240VAC 900W Motorstyrning
Re: 240VAC 900W Motorstyrning
en vanlig asynkron enfas med motorkonding, en av dom sämre att få ner varvtalet på
personligen
1 kollat om man kunde bytt motorn till en trefas och an frekvensomformare
om inte, provat med vridtrafo och haft koll på strömmen och se om det funkar
personligen
1 kollat om man kunde bytt motorn till en trefas och an frekvensomformare
om inte, provat med vridtrafo och haft koll på strömmen och se om det funkar
Hmm kollade lite på dem:
https://www.elfa.se/sv/vridtransformato ... track=true
Stort skit ju..
Om man nu skulle byta till 3-fas, någon särskild typ? https://se.rs-online.com/web/p/ac-motors/7754533/
vridtrafo vore lämpligt att låna eller hyra, säg var du är kanske någon forumist med rätt sak kan hjälpa dig
motor så ska det vara samma byggmått, eller fästmått, samma varvtal och gärna lite högre effekt för att få moment på lägre varvtal, dom flesta moderna en och trefasmotorer har en hope standaliserade fläns/anslutningsmått
motor så ska det vara samma byggmått, eller fästmått, samma varvtal och gärna lite högre effekt för att få moment på lägre varvtal, dom flesta moderna en och trefasmotorer har en hope standaliserade fläns/anslutningsmått
tittade på en frekvensstyrning som denna:grym skrev: ↑23 juli 2020, 12:37:47 vridtrafo vore lämpligt att låna eller hyra, säg var du är kanske någon forumist med rätt sak kan hjälpa dig
https://se.rs-online.com/web/p/inverter-drives/8325304/
hade inte den fungerat då? vad är det som gör det iså fall? så jag fattar:p..
är asynkronmotor samma som induktionsmotor förresten? håller på att lära mig men asynchronous motor ger mest svar för induction motor
ang motorbyte:
så det är inte tal om brushed motor eller induction motor när det gäller tre-fas?
inte riktigt på det klara vad du frågar efter men
en enfas asynkronmotor går inte att köra på en vanlig frekvensomformare
en trefas är vad som man ska annvända
induktionsmotorer kan dom kallas, men det finns flera som kan kallas samma sak
men samma här , kollar man på det enklaste är en standard trefasmotor och en frekvensomformare i lämplig storlek
det är billigast bäst och ren industristandard
en sak till, kabelen mellan frekvensomformaren och motorn skall vara skärmad
enfas asynkronmotorer är egenteligen en tvåfas där man får den andra fasen från kondensatorns fasförskjutning
hela det upplägget funkar bara på en frekvens med lite tolerans, dock inte 0- 200% som dom dom flesta trefas med frekvensomformare kan hantera
en enfas asynkronmotor går inte att köra på en vanlig frekvensomformare
en trefas är vad som man ska annvända
induktionsmotorer kan dom kallas, men det finns flera som kan kallas samma sak
men samma här , kollar man på det enklaste är en standard trefasmotor och en frekvensomformare i lämplig storlek
det är billigast bäst och ren industristandard
en sak till, kabelen mellan frekvensomformaren och motorn skall vara skärmad
enfas asynkronmotorer är egenteligen en tvåfas där man får den andra fasen från kondensatorns fasförskjutning
hela det upplägget funkar bara på en frekvens med lite tolerans, dock inte 0- 200% som dom dom flesta trefas med frekvensomformare kan hantera
tack för en bra förklaring! Verkar ju som om att det enda vettiga alternativet är trefas motor med vfd, kan man köra en vfd på 1fasin och 3 fas ut?(har endast enfas att tillgå nämligen)
japp, trefasmotorn koppas då för 230v , dom små normala är till 99% 230/400v
kollade på motorbilden och om jag gissar rätt sitter det en snäckväxel direkt på motorn?
om så kan det smidigaste vara att skaffa motor med snäckväxel direkt, samma sak där , moderna snäckväxlar brukar finnas i relativt samma storlekar, samma hålbild för fastsättning och samma axelhål
kollade på motorbilden och om jag gissar rätt sitter det en snäckväxel direkt på motorn?
om så kan det smidigaste vara att skaffa motor med snäckväxel direkt, samma sak där , moderna snäckväxlar brukar finnas i relativt samma storlekar, samma hålbild för fastsättning och samma axelhål
- prototypen
Var är bilden, när man ska svara så finns adresser till bilddump.se men där verkar det inte finnas Någon bild.mickejb89 skrev: ↑23 juli 2020, 10:31:21 Hej igen alla! tack för era svar!
Jag har nu kollat upp lite mer ang. problem och motor.
Det vispen drar runt är en massa som till en början är fast/solid. efter en stunds uppvärmning så startas vispen(då massan har lossnat tillräckligt från kanterna på behållaren). Problemet uppstår eftersom vispen går upp på max fart direkt och den solida klumpen närmre kärnan börjar slå runt i behållaren och skapar motstånd, som då blir för stort för motorn.
Hade hastigheten bara varit låg den första säg halvtimmen tills hela massan har smält så hade det inte blivit sådana effekter.
Det är alltså inte vridmomentet som ska upp det är bara hastigheten som ska regleras ned den första stunden.
Detta tar ju då bort alternativet med soft starter eftersom det ska vara lågt varvtal i ca 30 min!
Ang motorn så tog jag en bild på motorplattan, vet inte om det säger någon här något men jag har iaf en tillverkare som jag kan kolla upp mer om annars.
Som sagt tack igen för svar och engagemang!
![]()
Lägg din bild direkt på forumet, klickruta finns lite nedanför svara knappen.
Protte