Ojoj, jag har lekt med min Ardunio i helgen. Alltid varit fascinerad av ljusshower och särskilt dem med otroligt med färger i, så jag börja där...
http://www.syppe.nu/tmp/ledshow_2p.avi
Just nu bygger allt på slumpmässighet, men smart sådan. Håller på att fila på någon form av "beat-sensor" och program-kontroller (mycket disco eller lugna fades bara)
Min tanke är bygga in några PowerLEDs (hellst färdiga RGB) i en PAR-kanna med kraft-elektronik och nätdel, och sedan en cat5 iväg till en låda med Ardunion och kontroller. Jag vet inte hur jag ska reglera det rikigt, men funderar lite på nån MOSFET med optokopplare innan.
Arduino (komplett AVR-kit)
- ghost_rider
Tack!feedback skrev:Grymt demo!
1. Vad sa du att du hade för RGB diod?
2. Hur har du kodat det? AVRStudio?
Ditt projekt kanske kan bli en ny tråd. Som du berättar lite mer om. Det hade varit grymt att kunna följa med under resans gång.
Jag användet tre vanliga lösa glasklara i dagsläget. Det ser hyfsat ut mot en vägg, men helt fel när man ser mot ljuset såklart, spridningsvinklarna är inte desamma heller. Jag använder just nu bara editorn man får med Ardunio-kitet.
Jag står lite i förvirring vad jag ska välja för led's. Tanken var dessa RGB:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.4530
Men om du läser kommentarerna så visar det sig att de gemensam anod(+), och jag vet inte hur jag ska hantera det riktigt.
Alternativet är tre lösa R, G och B power-leds, och någon form av diffus lins och reflektor, men är osäker på resultatet.. =/
ghost_rider, jag har lite svårt att utläsa vad det är du vill göra men jag försöker. Du vill konstruera ett slav-kretskort med i/o-anslutningar och någon slags minne/buffert som innehåller arduino-sketchen? Du vill kunna flytta ditt arduino fram och tillbaka mellan ett antal av dessa kretskort, så du slipper ha flera arduino?
Tja, jag är inte så haj på Arduino, men slav-kretskortet borde inte vara någon raketforskning att producera rent fysiskt, men du lär väl också få utveckla en specialanpassad bootloader som du kör på ditt arduino så att den läser in sketchen från minnet på ditt slav-kort. Ingen aning om detta ens är möjligt utan att projektet blir så avancerat att det är billigare att köpa ett gäng Arduino-kloner, en för varje projekt. Men det klart - ibland är ju utmaningen det roliga.
Rent spontant känns Arduino lite dyrt att använda om man har många olika projekt, men allt är ju relativt. Att investera tid i att själv utveckla direkt till AVR/PIC, utan den "skyddade verkstad" som Arduino är, kan ju också anses vara dyrt om man inte ser det i ett längre perspektiv - att man faktiskt lär sig en himla massa som man kan ha nytta av senare.
Tja, jag är inte så haj på Arduino, men slav-kretskortet borde inte vara någon raketforskning att producera rent fysiskt, men du lär väl också få utveckla en specialanpassad bootloader som du kör på ditt arduino så att den läser in sketchen från minnet på ditt slav-kort. Ingen aning om detta ens är möjligt utan att projektet blir så avancerat att det är billigare att köpa ett gäng Arduino-kloner, en för varje projekt. Men det klart - ibland är ju utmaningen det roliga.
Rent spontant känns Arduino lite dyrt att använda om man har många olika projekt, men allt är ju relativt. Att investera tid i att själv utveckla direkt till AVR/PIC, utan den "skyddade verkstad" som Arduino är, kan ju också anses vara dyrt om man inte ser det i ett längre perspektiv - att man faktiskt lär sig en himla massa som man kan ha nytta av senare.
-
Det finns flera sätt bla.ghost_rider skrev:hur konstrurar man en krets, som innehåller koden samt in o outputs ?
- breadboard, bra för tillfälliga uppkopplingar
- exerimentkort, t.ex ELFA 48-396-76, du sammanbinder komponenterna och löder fast dom, ger inte så snygga resultat. Edit: finns flera poster om hur det görs. Finns många specialtricks.
- gör som proffsen, egna kretskort för dina projekt. Finns beskrivet i Wikin. Kräver lite mer jobb.
Du kan ju använda arduini för att programera kretsen och sedan flytta över dit du vill ha den sen. Använd socklar på korten. Ett annat alternativ är att bygga in ISP-sockel på korten du gör.