Linux på bakåtmarsch

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
blueint
Kontakt:

Re: Linux på bakåtmarsch

Inlägg av blueint »

Med nog kraft kan även grisar flyga.. :drool:
Snabbhetsproblemen går ju att komma runt genom att kompensera med onödigt mycket CPU, Minne, FSB, HDD osv.. 10 GHz nitrogen i kylblock avsedda för vatten skulle nog fixa en del ;)

Apropå ursprungsfrågan hur ser det ut med datormiljö på dom andra skolorna som bedriver civ.ing utbildning?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ungarnas maskiner är inte så högt specade AMD64 X2 6000+ med 4G minne.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

sodjan skrev: Vad är det som är "hur sjukt som helst" med att köra XP !?
Att i dagens snabba it-uteckling använda ett så pass gammalt operativsystem, ställ en iMac brevid din PC med Windows XP, behöver inte säga mer än det, man ser utvecklingen på en sekund som fört Mac framåt.

Vill även påminna folk om att kanske söka upp den gamla tråden Windows vs Linux.

Just nu är jag nyfiken på lite svar från Blueints fråga.
Apropå ursprungsfrågan hur ser det ut med datormiljö på dom andra skolorna som bedriver civ.ing utbildning?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Att i dagens snabba it-uteckling använda ett så pass gammalt operativsystem,

Som jag sa, vad är skillnaden ? Visst, själva miljön kanske ser olika ut
men det är fortfarande samma inlägg på EF. (Jag är inte helt säker på
att du fattar vad jag menar, men skit samma igentligen.) Den här
diskussionen skulle varken bli djupare eller mer intelligent oavsett om
den läses via WinXP eller via en Mac. Och då är det ju ganska ointressant
att Mac'en presenterar det hela lite annorlunda...
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

TomasL skrev:
Det intressanta var inte att den fanns i butik, utan tillgänglig sedan Augusti, på MSDN vilket jag tydligt skrev.
Skriver du ett inlägg utan någon som helst hänvisning så antar jag att du hänvisar till det inlägg som står direkt ovanför, eller ska man gissa?

Du förklarade klart och tydligt att W7 funnits tillgänglig på MSDN sedan Augusti, direkt efter att jag den deklarerat att den släpps 22/10 för gemene man/kvinna.

Då blev ju det naturliga svaret "NEJ", eftersom gemene man/kvinna inte hänger på MSDN.

Detta "NEJ" var avsett till ditt inlägg ovanför, det anslöts inte automatiskt till någon grupp som anser ditten och
datten angående RC eller något annat alls. Något oklart eller konstigt med det? :)

TomasL skrev:Så, frågan är, vad är problemet med Vista?
Vad är problemet med vad som helst? Och för vem?

Du är säkert jätteinsatt i vad utvecklare och andra håller på med och anser om OP, men vad det gäller
privatpersoner i största allmänhet så har du inte en susning, inte som du visar i dina inlägg i vilket fall.
Men det kanske är avsikten med det hela, vad vet jag. :)

Vista levereras/levererades många gånger ihop med 512MB/1GB interminne från div datorleverantörer med löfte om att
detta ska funka fin fint, inga problem. Greta och Göran 50+ (med fler!) med föga intresse för tekniken svalde naturligtvis
det med hull och hår och köpte skiten, för att sedan upptäcka hur det är att ro i sirap med en arm, slött segt och frustrerande.
Så har det generellt sett ut under de år vista varit ute på marknaden. :tumupp:

/ Tompa
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tompa, ditt "nej" kom in inlägget efter mitt om att W7 fanns tillgängligt på MSDN, vilket jag tolkar som att du var av åsikten att det inte fanns på MSDN.

Att div datortillverkare säljer underspecade maskiner, har väl knappast nått med OSet att göra, de maskinerna är ju inte ens tillräckliga för att köra XP på.

Skyll på HW-leverantörerna och de sk säljarna på SIBA mfl ställen som lurar på folk skiten, istället.
VISTA är ett mycket bra OS, men man kanske inte skall hiva in det i en maskin som har en 6 år gammal spec.
Inget OS har någonsin fungerat speciellt bra på min-specade maskiner.
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Fast.. när vista släptes så var maskiner med 0.5gb ram ganska standard.. Tillochmed Windows 7 funkar bättre på så lite ram än vad Vista gör.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Utvecklingen på Chalmers fortsätter i fel riktning, senast fick jag detta meddelandet
Den nya tjänsten separerar hemktalogen mellan Windows- och
Linux-systemen, dina filer kommer flyttas till Windows-servern.
Detta görs i enlighet med beställning från Grundutbildningsnämnden (GUN).
Om du primärt använder Linux, se "mer info" nedan för instruktioner
kring hur du kommer åt och flyttar över dina filer.
Brukar arbeta mot samma fil från flera program och detta kommer säkert inte Windows-servern att tillåta. Filnamn brukar också vara känsligt i Windows vilket dom även varnar för i samma meddelande. Sen använder man väl inte Windows till stora servrar vilket enligt ryktet inte ska fungera bra.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kan inte några instutioner sätta upp sin egen (unix) miljö ..?

Eller VMS för den delen. M$.. doh.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Är ju precis det de gått ifrån, förr skötte varje sektion sitt eget datorsystem.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Min erfarenhet av universitetsvärlden är att Plötsligt så är det någon som bestämmer "Allt ska vara centralt" "Oj vad billigt det blir istället för att ha en egen systemgrupp!" och så gör man så, och allt funkar kasst efterssom speciellt forskare ofta har väldigt speciella krav osv, då börjar dom instutitionerna som har mest problem att anställa eget systemfolk, och så ser dom andra att "Oj, dom har egna systemtomtar, och för dom funkar det!" och så skaffar dom det med, och så går utvecklingen åt andra hållet ett tag, med mindre lokala systemgrupper. ..Sen en dag när allt har funkat lite för länge kommer nåt pucko och söger "Oj, vad dyrt det är, vi kanske borde ha en central systemgrupp"

..och så börjar det om igen..

Insutitioner drivs ju ofta av forskare, och dom ser sina forskningmedel försvinna i driftskostnader, men dom ser inte alla fördelar dom får.. förräns klon är borta så att säga..
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Menade inte att varje instution ska ha var sin systemgrupp. Utan att några likasinnade instutioner delar på en. Så kan centralgruppen göra felsatsningar utan att det påverkar verksamheten.

Apropå det. Vill minnas att det vart ett hejdlöst NFS monterande kors & tvärs innan. Och att man utvecklade AFS etc.. hur gick det med det?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Oftast går det nog i steg, varje instutition skaffar eget systemfolk, som sen slås ihop, alt att man ansluter till varann och delar kostnader osv.

AFS.. Tja, 80% av sveriges AFS-celler lär väl köras på just högskolor/universitet ? :) ..och säkert minst hälften av världens AFS-celler.. (fast det är en gissning)

AFS och NFS är ju lite olika inriktade, det AFS gör "out of the box" kräver ju oerhört mycket handpåläggning om det ska göras med NFS.. NFS kan ju däremot göra andra saker bra, typ "Jag vill snabbt och lätt komma åt denna katalogen på min dator brevid"

..Detta kanske dock är fel tråd för att jag ska predika hur bra AFS är ;) ..så jag nöjer mej med uttalandet "vos move" :D
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

FRA får spana fritt från och med 1 december:
Bild

Högskolorna har 13% utländska emailservrar. Vet inte hur dom fått fram siffran. Men det verkar iaf som inte alla följt Chalmers/KTH exemplen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Sedan har ju också Göteborgs universitet utländsk server med Gmail. Det är ju ganska stor skillnad på antalet elever hos högskolorna då varje liten stad verkar ha en högskola i Sverige. Siffran borde spegla antal elever vilken den knappast gör nu tror jag.
Skriv svar