Köpa Elbil från Kina!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

AndLi skrev: Men en vanlig bil har inte den rejäla mängd bly som finns i elbilen ( nu utgår jag från att det sitter vanliga blybatteri i den, men vilket annat batterie som helst innehåller ju också mindre miljölämpliga ämnen)

En vanlig bil har inte heller en livslängd på 6500 mil innan skrot, våra två 850 har bägge rullat över 30 000 mil, (och ingen av dem kan anklagas för att vara pedantskötta)
Så miljöpåverkan av att bygga och skeppa hit 5 st elbilar tror jag är större än att bygga en 850 i sverige (fast att den är typ dubbelt så stor)
1. Blybatterier återvinns utan prolem. Det är tillochmed lönsamt att göra det.
2. Din 850 kanskeär ihopskruvad i sverige men delarna och materialen tillverkas över hela världen.
3. Livslängden på batterierna är visserligen 6500mil. men å andra sidan så håller inte bromsbelägg, olja, tändstift osv i en vanlig bil hur länge som helst heller. Underhåll får man alltid räkna med. Och som jag skrev förut så återvinns blybatterier till 100%.
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

en 10.000-mila service går lätt lös på 5-6000 på en äldre bil, en nyare får man punga ut med nästan 10k har jag för mig...

Så en bensinare är inte billiga i underhåll de heller.

/Hylsan
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

netrunner skrev: En vanligt bil måste även den har ganska omfattande kontantinsatser för att fungera. Då är 6500kr en droppe i havet.
Var dök 6500 kr för en ny uppstättning batteri upp ifrån?
Tittar man på siten på första sidan står det att den har 6st 12V 200Ah, jag köpte ett 110Ah/12V för ca 1500 kr, det betyder att en 200Ah säkert ligger runt 2500kr, 6 st blir 15000 kr. Och det är bara i material...

Att lägga ut så mycket pengar på EN gång känns oftast jobbigt, man kan då rätt lätt börja fundera på om man inte skulle köpa en nyare med modernare teknik i istället ,det borde ta 4-5 år att köra upp 6500 mil (inget man bränner 10-15 mil om dagen med direkt)... På den tiden tror jag en hel del har hänt med prestandan...
Och vad händer då med den gamla bilen utan fungerande batterier? Visst några säljs väll billigt till någon entusiast, men när den marknaden är mättad blir det bara skroten som vill ha dem...

Och bara för att det är en elbil slipper man ju inte ifrån service på bromsar, hjulupphängning osv, iof kan man ju tycka att de borde klara 6500 mil..
exeqt

Inlägg av exeqt »

Har elbilen bromsar då?
jag trodde bara den bromsade "magnetiskt", alltså vände motorerna till generatorer.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Förbrukade blybatterier har ett värde på 2-5kr/kg så du får en slant för dom gamla batterierna. Ju större lass du kan lämna till metallåtervinning ju mer pengar får du. Smart om man är några som byter samtidigt.

15000kr för 6500mil är ju bara 2:30kr/mil så det får man nog anse att man har råd med.

Kommer det nu batteriteknik så är ju det bara bra, då byter man till den tekniken nästa gång man ska byta batterier. Man behöver ju inte kasta bilen för det. I värsta fall ... något som är mycket osannolikt ... så funkar inte 72V motorn så då får man byta även den.

Frågan är om bilen ... så att säga funkar bra så som bil för kortare sträckor? Hur är kvaliteten? Vad är totalpriset? Får man miljöbils rabatt 10000kr?
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Hmm... asså ju mer batterier som du lämnar per gång, ju högre pris per kilo får du. (klar man får mer pengar om man lämnar mer, även annars med det är ju lite korkat att säga så) :D

Kina köper metall-skräp av oss i EU/USA som dom återvinner till nytt skräp som dom säljer till oss. :lol:

Visst måste man göra service på bilen men hur mycket är det inte som är relaterat till en bensinmotor? Kamrem? olja/tändstift/filter? osv osv... listan kan göras lång även om man inte har "otur".

Tyvärr så får man nog räkna med en extra rostskyddsbehandling beroende på var man bor.
tollecom
Kontakt:

Har försökt maila fredrik.nestor1@TABORT.telia.com

Inlägg av tollecom »

Jag är intresserad av elbilar så jag har försökt maila fredrik.nestor1@TABORT.telia.com men dom mailen studsar tillbaka är det någon som har en mail adress som fungerar till fredrik nestor?
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

exeqt skrev:he he, den dagen vi har 7-8kr/l igen för bensinen, är den dagen geneme man kör med vatten.
Förra veckan så vet jag ett ställe här nere i sydskåne som tog 8.9x-nånting för vanlig 95.
ejohsjo
Kontakt:

Inlägg av ejohsjo »

Tollecom: Prova med att ta bort "TABORT."
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Köpa Elbil från Kina!

Inlägg av jojje »

Blev det ingen fortsättning?

Nu ser det ut som dom kostar $10,995.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re:

Inlägg av Meduza »

netrunner skrev:så funkar inte 72V motorn så då får man byta även den
72V motor är ju rätt perfekt egentligen, bara att byta till ett 20S-pack av Li-Ion celler så har man 74V att leka med :)

Man får hoppas att Lithium Nanophosphate har rasat i pris såpass att man har råd med det när man ska byta batterierna nästa gång helt enkelt,
i dag har man ju inte riktigt råd med 200Ah 74V Lithium-pack...

3.7v 20Ah LiiMnNi3-pack som klarar 60A kontinuerligt: http://www.batteryspace.com/index.asp?P ... rodID=4904

20st såna pack i serie och sen tio såna serier paralellt för ett pack på 74V 200Ah som klarar 600A kontinuerligt...
det blir alltså 200 * 80.10$ + 25% moms vilket med dagens växlingskurs blir runt 165kkr :)

Fördelen är att hela packet bara skulle väga runt 62kg, så inte massa extralast som tynger bilen och hindrar fartresurserna :twisted:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Man får nog säga att elmotorn väger mindre än vad en bensinmotor väger också.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re:

Inlägg av Glenn »

FredrikNestor skrev: Pratade med Tim i Irland idag, och han håller på att registrera bilarna för fullt, dvs gör tester och så vidare. Dessutom sa han något som lät fantastiskt bra!
Han trodde att han kunde registrera bilarna som "personbil", och att den registreringen sedan gäller i hela EU! Det verkar vara mycket lättare att regga den där i Irland än här i Sverige.

[KLIPP]

Om han lyckas regga den, så att det är fritt fram för oss att importera hit till Sverige, så ska i alla fall jag ge Tim en slant för att han har hjälpt oss, eftersom det sparar oss många tusenlappar! :)
Gammalt inlägg jag vet men..

Det är INTE säkert att den går att regga in i sverige bara för att den är registrerad i ett annat EU-land, det beror på hur den är registrerad, många länder har speciella undantag och förenklingar, en bil som är inregistrerad med nationella undantag kan INTE automatiskt registreras in i andra EU-länder.

Ett bra exempel på detta är "amatörbyggt fordon" vi har i sverige, dom kan vanligen inte registreras in i andra EU-länder, tyskarna (och engelsmännen tror jag ?) har dessutom nån form av "godkänt trim" där tillverkaren och TÜV eller motsvarande har välsignat ändringar som förs in i registreringsbeviset, varvid bilen blir omöjlig att registrera in i (exempelvis) Sverige sedan.
Användarvisningsbild
GuruX

Inlägg av GuruX »

Mycket intressant tråd!
Hur har det gått nu? Vad har hänt med irländarens bilar?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Jag har hört att det egentligen redan finns tillräckligt bra batterityper som skulle kunna driva fram en elbil, men en stor biljätte har köpt patenten...
Det är väl bara hoppas att det kommer någon ny batteriteknik och att patenten hamnar i rätt händer...
Skriv svar