Bifogar en bild på hur jag tänkt köra rent elektriskt.
Jag är dock osäker på min egen uträkning i ovanstående wiki-bok vad beträffar om det är Re eller Znom som gäller vid Zobel-kompensation, nån får gärna hjälpa mig med detta.
Om det är Re som gäller kommer basen ligga på 1,6kHz.
Diskanten tror jag dock att jag fattar att den kommer att ligga på 1,8kHz.
Detta är dock prelimiärt för som jag visat Er så säger Beranek att 1700Hz kommer vara dämpad -6dB vid 80 grader off axis.
Och det här får man klura lite på.
Jag har två ide'er:
1) Skapa ett filter som kompenserar för dämpningen
2) Lägg diskanten ännu längre ner typ låt den börja vid säg 1kHz
1) kan vara lurigare än man tror, 2) tycker jag låter enkel men diskanten kommer alltså köras ännu längre ner och om man skissar på att basen är rak där diskanten ligger -3dB så blir det ju en netto fasskillnad som inte är noll.
Vid sedvanlig skarvning av två element, där -3dB ligger vid samma frekvens, tror jag att jag nyligen lärt mig av Texas Instrument att HP-filter "går uppåt" och därmed ökar fasen positivt medans LP "går neråt" och därmed ökar fasen negativt (en trevlig minnesregel bara, går ju lätt att räkna på fast jag har aldrig haft nån koll på detta) vilket får till följd att nettofasen blir 0 (+45 hos HP och -45 hos LP).
Men om jag lägger säg -10 grader på basen (pga kvarvarande roll-off) och +45 grader på diskanten, då blir nettofasen +35 grader vilket också sker i ett läge där elementen så att säga jobbar som mest, i vilket fall blir det nåt slags fasfel.
MEN jag kan ändå tänka mig att flytta ner diskanten så att den hjälper basen när det behövs och inte när det är för sent.
Vet inte riktigt hur man summerar två olika elements SPL-bidrag men om basen bara ligger säg -1dB och diskanten ligger på samma frekvens men med -3dB vad blir då totala dB't?
För mig känns det som (-1-(-3))dB=+2dB MEN om diskanten låg på -6dB skulle summan bli +5dB då?
Det funkar ju inte
Intuitivt tycker jag dock att om ena elementet levererar -1dB samtidigt som andra elementet ligger -3dB under så borde det bli en liten puckel uppåt i SPL, detta är föraningen till att om basen ligger -9dB (-3 pga brytfrekvensen och -6 pga direktiviteten) och diskanten säg -1dB så hjälper den basen med några dB, osäkert hur många.
Dämpningen/ökningen hos ett filter när f/fo=1,7 är ungefär |1,3dB|.
Fast jag vill inte spela diskanten så lågt som 1kHz så detta är akademiskt.
Jag tror jag får nöja mig med att vissa delar ur mellanregistret kommer att strålas "bort", uppskattar att jag inte kommer att höra frekvenser mellan 1,2kHz och 1,7kHz (diskanten kommer ju in vid 1,8kHz) "on axis".
Fast egentligen är det "bara" ett tapp på 500Hz!
Jag är fortfarande sugen på att bygga denna något galna högtalare.
Nästa steg blir att cadda lådan men eftersom dess rumsliga mått är samma som tidigare så handlar det mest om att specificera nytt hål för subbas respektive vart det skall sitta, subbasarna kommer alltså riktas in mot varandra detta för att krympa off-axis:vinkeln så mycket som möjligt.
Tror faktiskt det kan bli bra, vad tror Ni?
MVH/Roger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.