Krille356 bygger CNC
Re: Krille356 bygger CNC
Hej Krille356,
Vill bara berätta att ditt nyinköpta ursvarvningshuvud egentligen heter Arborrhuvud.
Vill bara berätta att ditt nyinköpta ursvarvningshuvud egentligen heter Arborrhuvud.
Re: Krille356 bygger CNC
Jag tror det är så att båda namnen finns, åtminstone i handeln.
http://shop.otdtools.se/Shop/Index.php? ... lId=992221
http://www.smaskin.se/web/Produkt/Sorti ... -5769.aspx
Men det har mindre betydelse, huvudsaken är att det blir hål
Ytterligare 2h timmars jobb nerlagt efter jobbet, man börjar dock se vad det ska bli
Hade inget borr som var stort nog för att göra hålet till stegmotorn
Så jag svängde in om Jula på vägen hem och köpte en hålsåg. Nu bör man ju ha ett borr i mitten men jag hade redan hunnit börja borra ett hål där......
Tog väldigt försiktigt i början tills den hade fått ett spår att jobba i, köpte dessutom en hålsåg som var 2mm mindre än det färdiga hålet.
Tur var det för hålet blev 1mm för stort efter hålsågen
Nu gjorde det inte så mycket då jag ändå skulle fixa till det med ursvarvningshuvud/arborrhuvud, det är ju viktigt att stegmotorn hamnar på rätt linje.
Klar
Monterat stegmotorn.
Linjeringen blev inte 100%, mätte med en mikrometer och axlarna slår på +-0,03 mm från korrekt centrumlinje. Omöjligt att veta om det är stegmotorn som är lite off center eller om det är min rigg, tror dock att det är så pass bra att det ska fungera. Tanken är dessutom att koppla samman axlarna med någon form av viskös koppling typ slang eller två gummibeklädda plattor.
Hittade ett potentiellt problem när jag bara testade att sätta bromsskivan på axeln och snurra. Skivan wobblar 0,46 mm vilket lär orsaka vibrationer när jag mäter
Ser ut som att den är laserskuren ur en vanlig plåt, eventuellt riktar bromsklossarna den när man börjar mäta men det hade känts bättre om jag kunde riktat den på något sätt?
Så frågan är om man ska ge sig på att rikta den och i så fall hur?
Eller vänta och se om den riktar sig själv när den blir varm första gången?
http://shop.otdtools.se/Shop/Index.php? ... lId=992221
http://www.smaskin.se/web/Produkt/Sorti ... -5769.aspx
Men det har mindre betydelse, huvudsaken är att det blir hål

Ytterligare 2h timmars jobb nerlagt efter jobbet, man börjar dock se vad det ska bli

Hade inget borr som var stort nog för att göra hålet till stegmotorn

Tog väldigt försiktigt i början tills den hade fått ett spår att jobba i, köpte dessutom en hålsåg som var 2mm mindre än det färdiga hålet.
Tur var det för hålet blev 1mm för stort efter hålsågen

Nu gjorde det inte så mycket då jag ändå skulle fixa till det med ursvarvningshuvud/arborrhuvud, det är ju viktigt att stegmotorn hamnar på rätt linje.
Klar

Monterat stegmotorn.
Linjeringen blev inte 100%, mätte med en mikrometer och axlarna slår på +-0,03 mm från korrekt centrumlinje. Omöjligt att veta om det är stegmotorn som är lite off center eller om det är min rigg, tror dock att det är så pass bra att det ska fungera. Tanken är dessutom att koppla samman axlarna med någon form av viskös koppling typ slang eller två gummibeklädda plattor.
Hittade ett potentiellt problem när jag bara testade att sätta bromsskivan på axeln och snurra. Skivan wobblar 0,46 mm vilket lär orsaka vibrationer när jag mäter

Ser ut som att den är laserskuren ur en vanlig plåt, eventuellt riktar bromsklossarna den när man börjar mäta men det hade känts bättre om jag kunde riktat den på något sätt?
Så frågan är om man ska ge sig på att rikta den och i så fall hur?
Eller vänta och se om den riktar sig själv när den blir varm första gången?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Krille356 bygger CNC
Tråkigt att skivan är så dålig.
Du verkar ha både kunskap och maskiner för att göra en ny om det inte fungerar.
Du verkar ha både kunskap och maskiner för att göra en ny om det inte fungerar.
Re: Krille356 bygger CNC
Jag skulle rekommendera en skiva från en cykel, dels för att dem är gjorda i rostfritt och dels för att dem är mindre och behändigare. Passar inte det dig?
Edit: Varför bygger du dig inte en elektronisk broms, en sån som sitter på många elmotorer. Eller har jag missat nått?
Edit: Varför bygger du dig inte en elektronisk broms, en sån som sitter på många elmotorer. Eller har jag missat nått?
Re: Krille356 bygger CNC
Tror att jag bygger klart med denna och testar hur det funkar. Ska försöka grovrikta den, hoppas på att den riktar sig själv när den blir varm första gången.Cano skrev:Tråkigt att skivan är så dålig.
Du verkar ha både kunskap och maskiner för att göra en ny om det inte fungerar.
Om den inte fungerar får jag göra en ny eller hitta en annan skiva som kan passa.
Re: Krille356 bygger CNC
Denna skivan kommer från en minimoto, köpt som reservdel tillsammans med bromsbackarna. Tror att den är rostfri men det är lite svårt att vara säker.Thorped skrev:Jag skulle rekommendera en skiva från en cykel, dels för att dem är gjorda i rostfritt och dels för att dem är mindre och behändigare. Passar inte det dig?
Edit: Varför bygger du dig inte en elektronisk broms, en sån som sitter på många elmotorer. Eller har jag missat nått?
Kollade på skivor och bromsar till cykel men de var mycket dyrare.
Hur bygger man en elektronisk broms? Har du någon information om hur man bygger en sådan själv för vettiga pengar så är jag intresserad av all information

Den måste dock bromsa så jämt som möjligt.
Re: Krille356 bygger CNC
Jag brukar oftast se det på färgen på stålet, rosfritt är lite mer "silver-guldigt" är vanligt kolstål. Eller ja, jag vet inte riktigt hur jag ska säga...
Min "elektrobroms", som sitter på en 2,5kW dc-motor, är konstruerad så att det är en skiva i ett material likt det som sitter på bromsklossar som sitter på axeln som du vill bromsa.
Sen är det en stålskiva som pressas mot denna när det ska bromsas. Stålskivan sitter pressad emot en tung klump med fjädrar emellan. När klumpen får 48volt igenom sig släpper bromsen och när spänningen går under 24volt slår bromsen till (någon slags induktans???).
Har du inte lika hårda fjädrar som jag har så bromsar den mindre. Fördelen med detta är att bromskloss-materialet inte leden värme speciellt bra och att skivan bromsar effektivare än en vanlig skivbroms som du har nu.
Hoppas du förstår vad jag menar!
Edit: Har inte en blekaste aning om hur man bygger en men det borde ju folk här på forumet veta...
Min "elektrobroms", som sitter på en 2,5kW dc-motor, är konstruerad så att det är en skiva i ett material likt det som sitter på bromsklossar som sitter på axeln som du vill bromsa.
Sen är det en stålskiva som pressas mot denna när det ska bromsas. Stålskivan sitter pressad emot en tung klump med fjädrar emellan. När klumpen får 48volt igenom sig släpper bromsen och när spänningen går under 24volt slår bromsen till (någon slags induktans???).
Har du inte lika hårda fjädrar som jag har så bromsar den mindre. Fördelen med detta är att bromskloss-materialet inte leden värme speciellt bra och att skivan bromsar effektivare än en vanlig skivbroms som du har nu.
Hoppas du förstår vad jag menar!

Edit: Har inte en blekaste aning om hur man bygger en men det borde ju folk här på forumet veta...
Re: Krille356 bygger CNC
Om du vill kunna mäta hållmoment (stillastående) så måste du ju ha något slags aktiv styrning av motorn (precis som med en DC-motor). Vill du bara använda den som broms vid rörelse så går det att likrikta alla faserna (med 1 ½ likriktarbrygga) och belasta med lämpligt motstånd. Precis som med en DC-motor så bestämmer strömmen (broms-) momentet.krille356 skrev:Har ingen som helst erfarenhet av trefas permanentmagnetmotorer så jag vet inte hur de är att bromsa med. För att bromsa med en DC motor kör man en ström genom den som gör att DC motorn snurrar i motsatt riktning mot steg motorn, för att ställa bromskraften ändrar man strömmen. Hur gör man med en trefas permanentmagnetmotor?
Annars kanske du kan bygga en induktiv broms: håll en magnet (t.ex. från en slaktad hårddisk) i närheten av en elektriskt ledande roterande skiva (behöver ej vara magnetisk). Man känner effekten rätt bra bara genom att dra en kraftig magnet längs en tjockare (10 mm) platta av aluminium. Bromsenergin blir till värme genom resistiva förluster i metallen. Bromskraften regleras genom att reglera avståndet mellan magnet och skiva. (Detaljerna får du kolla upp, jag har inte byggt nåt sånt här själv!)
Ingen av dessa tekniker kan ju bromsa ner till stillastående; de kräver rörelse för att ge bromskraft.
Re: Krille356 bygger CNC
Lägger andra bromsmetoder på IS tills jag testat denna, känns som att det kommer krävas en hel del experimenterande med övriga metoder.
Ytterligare 7h nedlagda, en del i går och en del i kväll.
Broms gaffeln, mer borrning och gängning.
En uppspänning klar.
Spände upp den stående för att borra hålet till momentarmen.
Borrade alla hål innan jag började fräsa ur för att på så sätt försöka få alla hål så vinkelrätt som möjligt.
Inmätning inför urfräsning.
Lämnar lite material längst till höger för att den ska sitta stabilt i skruvstädet.
Kommit genom bottnen, lite nervigt hur pass bra biten sitter fast i skruvstädet när jag tagit bort så pass mycket material.
Omspänd för att ta bort det sista av materialet, hade varit bättre att göra den lite för lång och sen fräsa bort änden.
Trixfix/nödlösning för att biten inte skulle fjädra inåt när jag tog bort det sista materialet. Har spänt en parallell i U´et samt satt tvingen för att den inte ska kunna fjädra utåt.
Blev rätt hyfsat trots att jag tänkt genom de olika uppspänningarna lite dåligt
Nästa del var att göra skruven som ska hålla bromsklossarna.
Gängade änden för att kunna låsa den med en mutter.
Två skruvar klara.
Bromsklossar och lager monterade
Svarvade de två brickorna i mässing som ska hålla styr på broms gaffeln.
De ska även trycka på rätt ställe på lagren.
Planfräse en liten bit på axeln för att låsskruven på bromsskivan inte ska kunna slira. Planfräste i stället för att borra ett hål så att jag kan skjuta axeln lite åt höger/vänster.
Monterad, allt verkar passa bra vilket känns väldigt skönt
Satte dit en slangbit för att kunna tjuvtesta, ska troligen ha en annan koppling sen.
Tyvärr ska jag åka bort över helgen så jag hinner troligen inte provbromsa eller göra de sista delarna förrän nästa vecka. Man är ju lite sugen att testa nu
Ytterligare 7h nedlagda, en del i går och en del i kväll.
Broms gaffeln, mer borrning och gängning.
En uppspänning klar.
Spände upp den stående för att borra hålet till momentarmen.
Borrade alla hål innan jag började fräsa ur för att på så sätt försöka få alla hål så vinkelrätt som möjligt.
Inmätning inför urfräsning.
Lämnar lite material längst till höger för att den ska sitta stabilt i skruvstädet.
Kommit genom bottnen, lite nervigt hur pass bra biten sitter fast i skruvstädet när jag tagit bort så pass mycket material.
Omspänd för att ta bort det sista av materialet, hade varit bättre att göra den lite för lång och sen fräsa bort änden.
Trixfix/nödlösning för att biten inte skulle fjädra inåt när jag tog bort det sista materialet. Har spänt en parallell i U´et samt satt tvingen för att den inte ska kunna fjädra utåt.
Blev rätt hyfsat trots att jag tänkt genom de olika uppspänningarna lite dåligt

Nästa del var att göra skruven som ska hålla bromsklossarna.
Gängade änden för att kunna låsa den med en mutter.
Två skruvar klara.
Bromsklossar och lager monterade

Svarvade de två brickorna i mässing som ska hålla styr på broms gaffeln.
De ska även trycka på rätt ställe på lagren.
Planfräse en liten bit på axeln för att låsskruven på bromsskivan inte ska kunna slira. Planfräste i stället för att borra ett hål så att jag kan skjuta axeln lite åt höger/vänster.
Monterad, allt verkar passa bra vilket känns väldigt skönt

Satte dit en slangbit för att kunna tjuvtesta, ska troligen ha en annan koppling sen.
Tyvärr ska jag åka bort över helgen så jag hinner troligen inte provbromsa eller göra de sista delarna förrän nästa vecka. Man är ju lite sugen att testa nu

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Krille356 bygger CNC
Tillverkat de sista delarna, tog bara 3h då de var rätt enkla delar.
Momentarmen gjorde jag av ett alu rör som jag svarvade till invändigt i ena sidan för att få lite passform till pluggen. Andra sidan svarvade jag av utsidan på för att passa in den mot gaffeln.
Rör och plugg tillsvarvade.
Satte sen upp pluggen i fräsen och borrade samt gängade M10, limmade samman delarna med loctite.
Första provkörningen, bestämde mig för att sätta på gummifötterna efter att jag gjort ritningen. Det är därför som vågen hamnade något lågt, löste det med en bit spånskiva.
Råkade ställa in stegfrekvensen 1562 FS/s för första provbromsningen, tyvärr drog den sönder slangen när jag kom upp i 1,059 N.
Första testet verkade dock lovande
, led lite av att bromsskivan inte är 100% rak men inte värre än att det skulle funka. Slangen måste jag ersätta med någon bättre koppling.
Momentarmen gjorde jag av ett alu rör som jag svarvade till invändigt i ena sidan för att få lite passform till pluggen. Andra sidan svarvade jag av utsidan på för att passa in den mot gaffeln.
Rör och plugg tillsvarvade.
Satte sen upp pluggen i fräsen och borrade samt gängade M10, limmade samman delarna med loctite.
Första provkörningen, bestämde mig för att sätta på gummifötterna efter att jag gjort ritningen. Det är därför som vågen hamnade något lågt, löste det med en bit spånskiva.
Råkade ställa in stegfrekvensen 1562 FS/s för första provbromsningen, tyvärr drog den sönder slangen när jag kom upp i 1,059 N.
Första testet verkade dock lovande

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Krille356 bygger CNC
Fixat 3h med bromsbänken i kväll.
Gav mig på att försöka rikta bromsskivorna, har ju två st så jag tänkte att en kan man offra om det inte skulle funka.
Först svarvade och borrade/gängade jag en sådan här, lämnade dock lite material att ta i ett sista skär efter omspänning.
Spände upp den i svarven och tog ett sista finskär för att den skulle bli helt vinkelrät.
Riggade upp mätklocka och skrev avikelsen på skivan med spritpenna för att få grepp om hur skev den var. Den andra skivan var +0,30 och -10 så totalt slog den på 0,4mm
Värmde från baksidan med gas för att för att metallen skulle krympa och förhoppningsvis in mot centrum.
Var noga med att kolla så att jag inte värmde upp något på svarven, alubiten i mitten blev faktiskt inte varmare än att man kunde hålla i den inne vid chucken.
Tyvärr glömde jag att ta fler bilder, men i princip värmde jag tills den blev röd och lät den sen svalna. När den svalnat torkade jag av måtten och mätte upp den igen för att värma den på nästa ställe som var max fel.
Tog en 4-5 uppvärmningar att få den inom +-0,15
Sen övergick jag till att väldigt försiktigt rikta det sista med skiftnyckel tills jag hade den inom +-0,05 mm.
Testade även att montera den riktade skivan i motorbromsen, tror att den eventuellt gick tillbaka något när jag skruvade loss den och skruvade fast den i motorbromsen men den slår i alla fall mycket mindre nu än vad den gjorde tidigare
Passade även på att rikta den andra skivan när jag ändå var i gång.
Gav mig på att försöka rikta bromsskivorna, har ju två st så jag tänkte att en kan man offra om det inte skulle funka.
Först svarvade och borrade/gängade jag en sådan här, lämnade dock lite material att ta i ett sista skär efter omspänning.
Spände upp den i svarven och tog ett sista finskär för att den skulle bli helt vinkelrät.
Riggade upp mätklocka och skrev avikelsen på skivan med spritpenna för att få grepp om hur skev den var. Den andra skivan var +0,30 och -10 så totalt slog den på 0,4mm

Värmde från baksidan med gas för att för att metallen skulle krympa och förhoppningsvis in mot centrum.
Var noga med att kolla så att jag inte värmde upp något på svarven, alubiten i mitten blev faktiskt inte varmare än att man kunde hålla i den inne vid chucken.
Tyvärr glömde jag att ta fler bilder, men i princip värmde jag tills den blev röd och lät den sen svalna. När den svalnat torkade jag av måtten och mätte upp den igen för att värma den på nästa ställe som var max fel.
Tog en 4-5 uppvärmningar att få den inom +-0,15

Sen övergick jag till att väldigt försiktigt rikta det sista med skiftnyckel tills jag hade den inom +-0,05 mm.
Testade även att montera den riktade skivan i motorbromsen, tror att den eventuellt gick tillbaka något när jag skruvade loss den och skruvade fast den i motorbromsen men den slår i alla fall mycket mindre nu än vad den gjorde tidigare

Passade även på att rikta den andra skivan när jag ändå var i gång.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Krille356 bygger CNC
2 nya timmar nedlagda på att göra en bättre flexibel koppling.
Tryckte in en bit VP rör i gummislangen till kopplingen för att jag skulle kunna svarva den någorlunda rak.
Svarvade två axelfästen.
Väntade med att brotcha hålen tills jag hade borrat och gängat hålen till stoppskruvarna i fräsen.
Alla delarna klara
Inte speciellt snyggt med slangklämmorna men förhoppningsvis gör de sitt jobb. Har 5mm slang mellan kopplingarna, tanken är att man ska kunna experimentera med längden på slangen om man får problem med vibrationer när man mäter.
Hela manicken monterad
Nästa steg är att börja mäta, ska bli spännande att se hur det hela fungerar (om det funkar).
Tryckte in en bit VP rör i gummislangen till kopplingen för att jag skulle kunna svarva den någorlunda rak.
Svarvade två axelfästen.
Väntade med att brotcha hålen tills jag hade borrat och gängat hålen till stoppskruvarna i fräsen.
Alla delarna klara

Inte speciellt snyggt med slangklämmorna men förhoppningsvis gör de sitt jobb. Har 5mm slang mellan kopplingarna, tanken är att man ska kunna experimentera med längden på slangen om man får problem med vibrationer när man mäter.
Hela manicken monterad

Nästa steg är att börja mäta, ska bli spännande att se hur det hela fungerar (om det funkar).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Krille356 bygger CNC
Snyggt som vanligt
Vet inte om jag har missat nånting, men varför vill du bromsa motorn? Finns det inte datablad med kurvor för olika spänningar mm?

Vet inte om jag har missat nånting, men varför vill du bromsa motorn? Finns det inte datablad med kurvor för olika spänningar mm?