Dj-mixer startar ej
-
Re: Dj-mixer startar ej
Den här är lite speciell då den(enligt googlande på nätet) ska ha en yttre nätadapter på 15V DC 500mA med MINUS på mittstiftet!!
Det borde stå nånting om det här som en varning på baksidan av mixern.
Enkla ostabiliserade adaptrar tappar alltid spänning när man belastar dem.
Knappt 12V blir utspänningen från den interna nätdelen,men kopplingen av OP:n ser bakvänd ut.
Någon som känner igen den?
(Det lustiga är att om man kastar om alla komponenter på vä sida om OP;n och även + och -så stämmer det plötsligt!)
Det borde stå nånting om det här som en varning på baksidan av mixern.
Enkla ostabiliserade adaptrar tappar alltid spänning när man belastar dem.
Knappt 12V blir utspänningen från den interna nätdelen,men kopplingen av OP:n ser bakvänd ut.
Någon som känner igen den?
(Det lustiga är att om man kastar om alla komponenter på vä sida om OP;n och även + och -så stämmer det plötsligt!)
Plus på mittpinnen är ju ingen naturlag. Om vi pratar musikutrustning som t.ex. effektpedaler så är det närmast standard med minus på mittpinnen. Det gäller alltså att inte ta något för givet,
Den här interna nätdelen som nu är lagad.
Vad gör ICn, transisitorerna och delarna. Orkar någon förklara lite kort om det går? Varför ha en intern nätdel som hade kunnat sitta i adaptern?
Vad gör ICn, transisitorerna och delarna. Orkar någon förklara lite kort om det går? Varför ha en intern nätdel som hade kunnat sitta i adaptern?
- prototypen
Som dioden är ritad på bilden så kommer det inte att fungera.......robertr81 skrev:Nertill är plusprototypen skrev:Det här tycker jag är lite konstigt, alla är sååååå inne på att jobba på plussidan.
Nertill i bilden finns en bred ledare är det minusanslutningen, sätt dioden där.
Lättare att kapa, gör samma nytta.
Nätdelen ska ge ca 12 volt, en komma fem ggr zenerspänningen som ser ut att vara 8,2 volt.
Protte
Protte
En annan fråga relaterad till mixern. Läst om en del som byter IC kretsar i apparater som en uppgradering.
Jag har en vestax 05 pro 3. Alltså tredje generationen av denna mixer. Kretsarna i den lagade är NJM2068D.
I den senare modellen heter dom NJM2082L (finns även 2082D).
Skulle man vinna något mot att byta ut ickretsarna eller blir det mycket annat som man behöver ändra på gällande anpassade komponenter?
Jag har en vestax 05 pro 3. Alltså tredje generationen av denna mixer. Kretsarna i den lagade är NJM2068D.
I den senare modellen heter dom NJM2082L (finns även 2082D).
Skulle man vinna något mot att byta ut ickretsarna eller blir det mycket annat som man behöver ändra på gällande anpassade komponenter?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det verkar lite märkligt det där. Schemat säger att pinne 4 på IC ska ha jord, men enligt foto är pinne 4 och 5 anslutna till det du säger är plus. 

Jag tolkar det som att nr 8 är ansluten till plus samt nr 4 och 5 jordMadModder skrev:Det verkar lite märkligt det där. Schemat säger att pinne 4 på IC ska ha jord, men enligt foto är pinne 4 och 5 anslutna till det du säger är plus.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Men kontaktens mittenpinne går ju till den lödpunkt som är i mitten under kontakten på kretskortet, den som inte är ansluten till vare sig banan längst ner eller den du ritat in dioden på...
[edit]
Glöm vad jag skrev. Kontakten är ju vriden 90° mot vad jag tänkte.
[edit]
Glöm vad jag skrev. Kontakten är ju vriden 90° mot vad jag tänkte.

Kan bli konstiga vinklar och spegelvänt iblandMadModder skrev:Men kontaktens mittenpinne går ju till den lödpunkt som är i mitten under kontakten på kretskortet, den som inte är ansluten till vare sig banan längst ner eller den du ritat in dioden på...
[edit]
Glöm det. Kontakten är ju vriden 90° mot vad jag tänkte.

Röd=plus
Blå=minus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Precis. När man tänker rätt
En sak jag tänkte på som inte har nåt med funktionen att göra, om du ändå ska modifiera lite. Kapa kopparen så du kan borra hål och sätta dioden på ovansidan.

En sak jag tänkte på som inte har nåt med funktionen att göra, om du ändå ska modifiera lite. Kapa kopparen så du kan borra hål och sätta dioden på ovansidan.
Bra idé, blir ju en mycket snyggare lösning! TackMadModder skrev:Precis. När man tänker rätt![]()
Enda jag har tillgängligt är en 1N5408, kanske overkill men är det inga nackdelar mer än storleken kan jag ju ta den?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Ja, det spelar ingen roll. Den har lite lite högre framspänningsfall, men du har tillräckligt med spänning från din adapter så det är med god marginal.
Tack!
En annan grej jag skulle vilja ha är separata brytare av/på för bas och diskant.
Är röda ringar vad som sköter detta?
Vad händer i inringat blått?
En annan grej jag skulle vilja ha är separata brytare av/på för bas och diskant.
Är röda ringar vad som sköter detta?
Vad händer i inringat blått?
Sätta (2-poliga?) brytare såhär?
Om jag nu är och rotar på rätt ställe?
Om jag nu är och rotar på rätt ställe?