Har gett upp programmering på större burkar typ PC med VB.
Försöken slutar i frustration över alla millioner kommandon som man
får gissa sig fram till hur f...n de funkar.

Så nu är det AVR för hela slanten, tidigare körde jag PIC i flera år också.
Visst, håller med, men det är ju inte språkets fel, utan klassbiblioteken. Själv programmerar jag administrativa system i C++ dagligen och Webbprylar i Java. Skulle nog inte använda Assembler där, men det finns de som gör det: http://www.grc.com/smgassembly.htm. I excel är dessutom direkthjälpen för VBA urusel...Har gett upp programmering på större burkar typ PC med VB.
får gissa sig fram till hur f...n de funkar.
Aldrig provat att läsa Manualen i Melabspro basic står det mesta.Swech skrev:För all programmering![]()
Har gett upp programmering på större burkar typ PC med VB.
får gissa sig fram till hur f...n de funkar.![]()
Ja, olyckligt ordval från min sida.Detta har avhandlats i en annan tråd.
Det är bättre att tala om hög- resp lög-nivå *programmering*.
Precis, för att ta en liknelse. Ingen skulle kalla sig en snickare om det enda han eller hon kunde hantera var hammare och såg. Visserligen kan man bygga ett matsalsbord med bara hammare och fogsvans, men resultatet blir därefter. Vill man ha något som håller och tål att se på, så måste man så vackert lära sig hantera en massa verktyg som girsågar, planhyvlar och bänkcirklar. Och då dyker ett annat problem upp... Skall jag köpa en girsåg från Jula för 300 spänn, eller en DeWalt som kostar tio gånger mera? Samma är det med programmeringsverktyg, man får oftast (undantaget OpenSource) var man betalar för.Sen är olika språk mer eller mindre lämpade för det ena eller det andra...
Ingen bra liknelse heller tycker jag, för en hobbysnickare kan den billiga gersågen funka precis lika bra, den kanske inte håller för daglig användande men dom tre gångerna den ska användas så funkar den nog lika bra som den i proffskvalitet.. Amatören kan också klara sig bra med en handhållen cirkelsåg, det kanske tar lite längre tid och arbete att kapa, men det spelar ingen roll för det han gör hemma ändå.AndersG skrev: Precis, för att ta en liknelse. Ingen skulle kalla sig en snickare om det enda han eller hon kunde hantera var hammare och såg. Visserligen kan man bygga ett matsalsbord med bara hammare och fogsvans, men resultatet blir därefter. Vill man ha något som håller och tål att se på, så måste man så vackert lära sig hantera en massa verktyg som girsågar, planhyvlar och bänkcirklar. Och då dyker ett annat problem upp... Skall jag köpa en girsåg från Jula för 300 spänn, eller en DeWalt som kostar tio gånger mera? Samma är det med programmeringsverktyg, man får oftast (undantaget OpenSource) var man betalar för.
Det är nog ingen som argumenterar emot att det är BRA att kunna, men frågan är ju om man måste vara utbildad vetrinär för att kunna avgöra om köttet på grillpartyt är schysst, det klart att det är en fördel, men om man bara vill äta en bit gott kött och dra en öl så är det kanske lite att gå till överdrift att gå en vetrinärutbildning för det.Och några råd i all välmening: Ta inte illa upp då vi säger att "BASIC är mindre bra". Det är mindre bra att enbart kunna BASIC. Bättre att lära sig flera språk. Bättre är även att lära sig PIC med Assembler. Förståelsen för hur hårdvaran fungerar blir helt enkelt bättre då. Det bara är så och om ni inte tror mig så sätter jag mig i ett hörn och håller andan tills jag dör
Testat att kolla i en manual nån gång ?sweech skrev: Har gett upp programmering på större burkar typ PC med VB.
får gissa sig fram till hur f...n de funkar.![]()
Väl OffTopic men jag kan ju garantera att girsågen på Clas Ohlson för 1300:- defintivt inte går att jämföra med en DeWalt eller motsvarande om du så girar en gång per sekel. Den är helt enkelt så rapplig (trots att den är dyrast i C/O's linje) så varenda 45gradiga giring i själva verket får sin alldeles egna personliga vinkel. Så i fall någon står inför ett köp av girsåg och hittar in på en tråd om BASIC på elektronikforumet så kan jag bara rekommendera att tänka om en extra gång.Glenn skrev:för en hobbysnickare kan den billiga gersågen funka precis lika bra, den kanske inte håller för daglig användande men dom tre gångerna den ska användas så funkar den nog lika bra som den i proffskvalitet.