Great Cow BASIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Great Cow BASIC

Inlägg av Swech »

För all programmering :)

Har gett upp programmering på större burkar typ PC med VB.
Försöken slutar i frustration över alla millioner kommandon som man
får gissa sig fram till hur f...n de funkar. :wall:

Så nu är det AVR för hela slanten, tidigare körde jag PIC i flera år också.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

får gissa sig fram till hur f...n de funkar.
Visst, håller med, men det är ju inte språkets fel, utan klassbiblioteken. Själv programmerar jag administrativa system i C++ dagligen och Webbprylar i Java. Skulle nog inte använda Assembler där, men det finns de som gör det: http://www.grc.com/smgassembly.htm. I excel är dessutom direkthjälpen för VBA urusel...

Dessutom skriver jag försystem i Excel (VBA). För mitt PIC projekt valde jag dock assembler av flera orsaker:
- 16F690 har bara 4K minne
- Version 1 av min batterimonitor krävde en snabb upp/nedräknare. Tror ej BASIC hunnit med
- Jag kan Assembler (8080, Z8, Z80, 80x86) sedan tidigare
- Är inte speciellt förtjust i BASIC

Det trevliga med högnivåspråk är ju alla buggar man får på köpet i alla biblioteksrutiner. Jag föredrar buggar jag skapar själv :lol:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Jag föredrar buggar jag skapar själv"

Det var ta mig tusan bra beskrivit! Så alldeles korrekt!
bearing

Inlägg av bearing »

Håller med. Jag tycker det är otäckt att använda biblioteksfunktioner. Det går inte att veta varken om de är särskilt optimerade eller felfria.
TotteBasicPic

Inlägg av TotteBasicPic »

Swech skrev:För all programmering :)

Aldrig provat att läsa Manualen i Melabspro basic står det mesta.
Plus det är mycket mer roligare och hitta andras buggar en sina egna. :razz:

H.Thomas
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Grejen är ju att det är onödigt att uppfinna hjulet. Å andra sidan kanske man klarar sig ned ett cykelhjul, i stället för feta dragdäck.. Skall man programmera mikrocontrollers så vill man oftast inte ha alltför mycket bagage.

Bättre då att samla på sig rutiner man vet att fungerar, i källkod.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Högnivå/Lågnivå?, Såg någon form av definition för en herrans massa år sedan, Kompilatorer/Interpretorer som genererar pseudokod, dvs, bl.a. BASIC COBOL mfl, som behöver runtime-bibliotek för att kunna köras är högnivå, resten lågnivå, efter vad jag lärt mig räknas C som ett lågnivåspråk.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Det var väl ingen speciellt bra definition. Om du nu får för dig att skriva en BASIC-kompilator som ger maskinkod. är BAISC då hög eller lågnivå? Enl din definition är det i så fall kompilatorn, inte språket som avgör.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Detta har avhandlats i en annan tråd.
Det är bättre att tala om hög- resp lög-nivå *programmering*.
D.v.s mer fokus på vad som ska kodas.
Sen är olika språk mer eller mindre lämpade för det ena eller det andra...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Detta har avhandlats i en annan tråd.
Det är bättre att tala om hög- resp lög-nivå *programmering*.
Ja, olyckligt ordval från min sida.
Sen är olika språk mer eller mindre lämpade för det ena eller det andra...
Precis, för att ta en liknelse. Ingen skulle kalla sig en snickare om det enda han eller hon kunde hantera var hammare och såg. Visserligen kan man bygga ett matsalsbord med bara hammare och fogsvans, men resultatet blir därefter. Vill man ha något som håller och tål att se på, så måste man så vackert lära sig hantera en massa verktyg som girsågar, planhyvlar och bänkcirklar. Och då dyker ett annat problem upp... Skall jag köpa en girsåg från Jula för 300 spänn, eller en DeWalt som kostar tio gånger mera? Samma är det med programmeringsverktyg, man får oftast (undantaget OpenSource) var man betalar för.

Om man bara är hobbysnickare kanske girsågen/kompilatorn från "harrys billiga hörna" räcker, men om man tänkte syssla med yrkesmässigt snickeri/programmering kanske man vill investera i "viligare" grejer....

Därför blir frågan "Vilken kompilator/språk skall jag välja" så svår att besvara om man inte vet vad frågeställaren tänker göra.

Och några råd i all välmening: Ta inte illa upp då vi säger att "BASIC är mindre bra". Det är mindre bra att enbart kunna BASIC. Bättre att lära sig flera språk. Bättre är även att lära sig PIC med Assembler. Förståelsen för hur hårdvaran fungerar blir helt enkelt bättre då. Det bara är så och om ni inte tror mig så sätter jag mig i ett hörn och håller andan tills jag dör :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> man får oftast (undantaget OpenSource) var man betalar för.

Håller med, förrutom undantaget kanske... :-)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

AndersG skrev: Precis, för att ta en liknelse. Ingen skulle kalla sig en snickare om det enda han eller hon kunde hantera var hammare och såg. Visserligen kan man bygga ett matsalsbord med bara hammare och fogsvans, men resultatet blir därefter. Vill man ha något som håller och tål att se på, så måste man så vackert lära sig hantera en massa verktyg som girsågar, planhyvlar och bänkcirklar. Och då dyker ett annat problem upp... Skall jag köpa en girsåg från Jula för 300 spänn, eller en DeWalt som kostar tio gånger mera? Samma är det med programmeringsverktyg, man får oftast (undantaget OpenSource) var man betalar för.
Ingen bra liknelse heller tycker jag, för en hobbysnickare kan den billiga gersågen funka precis lika bra, den kanske inte håller för daglig användande men dom tre gångerna den ska användas så funkar den nog lika bra som den i proffskvalitet.. Amatören kan också klara sig bra med en handhållen cirkelsåg, det kanske tar lite längre tid och arbete att kapa, men det spelar ingen roll för det han gör hemma ändå.

(Nu argumenterar jag inte för billiga verktyg förvisso, få saker är så irriterande som dåliga verktyg i praktiken, men då är det just dåligt fungerande verktyg.)
Och några råd i all välmening: Ta inte illa upp då vi säger att "BASIC är mindre bra". Det är mindre bra att enbart kunna BASIC. Bättre att lära sig flera språk. Bättre är även att lära sig PIC med Assembler. Förståelsen för hur hårdvaran fungerar blir helt enkelt bättre då. Det bara är så och om ni inte tror mig så sätter jag mig i ett hörn och håller andan tills jag dör :)
Det är nog ingen som argumenterar emot att det är BRA att kunna, men frågan är ju om man måste vara utbildad vetrinär för att kunna avgöra om köttet på grillpartyt är schysst, det klart att det är en fördel, men om man bara vill äta en bit gott kött och dra en öl så är det kanske lite att gå till överdrift att gå en vetrinärutbildning för det.
sweech skrev: Har gett upp programmering på större burkar typ PC med VB.
Testat att kolla i en manual nån gång ?

Sen är det ju likadant oavsett vilket språk man kör.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Glenn skrev:för en hobbysnickare kan den billiga gersågen funka precis lika bra, den kanske inte håller för daglig användande men dom tre gångerna den ska användas så funkar den nog lika bra som den i proffskvalitet.
Väl OffTopic men jag kan ju garantera att girsågen på Clas Ohlson för 1300:- defintivt inte går att jämföra med en DeWalt eller motsvarande om du så girar en gång per sekel. Den är helt enkelt så rapplig (trots att den är dyrast i C/O's linje) så varenda 45gradiga giring i själva verket får sin alldeles egna personliga vinkel. Så i fall någon står inför ett köp av girsåg och hittar in på en tråd om BASIC på elektronikforumet så kan jag bara rekommendera att tänka om en extra gång.

/ En som girat halva hösten med amatörgirsåg. :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jag girade foder till 4-5 dörrar med C-O billigaste girsåg med bättre
resultat än de dörrar och fönster som snickarna girade med deras proffs prylar.
Men det berodde mest på att jag var noggrannare... :-)
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Du måste fått tag i ett ovanligt bra exemplar. Jag tycker mig då varit extremt noga (just för att jag vet hur vinglig den är) men fortfarande utan bra resultat. Möjligen är den billigast stadigare då den är mindre? Men nu lämnar vi tillbaka tråden va. :)
Skriv svar