Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skrivare)

Berätta om dina pågående projekt.
gundam

Re: Tråden för Delta/Kossel 3D-Skrivare (fd Simplys 3D-Skriv

Inlägg av gundam »

KriJu skrev:gundam Jag löste mina extruderingsproblem genom att:
1. plocka isär hot-enden (inte ordentligt åtskruvad)
2. dra åt idler-skruven på extrudern (hade skakat loss lite)
3. kalibrera termistorn (PID-Tuning M303)

Innan tuningen hade jag stora temperatur skillnader och nu ligger den stabilt runt +/- 0.2grader
OK! Ska prova PID-tuning också när jag kommer hem på fredag. Konstigt om min termistor skulle visa 30 grader fel, men jag hoppas att det är där problemet ligger i alla fall. Är ganska hundra på att jag skrivit typ i configen.
Wolf on Air

Inlägg av Wolf on Air »

30° fel på en okalibrerad termistor är fullständigt jätterimligt, speciellt om du använder fel tabell, men även annars tänkbart. Individvariationen officiellt tillåts vara upp till 10%, och det förutsätter dessutom att man har "äkta" termistorer av given typkod. Mät!

Jag har kalibrerat Picons 500°-termistor till +- 1°C mot min multimeters termoelement över området 100° till 375°, då med Steinhart-Hart-ekvationen och det här kalkylbladet som jag hittade nånstans på Thingiverse. Enda fjantiga är att den läser 3.8 megaohm vid 25° så lägstavärdet blir rätt mycket hittepå, jag tror den är tänkt att vara 100kOhm vid 100°C, vilket nästan stämmer (det inträffar vid ungefär 106°C, och det är ju ett exempel på vad jag menar också, och kom ihåg att kurvan är extremt olinjär!)

Gjorde nåt liknande med värmebädden, även den passade dåligt mot någon standardtabell.

Har du felaktiga mätningar och okalibrerad PID så temperaturen kommer i svängning alternativt inte når upp till börvärdet så är det inte konstigt alls om era skrivare beter sig synnerligen illa.

I övrigt är kalibreringen som repetier föreslår användbar, men knappast alltid optimal, jag får kraftiga översläng med den (att sänka I-värdet till typ 0.6 kan vara en variant då), och det kan ju vara illa för er som har hot-ends med plastkomponenter i (J-head och i princip allt som inte är en Pico/Hexagon/E3D), ett översläng på 30 grader när ni ligger i överkant av vad den klarar av kan sluta tråkigt.
Senast redigerad av Wolf on Air 2 juni 2014, 21:56:34, redigerad totalt 1 gång.
FilleK

Inlägg av FilleK »

Lite bilder på min kossel! :D
_DSC3882.jpg
det lilla råttnästet som jag ska komma på hur jag ska montera lite snyggt.
_DSC3887.jpg
Har fortfarande lite kvar att fixa innan första riktiga provkörningen. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nickeh
Kontakt:

Inlägg av Nickeh »

danei skrev:Den där får du gärna lägga upp mer information om.
Har inte skrivaren här, lägger upp nästa vecka!
Bilder och BOM.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Ytterligare en (enkel) grej att kolla är att lagret på extrudern löper lätt. Den lilla extrudern för den växlade motorn menar jag. Jag råkar numera veta att extrudern kan både funka och tappa steg lite slumpmässigt om det lagret går för trögt.
gundam

Inlägg av gundam »

Wolf on Air skrev:30° fel på en okalibrerad termistor är fullständigt jätterimligt, speciellt om du använder fel tabell, men även annars tänkbart. Individvariationen officiellt tillåts vara upp till 10%, och det förutsätter dessutom att man har "äkta" termistorer av given typkod. Mät!

Jag har kalibrerat Picons 500°-termistor till +- 1°C mot min multimeters termoelement över området 100° till 375°, då med Steinhart-Hart-ekvationen och det här kalkylbladet som jag hittade nånstans på Thingiverse. Enda fjantiga är att den läser 3.8 megaohm vid 25° så lägstavärdet blir rätt mycket hittepå, jag tror den är tänkt att vara 100kOhm vid 100°C, vilket nästan stämmer (det inträffar vid ungefär 106°C, och det är ju ett exempel på vad jag menar också, och kom ihåg att kurvan är extremt olinjär!)

Gjorde nåt liknande med värmebädden, även den passade dåligt mot någon standardtabell.

Har du felaktiga mätningar och okalibrerad PID så temperaturen kommer i svängning alternativt inte når upp till börvärdet så är det inte konstigt alls om era skrivare beter sig synnerligen illa.

I övrigt är kalibreringen som repetier föreslår användbar, men knappast alltid optimal, jag får kraftiga översläng med den (att sänka I-värdet till typ 0.6 kan vara en variant då), och det kan ju vara illa för er som har hot-ends med plastkomponenter i (J-head och i princip allt som inte är en Pico/Hexagon/E3D), ett översläng på 30 grader när ni ligger i överkant av vad den klarar av kan sluta tråkigt.
Att det kan vara så mycket som 10% visste jag faktiskt inte. Då vet jag vad jag har att jobba med :) :tumupp:
Användarvisningsbild
diesel

Inlägg av diesel »

Ommöblering på G

Kastade ut mega/ramps 1.4 kortet och ersatte detta med en due/ramps-fd
Rondavouz

Inlägg av Rondavouz »

Roade mig med att rensa upp min kossel lite idag med att skriva ut en ask till lcd:n och cada ihop och skriva ut ett fäste till den. Funkar fint att trycka i och dra ur displayn ur fästet. Nöjd!
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Någon som använder magnetarmar?
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Update, upptäckte att fel termistor var vald, kontrollerade kalibreringen med annan termometer och kom fram till att termistorn ändå visar 12 grader för lite. Kompenserade med temperaturinställningen för att printa vid mellan 195 och 200 grader, samma fel. Tokstopp i hotenden efter några lager.
Användarvisningsbild
konig7070

Inlägg av konig7070 »

Testa att printa vid högre temp, ca 230*C-240*C för att se om det hjälper.
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Har gjort det tidigare, blev stopp ännu fortare.
hawkan

Inlägg av hawkan »

PaNiC har du kollat att extrudern funkar, att allt löper lätt och smidigt där och att mothållslagret faktiskt snurrar lätt?
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Det har jag, det jag kan observera är att den ibland backar några steg, utan att jag är säker på varför. När man kör en kontinuerlig utskrift så är det inga problem, men det blir kanske problem när man ska printa en massa småpunkter?
hawkan

Inlägg av hawkan »

Extrudern ska aldrig tappa steg, nånsin. Så där är något galet i så fall. Jag har svårt att tro att ditt problem ligger i hotenden om du har testat med temperaturer mellan 180-240 grader och samma sak händer oavsett temperatur.

Jag blev häromdan tvungen att byta extruder och var lite lat och rensade inte riktigt bort all support inne i läget för lagret med följd att lagret stod still, extrudern trögade och tappade steg. Det var inte jättelätt att se, ytan är sån att man ser knappt att det snurrar. Men fick ju rensa bort supporten så lagret löpte lätt och då funkade allting igen. Därav rådet att kolla upp lagret.

Du kanske helt enkelt ska vrida på potten på a4988 och öka spänningen till extrudermotorn. Då borde den bli starkare och sluta tappa steg.
Eller titta på inställningen för retrakthastighet i slicern och se om det hjälper att dra ner den ordentligt.
Skriv svar