Det var ju fantastiskt att den inte larmade något. Inte då heller "BAT" som indikerar dags att byta batterier för minnesbackup. Då kan den kanske klara en flytt utan att byta batterier men jag skulle nog ändå byta innan flytt. Det rekommenderas att byta dom med 12 månaders mellanrum även om inget larm dyker upp. Vanliga ficklampsbatterier så ingen kostnad att bäva för direkt
Finns det parameterbackup ?. Bara på papper eller också på annat media ?
Matchen med optionsparametrarna vinner jag med handbollssiffror. Jag har 34 1:or mot dina 15
Lite förklaring till dina 1:or
0900.0 Canned cycle - Fasta cykler G73-G74, G76, G80-G89 för borrning, gängning och ursvarvning
0900.3 Manual One Pulse Generator Control - Handpulsratt på panel
0900.4 S4/S5 Digit Control - Direkt angivning av varvtal efter S
0900.5 Inch / Metric Conversion - Valbar tum- eller mm-programmering via G20, G21
0901.3 Tape Memory Addition 40M - Utökat programminne till totalt motsv. 40 m remsa = 16 kB
0901.6 Reader / Puncher Interface Control - Interface för remsläsare / remsstans
0902.5 Stored Pitch Error Compensation - Lagringsbar stigningsfelskompensering för kulskruvar
0903.7 Soft Keys Below CRT - Mjukvaruknappar under bildskärm
0905.1 PMC Model M 3000 Step - ?
0907.2 Simultaneous 3 Axis Control - Simultan 3-axlig bearbetning möjlig
0907.4 Hour Run / Parts Count Display - Simpel drifttidmätare tidigare beskriven
0907.6 Cutter Compensation C G41/G42 - Fräsradiekompensering typ C G41, G42
0909.1 Graphics Display - Verktygsvägar kan visas på bildskärm
0910.1 Work Offsets G54-G59 - Nollpunkter G54-G59
0915.3 ?
Bra optioner enligt mitt tycke som saknas är:
G10 Program Input Of Offset - Möjlighet att ändra nollpunkt eller verktygskompensering med G10 i programmet. Bra om man t.ex. vill ha mer än 6 nollpunkter
Extra antal verktygskompenseringar (32 st. är standard)
Förenklad återstart i program
Helixfunktion - Cykel för gängfräsning
Rigid Tap - Synkroniserad gängning
User Macro B - Macroprogrammering
G68 vridning av koordinatsystem - Lägg t.ex. X-axeln på diagonalen på maskinbordet för att enkelt programmera detaljer som är lite längre än tillgänglig X-axel
Vissa optioner kan aktiveras bara genom att ändra till en 1:a på rätt ställe. Andra optioner kräver mer som t.ex. Rigid Tap som ju kräver en pulsgivare monterad på spindeln med allt vad det innebär. Kan även bli problem om man vill aktivera större programminne och fysiskt minneskort saknas i maskinen