>E Kafeman: Jo, det vet jag mycket väl om
Att det heter radialtätning eller vad var det som du redan visste? De olika standard-moodellerna som jag länkade två av, det vet du också?
Ifall du inte vet vem som säljer Stefa radialpackningar:
Företaget Stefa (Stensholms Fabriks Aktiebolag) såldes för 50 år sedan och varumärket ägs nu av Trelleborgs Gummi.
De säljer Stefa radial-tätningar men de har lagt ned det mesta av sortimentet då de har motsvarande tätningar under andra namn.
De har köpt upp en del konkurrenter genom åren, så de säljer packningar under halvdussinet olika varumärken.
>Men hittar jag inget bättre får jag väl prova att köpa en "vanlig" tätning,
Varför tror du denna tätning är speciell på något sätt?
Man kan köpa en "vanlig tätning" som inte är duger för aktuell vätska temperatur eller tryck men varför skulle du det?
Det är standardvaror specade i ISO-standarder så det är rätt så lätt att se vilken typ man ska ha oavsett tillverkares benämningar.
Är det bara en tätning till hydrauloljepump med inte allt för fantastiskt tryck så är det lagervara i närmsta butik som säljer sådan packningar.
Närmast för dej att handla är antagligen i Växjö.
Sverull säljer radialtätningar i källaren till fd Linnérs Motorfirma utmed Mörners väg i Växjö. De har bra sortiment och har troligen lämplig packning hemma.
Skulle de inte ha i lager, ring så tar dom hem på någon dag.
Om osäker, ta med dej packningen så mäter de upp den åt dej.
Killarna är trevliga och har inget emot att hjälpa dej.
Det är heller inga problem att handla där som privatperson.
De säljer radialpackningar från SKF men kan nog skaffa även från Trelleborg om du vill vara mesta möjligt märkestrogen.
Om du tror trycket är ett problem så köp RASP 18x35 som klarar betydligt högre tryck än RC-modellen.
RC står bl.a. för extra plåtkapsling och det är SKF's benämning motsvarande den kapsling du har. Trelleborg har säkert andra benämningar.
Exakta utförandet på plåten skiljer lite beroende på storlek på packningen och olika fabrikanter har variationer typ svetsade eller vulkade plåtar.
Samma med gummit som kan vara utfört på olika sätt bl.a. beroende på typ av vätska och hur stort tryck som ska klaras och somliga har extra läpp för att mota yttre damm.
SKF har Viton som alternativ till nitrilgummi, vilken har bättre både köld och värmeegenskaper.
Det finns en mängd varianter utöver sådan variationer och man kan drunkna i vad man ska välja men här duger med enklaste standard-varianten.
Se till att det inte sitter ens mikroskopiska gummirester kvar på axeln, att det inte finns korrosion och att axelglappet är minimalt, så överlever den nya tätningen längre.
Väljer du tätnings-variant med naken plåt så kan man ibland få täta ytterringen för att slippa läckage den vägen. Lägg på lite Permatex om det behövs för tätningen. Permatexen gör dessutom att det glider på lite lättare.
Fukta läpparna med silikonfett innan montering, så att läpparna får en chans att bli inkörda och vältätande mot axeln utan att gå torra från start.
Att trycka in packningen rakt är ibland, i synnerhet om det är trångt, en aning knepigt, och trycka in packningen ojämnt går knappt utan att fördärva något.
Fixa t.ex. en träbit som man styr packningen med och så man inte slår eller pressar direkt på packningen utan får träbiten emellan.
Träbiten skydda även evt utstickande axel från missade hammarslag.
Kylarcement är skit, fungerar sällan och är ett elände att bli av med. Kan fördärva vattenpumpslagringen om man tätar i pumpaxeln.
Rätt vad det är är läckande kylaren tom och man märker då kanske inte varmgång tills försent när motorn börjar gå hörbart illa.
Kosta på kylaren lite reparation eller utbyte är relativt billigt i pengar och arbete jämfört med att krångla med blåsta topplockspackningar eller värre.
Läcker kylaren så kostar man kanske inte heller på glykol, som försvårar sönderfrysning, rostskyddar och ger vattenpumpen smörjning.
Gamla kylare är ofta mycket lätt-lödda om det är läcka intill ändgavlar.
Slipa rent med roterande stålborste och löd rikligt, använd flussmedel så att lödningen väter, annars blir det lätt en tenn-kaka som trillar av igen.
Ny kylare kyler betydligt bättre än när de gamla kylarcellerna är belagda med kylarcement och är inte så förfärligt dyr att köpa
https://www.bildelarexpert.se/ridex-8150662
Välj en modell som passar hyggligt med slangar och fäste.
Genvägar man för mycket med reparationer så blir det nästan alltid dyrvägar i slutänden.