Jag har nu amatörforskat lite kring HC/HCT och speciellt tpd (fördröjningstid), dessa är resultaten (data vid Vdd=4,5V):
1) 74HC00: tpd=8ns
2) 74HCT00: tpd=10ns
3) 74HC132: tpd=14ns
Man ser här att HCT är i praktiken lika snabb som HC, samtidigt ser man vad som händer när Schmitt nyttjas i samma kretstyp (NAND) dvs den blir lite långsammare (se HC132), sen har jag även kollat upp följande för skoj skull:
1) 74HC00: Vih/Vil=3,2/1,4V, Voh/Vol=3,8/0,4
2) 74HCT00: Vih/Vil=
2,0/0,8V, Voh/Vol=3,7/0,4
Här ser man att utgångsnivåerna Voh/Vol är samma, ingångsnivåerna skiljer dock som bekant dvs man ser lätt att HC kan driva sig själv, om man säger, ty Vih/Vil är "innanför" Voh/Vol och det spelar ingen roll vilken av dessa två familjer som driver vilken dvs man kan blanda hur som helst, samtidigt som man har den extra finessen att HCT kan drivas av TTL (med lägre utnivåer) varvid TTL ej behöver pull-ups för att kunna driva HC.
MVH/Roger
PS
Jag tänkte ett tag strunta i HCT helt för jag gillar HC bäst men HC/HCT funkar tydligen så bra ihop både vad beträffar tpd och nivåer så det vore direkt dumt om jag inte tog vara på upp till 40% fler typnummer med HCT (har c.a 50 typnummer HC just nu), inklusive LS som jag faktisk också skall komplettera med så kommer jag upp i en ungefärlig fack-täckning om 50% dvs hälften av mina Raaco-fack kommer vara fyllda, jag kommer ändå få mängder med HCT-rör över...
Planen är förresten nu att ta ett rör HCT ur trälådan åt gången, gå till skåpet, checka om det finns några kretsar i facket eller ej, finns det så lägger jag röret tillfälligt i Lars's kartong och det numret blir utspelat, finns det inte några kretsar i facket så tar jag ut Raaco-asken, går och sätter mig i soffan, tar loss etiketten, märker grön prick, häller i ett rör, plockar ett nytt rör innan jag reser mig, tar med asken och checkar det nya typnumret, hur banalt var inte det här