Köra leddar med för lite ström
Mitt inlägg: en LED drar inte 20mA vid 3,5V! Om man drar 20mA genom den ligger det _oftast_ ca: 3,5V över den. Skillnaden är orsak och verkan.
Ta en 12V nätdel som spänningsmatning.
Sedan tar du 3 st LED och kopplar i serie och avsluter en sån "kedja" med ett (12V-(3*3,5V))/20nA=75ohm. 82 ohm är närmste större standartvärde.
Dessa 3 LED + 1 motstånd kallar vi hädanefter en "enhet"
Nu tar du så många såna enheter och kopplar till 12V'en, du kan koppla in så många du vill och som nätdelen pallar.
Edit: Ska du dimma kan du köra en PWM på 12V'en ganska enkelt men börja med att göra himlen, PWM'en kan du göra på den gemensamma matningen sedan.
Ta en 12V nätdel som spänningsmatning.
Sedan tar du 3 st LED och kopplar i serie och avsluter en sån "kedja" med ett (12V-(3*3,5V))/20nA=75ohm. 82 ohm är närmste större standartvärde.
Dessa 3 LED + 1 motstånd kallar vi hädanefter en "enhet"
Nu tar du så många såna enheter och kopplar till 12V'en, du kan koppla in så många du vill och som nätdelen pallar.
Edit: Ska du dimma kan du köra en PWM på 12V'en ganska enkelt men börja med att göra himlen, PWM'en kan du göra på den gemensamma matningen sedan.
En ideal diod leder inget under enviss späning, över den spänningen leder den väldigt bra. Dessutom varierar det lite mellan exemplaren. Så det kan bli så att en inte lyser och en annan får så mycket ström att den går sänder. Vid samma spänning. Det intervall du har hittat. Är innom vilket intervall dioderna börjar leda. I diod tråden uder FAQ finnsdet endel info. Där står det hur du ska resonera för att få det att funka bra. Sodjan har bra koll. Hans inlägg kan du lita. Men det förekommer inlägg om just dioder som är vilseledande eller rent felaktiga. Men ofta följs de at vättningar av någon som har mer koll.
Men som tidigare sagts det är stömen som är av intresse. Räkna på den. I mitt förra inlägg hadde jag ett par ideer.
Men som tidigare sagts det är stömen som är av intresse. Räkna på den. I mitt förra inlägg hadde jag ett par ideer.
> Börjar kännas som ett jättemisstag att koppla med dioder
Njae, det behöver det väl inte vara...
Med lite tips här (t.ex Icecap's "3-LED-kedjor eller liknande koppling)
så får du säkert ihop det.
Kom bara ihåg att en LED (till skillnad från en vanlig glödlampa) *inte*
är primärt specad utifrån sin "spänning" (Vf), utan ifrån sin mörkström !
Spänningen som anges i samband med en LED är mer en sekundär
effekt av olika tillvekningsprocesser för olika färger på LEDs, och det har
en betydelse då man beräknar det strömbegränsande motståndet, men
i princip bara då.
Notera bara att i Icecap's fall, om Fv råkar vara 3.0 V för alla 3 LED'sen,
så blir strömmen 40 mA istället. Och om det är 4.0 V så lyser de
inte alls... +/- 0.5 V i processvariation för Vf är inte helt onormalt. Så,
personligen, tycker jag att Icecap's lösninger är lite "on the edge"...
Två LEDs + motstånd ger mer marginaler.
Njae, det behöver det väl inte vara...

Med lite tips här (t.ex Icecap's "3-LED-kedjor eller liknande koppling)
så får du säkert ihop det.
Kom bara ihåg att en LED (till skillnad från en vanlig glödlampa) *inte*
är primärt specad utifrån sin "spänning" (Vf), utan ifrån sin mörkström !
Spänningen som anges i samband med en LED är mer en sekundär
effekt av olika tillvekningsprocesser för olika färger på LEDs, och det har
en betydelse då man beräknar det strömbegränsande motståndet, men
i princip bara då.
Notera bara att i Icecap's fall, om Fv råkar vara 3.0 V för alla 3 LED'sen,
så blir strömmen 40 mA istället. Och om det är 4.0 V så lyser de
inte alls... +/- 0.5 V i processvariation för Vf är inte helt onormalt. Så,
personligen, tycker jag att Icecap's lösninger är lite "on the edge"...

Två LEDs + motstånd ger mer marginaler.
Jag levar ju på kanten så det är väl rätt att välja lösningar efter det också! 
Men ja, sodjan har(/kan ha?) rätt, man ska alltid ha marginal nog. Jag brukar räkna att man i "worst case" ska ha minst 1V över motståndet, "worst case" vill alltså vara max. Vf och min. matningsspänning. Ju större seriemotståndet är ju mindre blir strömvariationen vid varierande matningsspänning vilket är ytterligare en fördel.

Men ja, sodjan har(/kan ha?) rätt, man ska alltid ha marginal nog. Jag brukar räkna att man i "worst case" ska ha minst 1V över motståndet, "worst case" vill alltså vara max. Vf och min. matningsspänning. Ju större seriemotståndet är ju mindre blir strömvariationen vid varierande matningsspänning vilket är ytterligare en fördel.
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 24 februari 2006, 07:56:18
Tack igen för svaren, känner mig lite lugnare nu i alla fall. Men om det ja nu försöker få till är att få de här LEDsen(?) att hålla så länge som möjligt utan möjlighet att dimma dessa. Säg att jag antar 10mA per LED är lämpligt. Hur rekommenderar ni då att jag kopplar dom och vad ska ja ställa in transformatorn på? Den skulle enligt pappren ge ut 2.5A vid 3, 5, 6, 9 och 12V. Är det bättre att koppla ihop två och två än tre och tre? Och hur stort motstånd ska jag, eller ska vi säga skulle ni, lägga per "enhet"?
Vore ju bra om jag kunde räkna något alls av detta själv, men min kunskap om det här är på lägre nivå än er grannes fru.
En annan oro jag har me den här kopplingen är eventuell värme som motstånden och dioderna kan avge. Tänkte ju passa ner alla dioder i exakt 5mm's hål, så det lämnar ju inget luftrum för kylning. Samma sak kommer ju allt att vara ganska klistrat mot taket så det finns väldigt lite luftrum där med.
Vore ju bra om jag kunde räkna något alls av detta själv, men min kunskap om det här är på lägre nivå än er grannes fru.
En annan oro jag har me den här kopplingen är eventuell värme som motstånden och dioderna kan avge. Tänkte ju passa ner alla dioder i exakt 5mm's hål, så det lämnar ju inget luftrum för kylning. Samma sak kommer ju allt att vara ganska klistrat mot taket så det finns väldigt lite luftrum där med.
Om du kör på 12 volt och kopplar 3 dioder i seride blir det 10.8Volt spänningsfall över dioderna. Då återstår 1.2Volt som kommer ligga över ditt motstånd.
100Ohm ger 1.2/100=12mA
82 Ohm ger 1.2/82 = 14.6mA
68 Ohm ger 1.2/68 = 17.6mA
Sen är det upp till dig hur nära gränsen du vill ligga, är dom specade för 20mA är det inga problem att ligga på 17.6, beror ju också på hur starkt du vill att dom ska lysa.
Värmeutvecklingen i dioderna är näst intill noll vid desa strömstyrkor. I mostånden blir det i värsta fall 17.6*1.2 = 21.12mW, dvs 0.021W, dvs även det är försumbart.
100Ohm ger 1.2/100=12mA
82 Ohm ger 1.2/82 = 14.6mA
68 Ohm ger 1.2/68 = 17.6mA
Sen är det upp till dig hur nära gränsen du vill ligga, är dom specade för 20mA är det inga problem att ligga på 17.6, beror ju också på hur starkt du vill att dom ska lysa.
Värmeutvecklingen i dioderna är näst intill noll vid desa strömstyrkor. I mostånden blir det i värsta fall 17.6*1.2 = 21.12mW, dvs 0.021W, dvs även det är försumbart.
Det första du bör göra (eller som jag skulle göra i alla fall) är att "labba" lite
med några dioder för att ta reda på vilken ljusstyrka som passar bäst.
Då har du även möjlighet att verifiera att framspänningsfallet stämmer med
specen (och eventuellt vilken variation den har) så att man kan bygga
med lite marginal.
Jag gissar att det kan bli lite väl ljust med 10 mA genom 200 (starka ?)
vita lysdioder. Tanken är ju att man i princip ska titta direkt på dom (?).
Det beror även till viss del på viket material/färg som taket i övrigt har,
den "normala" belysningen i rummet, om lysdioderna är "klara" eller
inte och vilken "vinkel" de har (finns i databladet).
med några dioder för att ta reda på vilken ljusstyrka som passar bäst.
Då har du även möjlighet att verifiera att framspänningsfallet stämmer med
specen (och eventuellt vilken variation den har) så att man kan bygga
med lite marginal.
Jag gissar att det kan bli lite väl ljust med 10 mA genom 200 (starka ?)
vita lysdioder. Tanken är ju att man i princip ska titta direkt på dom (?).
Det beror även till viss del på viket material/färg som taket i övrigt har,
den "normala" belysningen i rummet, om lysdioderna är "klara" eller
inte och vilken "vinkel" de har (finns i databladet).
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 24 februari 2006, 07:56:18
> Men 12V är alltså rekommenderat...
Det var väl mest ett räkneexempel, du får väl köra med vilken
spänning du vill, bara det går att göra en vettig koppling med
lysdioderna. 9, 12, 15, 24 eller något annat antal volt spelar
ingen större roll, det blir lite olika antal lysdioder i varje "kedja"
och eventuellt lite olika värde på motståndet. Men principen är
precis densamma...
> Som jag har tänkt kommer dioderna att lysa genom 1.5mm's hål
> så på så sätt bör de inte bli så bländande.
1,5 mm ? Är det så små lysdioder ? Eller är det 5 mm lysdioder som
ska lysa genom ett bara 1,5 mm stort hål ? Undrar om du inte
kommer att tappa mycket ljus, och kommer de inte att lysa
väldigt "rakt ner " ??
Är det lysdioder med rund "topp" eller typen med flat topp (och
som lyser mer "runt om" i en större vinkel) ?
Personligen, om jag skulle bygga en "stjärnhimmel", skulle jag försöka
få så stor vinkel som möjligt på ljuset så att "stjärnorna" syns från
större delen rummet. Kanske av typen med flat topp ("100 grader") så
att de kan monteras precis i våg med undersidan av taket.
Du kanske skulle fixa lite av det material som taket kommer att
vara uppbyggt av och göra några monteringstester ?
Det var väl mest ett räkneexempel, du får väl köra med vilken
spänning du vill, bara det går att göra en vettig koppling med
lysdioderna. 9, 12, 15, 24 eller något annat antal volt spelar
ingen större roll, det blir lite olika antal lysdioder i varje "kedja"
och eventuellt lite olika värde på motståndet. Men principen är
precis densamma...
> Som jag har tänkt kommer dioderna att lysa genom 1.5mm's hål
> så på så sätt bör de inte bli så bländande.
1,5 mm ? Är det så små lysdioder ? Eller är det 5 mm lysdioder som
ska lysa genom ett bara 1,5 mm stort hål ? Undrar om du inte
kommer att tappa mycket ljus, och kommer de inte att lysa
väldigt "rakt ner " ??
Är det lysdioder med rund "topp" eller typen med flat topp (och
som lyser mer "runt om" i en större vinkel) ?
Personligen, om jag skulle bygga en "stjärnhimmel", skulle jag försöka
få så stor vinkel som möjligt på ljuset så att "stjärnorna" syns från
större delen rummet. Kanske av typen med flat topp ("100 grader") så
att de kan monteras precis i våg med undersidan av taket.
Du kanske skulle fixa lite av det material som taket kommer att
vara uppbyggt av och göra några monteringstester ?
-
- Inlägg: 9
- Blev medlem: 24 februari 2006, 07:56:18
Ja själva monteringen är prövad så den är det inget problem med. Jag har en 12mm's MDF skiva som jag borrar ner 5 millis hål i ca. 8mm djupt. Det sista borrar jag sedan med en fin borr. Prövade allt från 1 mm till fulla 5mm, men med för stora hål ser det inte ut som stjärnor, bara en massa små lampor. Fast det inte är mycket till väggar i ett 1.5 mm's hål är det tydligen tillräckligt för att man ska se hur de lyser även ur en minimal vinkel.
Men för att tjata vidare om mina idéer; varför är det bättre att koppla ihop tre och tre med ett motstånd än att lägga ett motstånd per diod? Kopplar ja ihop tre så betyder väl de att de slutar funka tre och tre också istället för en och en.
Grattis till guldet förresten.
Men för att tjata vidare om mina idéer; varför är det bättre att koppla ihop tre och tre med ett motstånd än att lägga ett motstånd per diod? Kopplar ja ihop tre så betyder väl de att de slutar funka tre och tre också istället för en och en.
Grattis till guldet förresten.
