Lödtenn med bly

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Lödtenn med bly

Inlägg av Klickmans »

Fick en rulle kinatenn (tunt) för ett tag sen, helt värdelöst.

Så jag fortsätter använda den rulle jag har kvar, har haft två av denna i mörka rummet i många år.
Om detta är blyat vet jag inte helt säkert, men jag tror det med tanke på hur länge jag haft rullen.
Tycker det funkar till allt jag lött, för att få fart på gamla lödningar använder jag RF-800 på flaska.

Den andra gav jag bort till bättre behövande. Det var dumt gjort.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Stannol, klassikern och bland det bästa som finns. Hade en sådan rulle en gång.. *drömmer sig bort till flydda tider*.

Det är blyat, de blyfria har normalt istället grön bobin eller en grön klisterlapp på var sida och gott om info om att det är RoHS tenn.

---

Hade en kompis en gång som skaffat sig en rulle blyfritt och klagade på hur dåligt det vätte och att det inte flöt ut och ditt och datt. Jag visste vad orsaken var men jag frågade honom först hur det kunde vara så och hur han då gjort. Jo han hade ju satt på lödkolven som vanligt och försökt löda men det funkade liksom inte på något vis så det var bara skit med blyfritt så den rullen kunde jag få.

Ok men testa då och se hur det blir om du först sätter lödkolven på rätt temp för blyfritt.

*Mummel*

Sedan hörde jag inget mer om det. :D

Det är också viktigt att det är ett bra tenn och inget typ 100:- för 2 kg från kina, inkl frakt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Agamemnon skrev: 26 augusti 2020, 17:14:51 Precis, det är inte du och jag som är problemet men ändå är det vi som ska drabbas, ungefär som plastpåseskatten som är helt rubbad. Kommer inte göra ett dugg skillnad. Borde väl vara tvärtom att privatpersoner får använda blyat tenn till sina projekt men företag får inte göra det. Dom har otur när dom tänker.
Privatpersoner får använda blyat, däremot får inte företag sälja till privatpersoner.

Fram tills för nåt år(?) sen fick man köpa också, men sen kom nån idiot på att.. ja jag vete fan vad anledningen var egentligen, men man ville väl göra ett stort slag i luften eller nåt så man hittade på en fullkomligt idiotisk regel som stoppade det.

På jobbet använder vi f.ö fortfarande blyat.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tror inte det var någon nytillkommen regel. Det var Kemiinspektionen som fick för sig att göra en tillsyn av efterlevnaden och sedan kom med nya s.k. rekommendationer.

RoHS-conformant _är_ sk*t!

Legeringen i miljösurrogat har betydligt högre smältpunkt än riktigt blyat. Blir mycket lättare foliesläpp och skadade kort. Särskilt när något skall lagas. Värmen som krävs kommer en bit över där kortmaterial och flux börjar förångas. Det blir större mängder lödrök med mycket onyttigheter.

För att vara lättlödat behövs bra flux, t.ex. Ersin 362 eller Kester 44. Lätt halidaktiverade flux som fungerar. Miljösurr kräver nyproducerade kort och komponenter, utan minsta oxidering.

Tillsatsflux (behövs alltid vid ytmontering) som privatpersoner får köpa funkar sk*t. Vattenbaserat miljösurr som är helt odugligt. Det krävs helt enkelt lite skarpare saker för att fungera.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag tycker att blyar väter bättre när man kör qfn.

Hemma kör jag kester blyade och har även testat 2-3 sorter av blyfri vi har på jobbet. Blyat flyter ut bättre och greppar qfn padden bättre.

Ska man löda större komponenter så spelar det ingen roll tycker jag.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

BLYFRI? :tumner: :tumner: :tumner:
bearing

Inlägg av bearing »

Har heller aldrig gillat blyfritt tenn. Lödspetsen på min gamla Weller gillar det inte heller.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det kanske är en vanesak men jag gillar det inte heller, och hemma finns det ju ingen anledning så länge man har riktigt tenn.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är en vanesak. Man lär sig med tiden.
Felet, tror jag, är att de flesta inte har tillräckligt hög temperatur på verktygen, och värmer inte lödstället tillräckligt.
Användarvisningsbild
Klickmans
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Klickmans »

@Henry

Då fick jag det bekräftat, Mucho appreciated.

Tack!
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Gått bort

Inlägg av Hobbyisten »

Henry skrev: 27 augusti 2020, 05:52:10 Ok men testa då och se hur det blir om du först sätter lödkolven på rätt temp för blyfritt.
Jag brukar köra 400 grader på min Weller på blyfritt, tennet smälter vid 380 grader. Kan egentligen inget om detta.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Riktigt lod smälter vid c:a 170 grader och lödas med 270..280 grader på spetsen. Mer behövs normalt bara om det finns stora värmeslukande ytor.

Miljösurr smälter en bra bit över 200 grader och lödas bäst med en acetylenbrännare. Det behövs även fluxpulver som brukligt vid all hårdlödning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Marta, dumheter. Går alldeles utmärkt att löda med blyfritt om man vill.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Hur det än vänds och vrids på det så kvarstår faktum att den värmehöjning som krävs för att använda miljösurr inverkar mycket på kortmaterial och laminering.

Legeringarna har även sämre metallurgiska egenskaper. Miljösurr bildar lätt "morrhår". Det är även svårare med redan svåra lödningar som t.ex. BGA, som dessutom är omöjligt att inspektera.

Det är också obestridligt att miljöflux är betydligt sämre än RMA. T.ex. de fluxpennor som kan köpas utan företag har betydligt sämre egenskaper.

Mängden lödrök och svart gegga på lödspetsen ökar också betydligt. Miljösurr _har_ betydligt sämre egenskaper. En sk*tprodukt helt enkelt som ingen hade valt utan miljötomtarnas inflytande. Det bara är så hur det än vänds och vrids på.
Agamemnon

Inlägg av Agamemnon »

Det är väl med lödtenn som med bilar. Man kan vara jättenöjd med en fransk bil fast det egentligen är ren skit.
Skriv svar