Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: Byggtråd CNC-fräs i epoxygranit

Inlägg av H.O »

Det "måste" gå att ställa om servot annars är det ju, ja jag vet inte..... Har du en manual att länka till eller ladda upp?
En komparator och en precionslikriktare så löser man det ju i hårdvara men vad f-n, det ska ju inte behövas när det är "industri-grejer" - Kinesiska "industri-grejer" iofs men ändå...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Då hoppar jag in i leken, har samma bekymmer dvs att rotation bara åt ett håll oavsett om jag kör på Speed-mode eller Torque-mode.

Troligen missar vi något båda två med den kinesisk engelska manualen.
Microsoft Word Viewer - English manual of Lichuan servo system.pdf

ps.
mailat Kinesen med problem ställning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Som jag tolkar manualen:
AI3 är ju bipolär +/-10V ingång och den väljs som styrsignal i velocity mode genom att sätta Pr1.28 till 3.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Precis, testat och det snurrar bara åt ett håll.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

En liten notering, när man enablat drivern så är inte motor axeln/positionen styv/fast utan kan lätt vridas för hand och så borde det ju inte vara eller hur?
perra_e

Inlägg av perra_e »

Det är den bara i torque-mode, inte i speed-mode
H.O

Inlägg av H.O »

> Precis, testat och det snurrar bara åt ett håll.

Hur är det kopplat då?
AI3+ matas MED styrsignalen och AI3- ansluts till common FÖR styrsignalen. Är det så du har kopplat?

> En liten notering, när man enablat drivern så är inte motor axeln/positionen styv/fast utan kan lätt vridas för hand och så borde det ju inte vara eller hur?
Om du har drivern i position mode så ska den ju vara "styv" och fjädra tillbaka till utgångsläget, eller larma ut. Men om du har den i torque mode så gör den ju inte det. I velocity mode borde den "hålla emot" (för att bibehålla en hastighet på 0) men inte fjädra tillbaka när du släpper.

EDIT: Och i Torque mode så är det Pr4.00 och/eller 4.09 som bestämmer vilken insignal som agerar börvärde.
Senast redigerad av H.O 28 december 2015, 20:44:11, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tyvärr i Speed-mode så går det att vrida runt för hand.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

H.O skrev:> Precis, testat och det snurrar bara åt ett håll.

Hur är det kopplat då?
AI3+ matas MED styrsignalen och AI3- ansluts till common FÖR styrsignalen. Är det så du har kopplat?

> En liten notering, när man enablat drivern så är inte motor axeln/positionen styv/fast utan kan lätt vridas för hand och så borde det ju inte vara eller hur?
Om du har drivern i position mode så ska den ju vara "styv" och fjädra tillbaka till utgångsläget, eller larma ut. Men om du har den i torque mode så gör den ju inte det. I velocity mode borde den "hålla emot" (för att bibehålla en hastighet på 0) men inte fjädra tillbaka när du släpper.

AI3 är kopplat pinne 18 och 19 och 1.5V batteri som jag vänder på för att få ändrat riktning.

Velocity mode är den inte styv utan jag kan vrida för hand.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Och mitt servo är styvt i velocity-mode men inte torque.

Jag har kopplat precis så här:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag kan vrida runt även i Position mode.

Nåt är jävligt skumt den saken är klar. Jag misstänker att pinne 18/19 inte är korrekt då det snurrar åt ett håll men inte åt annat.
H.O

Inlägg av H.O »

Det här att den inte "håller emot" i torque mode är jag som sagt inte speciellt förvånad över, helt normalt. I velocity mode borde den som sagt försöka hålla emot lite men inte fjädra tillbaka - vilket den ju verkar göra i perra_e's fall. Bengt, kolla att du har rätt börvärdesingång vald för respektive mode.

Om du i din applikation, dvs CNC, kör den i antingen torque- eller velocity mode så är det ju en yttre regler-loop som sköter positionen (LinuxCNC eller KFlop eller vad det nu må vara). Det systemet ser ju då feedbacken från encodern och genererar en styrsignal till servot för att "hålla position" - helt normalt.

Däremot att den inte tar biopolär styrsignal verkar som sagt helt sjukt. Ska bli intressant att höra vad tillverkaren säger, jag har inget mer att tillföra för närvarande.
perra_e

Inlägg av perra_e »

Mitt hopp just nu är att vi har fått fel manual och att det finns mer parametrar att skruva på. Hittar absolut inget mer i befintligt material :(
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Ja ska man skratta eller gråta? Fick följande svar från Kinesen :shock:
Dear Bengt,

I consult the manufacturer and was told that the AI3 analog input connector (PIN 18, PIN19) cannot control with ±10V,just can control with 0-10V analog voltage signal.

And if you want change the motor direction, use the external DI4 to switch, which you could see the setting parameter according the manual, and i checked the manual and update it, please see now whether it could be helpful to you. And if you found anything which is fault, you also could let us know, I will check for you with Lichuan manufacturerer.

Helen
Mina förfrågningar har varit tydliga med ATT kravet är analog ±10VDC styrning, manualen visar ju detta att så ska man kunna styra.
H.O

Inlägg av H.O »

:doh:
Ledsen boys, känns surt att köpa nya "proffs grejer" för att sedan tvingas göra ful-lösningar för att få det att faktiskt fungera.
Skriv svar