningen av batteriet. Tror ni det är möjligt att ladda ett blybatteri över en 60 meter CAT5 kabel med endast ett par? Eller blir det för stora förluster så att batteriladdaren inte klarar av det?

Jag har denna laddare. Hm, mitt batteri verkar ha försvunnit från Kjell men det är ett 12 V och 12 Ah underhållsfritt blybatteri.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Om inte annat går det ju alltid att ladda manuellt med ett strömbegränsat labbagg eller en hemmabyggd strömgenerator som klarar spänningsfallet...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

En spole i ROV;en och en utanför?? = Trådlös överföring av strömmen :D (Samma princip som eltandborstar)
Mattz Larsson

Inlägg av Mattz Larsson »

Hej Det är klart att det går att få den tät......
Men om du skall ha en kontakt till ROV:n så funkar nog en sådan AMP CPC serie 3 finns hos elfa vi har använt den på en
side scan sonar och det vi gjorde var att efter jag hadde lött kontakten så fylde jag den med epoxy.Du kan också skaffa en rörplugg
som har en stor gänga och limma fast muttern i ROV:n och ha en kontakt bakom den.
Men det måste gå att få den tät har du goglat det finns ju en hel del hembyggen på nätet .
jag tror på en grov o_ring och om du behöver mer tryck så en ring i alu men trycket på o_ringen ökar med djupet.

Mattz
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Meduza: Jo, fast nu har jag köpt en dyr laddare bara för ROV:en (än så länge iallafall) så den vill jag gärna använda :D

Squiz3r: Det vore smidigt! Annars kanske det kan vara något till din autonoma ubåt (trådlöst överföring av bilderna) :)

Mattz: Jag överdrev lite! Visst ska jag få den tät. Jag har gjort nya packningar (dock fortfarande av papper), tätat alla kabelgenomföringar och runt skruvarna i botten, kletat på en hel del silikon och vaselin lite här och där så nu hoppas jag att den ska klara badkarsprovet. Jag har bara inte hunnit doppa den i vatten ännu men den står startberedd i hallen.

För övrigt lyckats jag få ena gaveln att spricka runt en av skruvarna då jag råkade dra för hårt. Sprickan ligger utanför packningen så det är ingen fara men lite tråkigt förstås. En bättre anledning till att det vore bra att kunna ladda över navelsträngen är att jag slipper öppna ROV:n för att ladda batteriet. Jag har också funderat att ha en kontakt som sitter bakom en mutter men känner mig inte redo för det ännu. Jag skulle föredra att det gick att ladda över navelsträngen.

De där vattentäta kontakterna på ELFA är dyra!
watti

Inlägg av watti »

Ett litet tips är bara, tex vanliga konkopplingar osv, även packningar osv. Till rör snackar jag då. Börjar läcka ifall du drar dem för hårt. Oftast krävs de inte jätte mycket för att de ska vara tätt. Sedan är de viktigt att du kjedjedrar alla bultar ifronten :) Men de hade du säkert redan listat ut...

Mycket häftigt i övrigt måste jag säga! Se till att få den tät nu bara! :D
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Jo det vore ju smidigast att ladda över kabeln. Var det 12V bly på ditt batteri? Din kabel bör ju ha en resistans på 10 ohm eller något i den stilen (uppskattat från diverse kat5, men det kan man ju mäta). Redan en konservativ laddström på 100 mA ger då en volt underspänning vid batteriet, vilket gör att laddaren får svårt att fylla batteriet. Om man försöker ladda manuellt vill man nog ändå veta vad spänningen är vid batteripolerna för att det inte ska bli besvärligt.

Jag läste databladet för den gelfyllda kabeln på Direktronik, och där stod ju dielectric strength 750 VDC. Inget operating voltage dock. Men redan att köra 50-60 V håller ner strömmen utan att riskera för stora olyckor. Vad var det för laddare du hade? Något du kan montera permanent i ROV:en?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Jonas L: Du behöver egentligen inte veta spänningen vid polerna... inte om du konstantströmsladdar, man skulle även kunna sätta en led-display vid batteriet som visar spänningen och är lättavläst utifrån :)
Skriv svar