Hur mäta tvättmaskinsmotor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JimBean

Inlägg av JimBean »

Jaha, efter att ha haft isär motorn en 3:e gång så provkörde jag den utan att koppla in jorden och ställde motorn isolerat(för att inte jordfelsbrytaren skulle gå). Den snurrade fint. Då monterade jag in den i maskinen och jordfelsbrytaren gick. Jag tryckte tillbaka jordfelsbrytaren 4 ggr, och sedan dess har maskinen tvättat fint i en halvtimme.

Så, helt kass var motorn inte, skall bli intressant att se om den fungerar i fortsättningen.

Och nu har ni andra lite mätvärden på en motor när ni drabbas, det som jag efterlyste i början.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det var ju en gammal tråd detta så vi får väl höra fortsättningen vid nästa haveri, hoppas det blir länge till dess, ha det bra så länge.

Prototypen
JimBean

Inlägg av JimBean »

Det dröjde inte så länge, nu löser jordfelsbrytaren igen, den gick en hel tvätt dock.
peter555

Inlägg av peter555 »

Det finns firmor som lindar om motorer för en billig penning. Jag har en slagborrmaskin som dom lindade om rotorn på för några 100 SEK. Tyvärr kommer jag inte ihåg namnet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har bara en enda gång varit med om att en motor orsakat att jordfelsbrytaren gått men den motorn hade i princip havererat helt och hållet så det var lite kol som hade brutits loss och var i direkt kontakt med höljet på den. Men kontrollera även sladdarna till motorn när den inte fungerar nästa gång, för intermitenta fel är det jobbigaste för samma sak kan ju hända när som helst igen utan att man vet vad orsaken är.

Då det är en motor som använder kol så har dessa en förhållandevis dålig kylning av sig (ialf dom som jag sett) vilket i vissa fall kan leda till att statorns lindningar blir så varma att lacken smälter vilket i allra värsta fall kan komma åt något jordat. Men sannolikheten för det är väldigt liten då dom är bra isolerade, men med skakningar och sådant så kan ju kanske sådant hända men det borde du se i så fall. Att rotorns lindningar skulle kunna komma åt någonting skulle enbart vara om det är som någon sa väldigt dålig lackering så att trådarna kan lossna och komma åt statorn, men i sådana fall så brukar inte gången vara helt jämn speciellt på låga varv. Det är dock också väldigt lätt att se. Bara att ta ut statorn, rengöra den om det skulle behövas och börja inspektera. Rengör även allt som ser skitigt ut för det kan alltså i vissa fall bli så mycket koldamm som lägger sig överallt så att det mycket väl skulle kunna skapa en liten krypström som får jordfelsbrytaren att lösa ut.

Enbart en ny stator säljs så vitt jag vet inte enskilt, vi kunde ialf bara ta hem hela motorer och dom sålde inte lösa delar till dom heller förutom kol. 2500:- för en motor, ja det är tyvärr vad dom kostar och det är lätt sjuka priser tycker jag men det är bara för att tvinga kunden att köpa en ny maskin och helst då också deras märke förstås. Ett tips när/om du köper en ny maskin så försök att få tag på en som har en motor som inte använder kol för dessa är normalt väldigt robusta av sig och har i princip inget som kommer att slitas ut förutom lagren men dom håller väldigt många fler år än vad kolen gör. Har haft maskiner som varit över 36 år som motorn fortfarande var original och i tipptopp skick. Smörj förresten gärna upp lagren i den motorn du har nästa gång du öppnar den för fettet i dom är inte så värst bra för dom belastningarna som blir. Litium eller molyblendisufid baserat fett plus några droppar vanlig motorolja i detta så att det blir tjockflytande är rena lyxen för lagren.
JimBean

Inlägg av JimBean »

Jag har inte lyckats med återupplivningsförsöken. Jag har två funderingar,

Det verkar vara statorn som är det vanligaste felet, i mitt fall ser det ut att vara rotorn, någon som vet om det går att köpa begagnade trasiga eller hela motorer?

Var kan man köpa billiga isolationsprovare, Elfa har en för 1995:-, men jag skulle inte använda den så ofta så en billigare skulle vara mer intressant.
peter555

Inlägg av peter555 »

Har du kollat här
Skriv svar