Jag hade köpt lite prylar på utförsäljningar innan, som visade sig vara tillräckligt bra för det här.
Inget jag skulle vilja serietillverka under, men för en enstaka inspektion, lödning, och ta foton till forum, eh, bra nog.
Det ena är exakt en sån här:
https://www.tts-group.co.uk/flex-view-d ... 14249.html
Det går lite långsamt att jobba med den för det är så låg framerate på kameran, men är man korrekt inzoomad och fokuserad och bara behöver flytta om kring i en radie av några cm på ett bestämt område, så är det tillräckligt effektivt.
Det gick att löda under t o m, genom att titta på videobilden på datorskärmen.
Det finns
många varianter av samma modell när man googlar, och det var en utförsäljning men jag minns inte varifrån, de skulle nog lägga ner den produkten för att den blev ersatt, så det var bra pris just då.
Hade velat ha längre stativ på den, men då kanske den hade blivit ostadig istället.
Om man har svårt att se beteckningar, då kan man lysa med LED-ficklampa från sidan mot ytan under kameran, då blir plötsligt lasermärkningarna knivskarpa.
Jag köpte en sån här från en utförsäljning hos Kjell under deras Plexgear märke, det nästan skänktes bort:
https://www.sharperimage.com/si/view/pr ... ier/206312
Kommer ihåg att jag var på kontoret den dagen när jag blev uppmärksammad om utförsäljningen, och att jag på lunchen åkte ner till Knivsöder där den fortfarande fanns i lager i en butik tillsammans med en rad andra prylar på samma utförsäljning.
Det ska vara ett digitalt förstoringsglas, men att läsa text med den som man gör i den där bilden verkar urbota korkat, däremot är den perfekt för snabb inspektion och fotande av kretskort med ytmonterat, för man kan åka runt fritt över kortet och leta efter beteckningar, silkscreen och defekter med den på LCDn, och det är jättebra belysning så LCD-bild och foton blir tydliga, dessutom är kameran snabb.
Återigen, det finns
en rad varianter om man googlar.
Men båda de där är leksaker, folk här som jobbar professionellt med ytmonterad lödning skrattar nog gott, dock för en hobbyist är det tillräckligt om än inte optimalt.
För flera år sedan hjälpte jag en gammal chef att komma igång med IT-miljön till hans nya affärsrörelse, efter att han hade cashat ut aktierna och gjort exit från bolaget där jag jobbade.
Strax efter att det blev klart var det en konkursauktion av ett bolag ute i Kista, med kanske ett par hundra arbetsdatorer och diverse skrivare, men det hade även funnits ett litet elektroniklabb med två arbetsplatser i en avskiljd hörna.
Det var huggsexa efter datorerna men labbet var det inte många som var intresserade av.
Jag sa till fd chefen att han kan ju köpa lite leksaker åt mig därifrån på sitt nya bolag, som ersättning till mig.

Jag fick en JBC Tools NA-2B lödstation för ytmontering,
en sån med både penna och mikropincett, en gammal Topward funktionsgenerator och en HP färglaser som än idag rullar på ursprungstonern.
Men det bästa var att när jag letade igenom det kvarlämnade småskräpet på labb-arbetsplatserna, i hurtsar och pennmuggar osv, hittade jag ett
cartridge fodral och tillräckligt med lödspetsar (flera av dem oanvända) för att både fylla fodralet och få två spetsar över, utöver spetsarna som redan satt på lödstationen.
JBC-spetsar är inte gratis direkt, men det var inte ens en del av auktionen utan det hade sopats ut som skräp om jag inte hade hittat det.
Poängen är, som hobbyist har man all tid i världen, och vartefter så samlar man på sig användbara saker om man bara håller korpgluggarna öppna.
Angående strömförsörjningskortet som "black box", alltså det är ju inte raketkirurgi med strömförsörjning, så det kan vara så att det är ett politiskt motiverat beslut, att man var i en övergång till att bara erbjuda kompletta kort som ersättningsmoduler.
Som jag förstod det av en TV-reparatörsfirma jag pratade med ifjol så är det så med aktuella modeller, och än mer utstuderat är det att ersättningskorten bara erbjuds en relativt kort period, så pajar något efter att garantin har gått ut så finns inga moduler tillgängliga längre utom på Ebay om man har tur, och nya TV-modeller släpper man varje år.
Som Breflabb gillar att poängtera så är det inte ekonomiskt försvarbart ändå för yrkesreparatörer med Svenska omkostnader att gå ner på komponentnivå och fixa, men jag är inte yrkesreparatör och förmodligen inte du heller.