H.O's Maskin. [Många bilder....och video]

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
H.O

Re: H.O's Maskin. [Många bilder....och video]

Inlägg av H.O »

Ja, nej, alltså jag vet ju vad ett peltier-element är och vad det gör (men inte exakt hur det fungerar) men i det här fallet hjälper det ju inte ett dugg. Det försämrar ju bara verkningsgraden vilket, precis som Arvid skriver, skulle göra att fläktarna behöver vara ännu större.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Peltiers är rätt ineffektiva av sig så det krävs en rätt ok kylning bara av dessa och då de är rätt strömhungriga krävs det även ett tilltaget nätaggregat och så är man plötsligt uppe i en storlek som är större än det som redan används för kylningen.
H.O

Inlägg av H.O »

Satte isolationsprovaren på spindel och kablage idag. >1000MOhm vid 1kV teststpänning så jag är nöjd :tumupp:

Dags för montering på maskinen:
Montering 1.jpg
Montering 2.jpg
Montering 3.jpg
Inkoppling och omkonfigurering av omformaren återstår, och så måste jag komplettera med ytterligare två vagnar till skenstyrningen för Z men jag tänkte provköra först.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Fråga till er andra med liknande spindel:
Vad har ni invertern inställd på beträffande switchfrekvens, samt lägsta utfrekvens?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Fick du inte med ett papper med de inställningarna? Har för mig att lägsta frekvens är ställd till 50Hz, högsta 400. Switchfrekvens kommmer jag inte alls ihåg, men får för mig att man valde 400 nån mer stans? Har pappren hyfsat lätt tillgängliga tror jag.
Annars finns det en tråd nånstans på CNC-zone med nån form av "ultimata" inställningar för att kunna köra lägre varv utan att elda upp spindeln.

Snyggt jobb för övrigt med fräsen!
H.O

Inlägg av H.O »

Nej, jag köpte spindeln lös utan inverter, ingen dokumentation över huvud taget följde med..
Jag frågade efter specifikationer på motorn men de verkade inte förstå vad jag frågade efter, fick ett dokument där det i princip bara stod 220V/400Hz.

Problemet jag har är att invertern löser ut för överström vilket är konstigt. Antingen beror det på att jag har lägsta utfrekvens ställd för högt (50Hz) och att den därmed försöker "direktstarta" på 50Hz eller fel switchfrekvens (3kHz). Jag kan labba/prova lite men det vore intressant att veta vad andra kör.

Till saken hör att invertern jag har egentligen är något för liten eftersom motorn är 220V och inte 400V.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Max-,Bas- och Main frequency är alla satta till 400Hz. Minimifrekvens hade de inte skrivit något om till mig men jag tror jag satte den till 50. Jag har även hyfsat lång speed-up, men vet inte om det behövs, det kanske skulle hjälpa mot överström?
H.O

Inlägg av H.O »

Jag HAR fått den att gå men för tillfället löser invertern ut omedelbart när jag trycker på start-knappen.
Ska plocka fram manualen till invertern och grunna över problemet smuttandes på en Ardbeg.
H.O

Inlägg av H.O »

Aargh, invertern löser ut för överström även med motorkabeln bortkopplad, den exakta felkoden indikerar Gate Drive Fault.
Undrar om jag dödade den när jag experimenterade med switchfrekvensen....
Användarvisningsbild
ralvejd

Inlägg av ralvejd »

Angående spindeln och VFD
Ingen aning om detta är till någon hjälp

Dessa uppgifter ska man kolla/sätta och i nedan ordning, på min VFD (Huanyang Inverter HY02D223B) enligt säljaren.

Kod: Markera allt

Parameter reset (PD013) = 8
Max Operating Frequency (PD005) = 400
Base Frequency (PD004) = 400
Main Frequency (PD003) = 400
Resten är fabriksinställningarna och där finns det många parametrar att pilla på
Lägger upp Manualen här (tillfälligt) om den kan hjälpa. (Ser fördjävlig ut i Libreoffice men kanske ser ok ut ms word)
Användarvisningsbild
Mr3D

Re:

Inlägg av Mr3D »

Riktigt snyggt bygge! :tumupp:

H.O skrev:Stegmotorer är rätt "fjädriga" ;-)
Antingen är det jag som är trött, eller hur menar du med att de är fjädriga?
H.O

Inlägg av H.O »

Jag menar dels att det är relativt enkelt att vrida axeln ur läge, max moment (alltså hållmomentet) uppnås först preciiis innan den "kuggar över", dvs när man vridit axeln motsvarande två helsteg och dels att varje gång de tar ett steg så "ringer dom". Det senare reduceras dock avsevärt med mikrostegning.
H.O

Inlägg av H.O »

Hej och god fortsättning!
Jag gav upp hoppet om den gamla invertern, hittade en service manual och mätte runt lite enligt felsökningschemat men utan framgång.
Kollade runt lite och hittade en lämplig Danfoss MicroDrive på Blocket för 1500:- Den är nu hemma, inkopplad och grundkonfigurerad - verkar fungera bra. En bonus är att MicroDrive har MODBUS så man kan snacka med den direkt från Mach3, ska testa det lite senare.
petercab

Inlägg av petercab »

Vad blev det för frekvensare?
H.O

Inlägg av H.O »

Danfoss MicroDrive VLT-051, 4kW.
Strulade med MODBUS-kommunikationen i ~2 dagar men fick det aldrig att fungera så jag gick tillbaka till diskret styrning, Start/Stop, 0-10V. Sedan dess har det inte hänt nått mer.
Skriv svar