Jag har grävt djupare i förrådet, nja inte så djupt, men jag kom ihåg nåt jag fick förra vintern... jag höll ett föredrag om meteoriter på universitetet, då kom en av mina vänner fram med ett kortrack och frågade om jag var intresserad av det. Jag visste inte vad det var då men nu har jag forskat lite mera.

Det verkar vara en DIAB 4680 kortram för enkortsdatorer och expansionskort, men användes även som expansion till ABC80. Det var inte så svårt att lista ut, det här kortet satt i...

Det som förbryllar mig lite är att det sitter två kontakter för 64-polig flatkabel... dohhh, det är ju naturligtvis för att kunna koppla vidare till nästa expansionsenhet.
I racket satt det även två 8 kByte minneskort, antar att dom är kompatibla med ABC80 och kan användas för minnesexpansion i den. Lite märkligt att det inte gav några träffar när jag googlade på numret som var etsat på kretskortet, "DIAB 4680 A55", jag antar att det är modellnamnet.
Är det samma buss som i de senare bruna expansionslådorna? Går korten att använda i dom också?
Kul fynd i alla fall även om jag inte kommer att göra nåt med det själv.
Fler bilder finns på
http://www.webshop.neab.net/elektronikforumet/
Göran