Senaste kretskortet
-
Re: Senaste kretskortet
Ja, något är givetvis roligare, men skulle svaret vara t.ex. "programmera" skulle man kunna dra slutsatsen att jag inte kan rita PCB.
Jag tror väl knappast att en arbetsgivare kommer att basera sitt beslut uteslutande på en "quiz" på ett visitkort... Eller för den delen om han/hon överhuvudtaget låter kortet röra sin dator (det hade inte jag gjort).
-
Detta är mest en rolig grej givetvis. En ice breaker som visar att man gillar att bygga grejjer.
Tanken är att ha med dessa på (Charm) Chalmers Arbetsmarknads dagar och dela ut till företag jag är intresserad av.
Tanken är att ha med dessa på (Charm) Chalmers Arbetsmarknads dagar och dela ut till företag jag är intresserad av.
Skulle man inte kunna fräsa ett hål och montera µC upp och ner för att få det plattare?
-
man kan göra så och köra med t.ex. tssop, tänkte göra så först, men pcb är 0.6mm, kretsen är 0.9mm så 1.5mm totalt. Det är inte mycket.
Kör man tssop genom pcb blir det ungefär samma. och kör man qfn genom pcb blir det dels kassa lödningar som kan/kommer gå sönder och en massa filande.
Kör man tssop genom pcb blir det ungefär samma. och kör man qfn genom pcb blir det dels kassa lödningar som kan/kommer gå sönder och en massa filande.
sneaky skrev:Jag tror väl knappast att en arbetsgivare kommer att basera sitt beslut uteslutande på en "quiz" på ett visitkort... Eller för den delen om han/hon överhuvudtaget låter kortet röra sin dator (det hade inte jag gjort).
..Eller kör nåt vettigt OS istället för windows

fast det är jäkligt coola visitkort som helt klart sticker ut.
-
Precis cadat klart PCBt till nästa klocka.
Blir väll en projekttråd när jag börjat löda på komponenter.
Men jag kan dra lite snabbt vad den innehåller:
cr2032 eller cr2025 batteri
STM32L152
LS013B7DH03 eller LS013B4DN04 som skärm, 128x128 svartvit respektive 96x96 metallisk, ska nog skriva kod så att båda funkar.
LIS2DH/LIS2DM accerelometer med tap/double tap detection, 2x2mm och lågström.
vibbrator och summer/buzzer
32/64Mib externt flash
NRF8001 för bluetooth 4.0 LE
Mems mikrofon för att kunna spela in "memos", om man t.ex. kommer på något man ska göra så "tapar" man bara på klockan och talar, det sparas på flash och synkas sedan till mobil/dator och kanske går på email eller lagras.
Ir termometer för att kunna mäta temperaturen på saker man riktar klockan mot.
Färg sensor för att kunna mäta färgtemp och liknande.
De 2 sista sakerna är bara skit jag klämde in för det fanns lite plats över, kanske inte ens populerar de kompoenenterna.
Estimerad batteritid(med CR2032): Standby utan BT 13år, Standby med BT som skickar ett paket i sekunden 3.5år, IRL: vem vet, om jag får över ett år så är jag nöjd.
Fysiska mått på klockan blir ca 36x36x(5-6)mm med cr2025, 36x36x7mm med cr2032
Så den blir ca 2mm mindre i sida än min förra och ca 3-5mm tunnare och många många fler features.
Antennen till BT blir en bit 1.8mm coax som stycka ut en bit längs med armbandet så den inte syns.
Till PCBt, 4 lager, 0.8mm, ska beställa på elecrew.
Blir väll en projekttråd när jag börjat löda på komponenter.
Men jag kan dra lite snabbt vad den innehåller:
cr2032 eller cr2025 batteri
STM32L152
LS013B7DH03 eller LS013B4DN04 som skärm, 128x128 svartvit respektive 96x96 metallisk, ska nog skriva kod så att båda funkar.
LIS2DH/LIS2DM accerelometer med tap/double tap detection, 2x2mm och lågström.
vibbrator och summer/buzzer
32/64Mib externt flash
NRF8001 för bluetooth 4.0 LE
Mems mikrofon för att kunna spela in "memos", om man t.ex. kommer på något man ska göra så "tapar" man bara på klockan och talar, det sparas på flash och synkas sedan till mobil/dator och kanske går på email eller lagras.
Ir termometer för att kunna mäta temperaturen på saker man riktar klockan mot.
Färg sensor för att kunna mäta färgtemp och liknande.
De 2 sista sakerna är bara skit jag klämde in för det fanns lite plats över, kanske inte ens populerar de kompoenenterna.
Estimerad batteritid(med CR2032): Standby utan BT 13år, Standby med BT som skickar ett paket i sekunden 3.5år, IRL: vem vet, om jag får över ett år så är jag nöjd.
Fysiska mått på klockan blir ca 36x36x(5-6)mm med cr2025, 36x36x7mm med cr2032
Så den blir ca 2mm mindre i sida än min förra och ca 3-5mm tunnare och många många fler features.
Antennen till BT blir en bit 1.8mm coax som stycka ut en bit längs med armbandet så den inte syns.
Till PCBt, 4 lager, 0.8mm, ska beställa på elecrew.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
@viktor_passe: Vad har du tänkt för IR- och färgsensor? Jag har i tanken en generell, trådlös, sensormodul på gång och funderar lite på vad det finns att välja på.

Ett drivsteg till ett LM723 Labbaggregat med ström och spänningsreglering.
Ska ha remote sens som valmöjlighet. Low side current sense.
Jordplanet syns ej på bilden.
Ett kort till GPIB-Floppydiskemulatorn
Jag gilar speciellt den pytteliia texten uppe th där det skall sitta en 1,27mm stiftlist som byglas för att välja adress för parallell poll
Hjälper en polare att bygga en dykarlampa med lite mer intelligent styrning.
Jag har gjort lösningen men polaren lödde "nästan" allt, och tanke på att var nybörjare samt med min micro komponent footprint så gjorde han ett riktigt bra jobb.
Dock vart det en hel del svordomar
Jag har gjort lösningen men polaren lödde "nästan" allt, och tanke på att var nybörjare samt med min micro komponent footprint så gjorde han ett riktigt bra jobb.
Dock vart det en hel del svordomar

Nästa kort vart en labb modul till min modul serie
8ch 24bit ADC med en precisions Vref på 2.5v
8ch 24bit ADC med en precisions Vref på 2.5v

Väldigt bra då jag får ner bygghöjden, tänkte fräsa ut två alu bitar som kortet kommer ligga i.
Men först ska jag se att kortet funkar som det ska

Ahh 
Jag själv kör jämt med keramiska kondingar, de finns i alla bra storlekar nu för tiden. Finns det någon speciell anledning att du använder tantaler?

Jag själv kör jämt med keramiska kondingar, de finns i alla bra storlekar nu för tiden. Finns det någon speciell anledning att du använder tantaler?