Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

1802, jag vet inte, polisradios mm är väl krypterat idag?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Har medelst denna fina lilla apparatur gett mig ut på promenad för att kolla räckvidden på radiomodulerna. Det är ungefär 100Meter i ett villaområde med rätt mycket stora träd. Sändarantennan placerad i ett fönster på övervåningen. Inte alls illa med så små antenner utan jordplan.
Bild

Och folk har ALDRIG tittat så mycket på mig när jag har varit på promenad.. Dom såg vettskrämda ut av någon anledning... :vissla:
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

:D Electric, du borde flytta detta till en riktig tråd! :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

JA, polisradio idag (RAKEL) går inte att lyssna på om man inte är polis. För radion måste registreras hos polisens basstation för att ens bli insläppt i systemet. Det längsta man kan komma är om man snor en redan fungerande polisradio. Den kommer att fungera ända tills polisen anmäler den som stulen. Den blir då bortplockad ur radiosystemet och är helt obrukbar.
Så NEJ; Det går inte att lyssna på polisradio om man inte är polis.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Nee, en riktig tråd för små experiment och lek känns onödigt när det redan finns en! :D
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Electricguy skrev: Och folk har ALDRIG tittat så mycket på mig när jag har varit på promenad.. Dom såg vettskrämda ut av någon anledning... :vissla:
Gick du runt med nervös och flackande blick med svetten rinnandes i pannan?

Jag hade en monofon på axeln en gång i tiden och ett fuller fruntimer trodde det var bombutlösaren... Det krävs inte mycket för en del... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

nej jag gick helt vanligt och tittade på PDA skärmen.. :)
Många verkar vara väldigt nervösa och osäkra när det kommer till saker med antenner och en massa trådar på..
1802

Inlägg av 1802 »

Mizzarrogh: Det är 433Mhz fjärrkontroll signalerna jag vill lyssna på. Kanske även rs232 signalerna.

Electricguy: Ett anv område till min palm V :-). Är det bara en stiftlist du tryckt in i palmen? Vilket terminal progg har du i palmen? Jag har provat 2, bägge strular. Såg ytubben om ditt trasiga nätagg. Där var mitt lödstäl med. Det lilla grå skruvstädet. Alternerar som korthållare vid lödning. Många byte blir det.....

Vilken frekvens har rakel? Hörs det nått?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag har moddat min Palm lite i botten. Palm cradle pluggen är borta och utbytt till en mini USB och en hylslist för seriecomm.
De två terminalprogrammen jag har testat är Pocketerm och Ptelnet. Båda funkar bra. Värt att komma ihåg är att Palm PDAer har RS232 seriecomm och inte TTL signaler.
1802

Inlägg av 1802 »

De jag provat är SimpleTerm och PVTerm. SimpleTerm funkar lite om man inte ställer om baud. Då krävs power reset, för man kan inte synka pennan om man kör soft reset. Det finns en fix som går in i pen synk efter soft reset. Kan varmt rekommenderas,ZDigitize. Glömde att prova från datorn :vissla: . PVTerm fick jag inte att funka als. Kanske är av telnet typ. Bra tips om seriell TTL 5V och rs232 12V.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

En MAX232 eller en MAX3232 (SMD) i signalvägen så fungerar det fint. Går ju att lösa på andra sätt också. Men det jag har testat är dom jag skrev ovan.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Åh, TACK för tipset om att använda en palm som terminal, det hade jag faktiskt inte tänkt på själv! :tumupp:
1802

Inlägg av 1802 »

Palm baserad robot http://www.cs.cmu.edu/~pprk/
Men det sitter en pic på servokortet..... Kaka på kaka.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Idag blev det moddning av ännu en gammal PDA. En Handspring Visor. Den fick även den en 3pin hylslist för seriecomm.
Som terminal kör den Ptelnet.
Det som denna PDAn har som bonus är att seriecommen kör med TTL signaler. Så det går att koppla en µC rakt in i den utan TTL/RS232 omvandlare eller annat. Mycket trevligt! Jag blev rätt nöjd med modden. Diskret och bra.
PDAn innan moddning
Bild

Vi lyfter på locket
Bild

Och kapar ur en bit plast till vänster om cradle kontakten Så att hylslisten passar
Bild

Modden är klar. Det syns inte så bra, men hylslisten sticker ut lite i botten till vänster
Bild
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

En liten video update på min Arduino termometer. Den har nu 2st sensorer! :)
Skriv svar