Hjälp med switchad nätdel

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mjjg

Inlägg av Mjjg »

Skall testa era förslag. Jag kan inte se några ringningar efter dioderna så jag ställer mig lite frågande till om snubbers är nödvändiga, och de scheman jag sneglat på har det inte. Dom skadar ju inte dock, förutom en harmlös ökning av effektförbrukningen.
Trafon är egenlindad kring 58-763-98 från elfa med 2x4 primärvarv och 2x16 sekundärvarv. Lindat enligt:

http://members.tripod.com/valveaudio/im ... 2b13ad.jpg

Primären är lindad först och därefter sekundären. Bägge halvorna är lindade samtidigt bredvid varandra. Jag har en bild på den här men den visar inte mycket är jag rädd. Den är mest tagen för dokumentering:

http://www.student.itn.liu.se/~andja285 ... G_0178.jpg

Som man ser på filmerna så följer inte drainspänning gatespänningen vid tillslag. Har ingen riktigt bra idé om hur jag ska bli av med den svängningen. Omdimensionering av snubbern kanske?
Mjjg

Inlägg av Mjjg »

Nu har jag gjort lite fler tester.
Jag har tagit bort alla överflödiga likriktardioder, provat med en fet per "kanal", ökad värdet på gatemotståndentill 47ohm , provat med 33uF glättning, satt keramiska kondingar på 1nF över drain-source. Inget av detta hjälper eller ens förändrar felet. Så det verkar alltså vara helt ovidkommande vad jag har för glättningskapacitans.

Det enda jag inte rört än är trafon, så det kan ju vara så att den blir mättad redan vid mycket låga laster. Hur funkar järnpulverkärnor vid 60kHz?

Jag har inte provat med större last än 2kohm, då jag använder skolans aggregat och inte vill riskera att pajja nått. Men funkar den inte utan last är den inte till mycket nytta för mig ändå. Som jag förstår det på de artiklar jag läst så är det mest ringningarna som ökar utan last och det verkar inte vara problemet här.

Någon som har erfarenhet av att linda egna transformatorer till sådana här prylar? Det verkar som om jag får testa att linda en ny.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Kan vi inte få se hur spänningen ser ut med elektrolyter mätt före och efter likriktardioderna? Om du har ett 4-kanal scope så vore det även trevligt om du kunde mäta strömmen genom dioderna.
Loial

Inlägg av Loial »

Det enda jag inte rört än är trafon, så det kan ju vara så att den blir mättad redan vid mycket låga laster. Hur funkar järnpulverkärnor vid 60kHz?
Den toroid du angav är inte av järnpulver, utan en ferrit, 3F3. Den ska gott och väl klara ett par hundra kHz.

Däremot är jag fortfarande fundersam över hur du lindat den, riktningar på lindningarna och så.

Vet inte om det framgår, men har du testat att köra UTAN kondingar, MED last?

... Och har du testat med en konding i serie med matningsspänningen? (till mittenlindningen på primären, från VBAT)

Och en annan liten kommentar, försök bättra lödningarna, jag vet inte exakt hur dom ser ut, men några var inte riktigt 100 på bilden, försök se till att lodet flyter upp bra. Det är förmodligen inga problem, men det är lika bra att eliminera alla möjliga felkällor.
Mjjg

Inlägg av Mjjg »

Min undran om järnpulver var mest om jag ska försöka använda en sådan istället för en ferrit, just för mindre känslighet mot mättning, men det låter väldigt konstigt att den skulle mättas av laddströmen till ett par 33uF kondingar.

Den enda last jag provat med är alltså 2kohm, men både med och utan glättningslytar. Utan lytar syns på oscilloskopsbilderna. med lytar ska jag försöka fixa imorgon. Jag vill som sagt inte prova med någon större last eftersom det inte är mina nätagg jag testar med.

Konding i serie med matningen? Låter lite udda tycker jag eftersom det i princip är en likspänning som ska matas därifrån.

Lödningarna ser ut som skit det vet jag :D , jag har lött om allt tusen gånger vid det här laget med alla ändringar jag gjort. Men jag har synat alla och de verkar okej.

Funderar på om det kan vara en svägning mellan primär och sekundär eftersom det verkar vara en överlagrad spänning på drain (den följer ju inte gatespänningen). Den borde dock också kortslutas av snubbern.

Kollade lindningen idag också och den är lindad precis som den ska enligt vad jag hittat på andra sidor.

Tack för all hjälp så här långt. Jag vet att när jag hittar felet kommer det bergis vara nått skitenkelt som jag borde ha tänkt på för länge sen. Om jag inte bankat skallen blodig först :wall:
Loial

Inlägg av Loial »

Nackdelen med järnpulver är dess mycket låga permeabilitet, kärnan blir mycket större. I ett push-pull agg får du heller inte samma överlagrade likström, som i t.ex. flybacktopologier.
Men man måste dock vara försiktig så man inte får obalans, och förskjuter flödet i ferriten åt något håll, lätt hänt om man t.ex har ett halvt varv för mycket på ena lindningen, eller obalans i pulsbredderna.
Resultatet blir att kärnan mättas mycket fort, detta händer naturligtvis även om man av någon annan anledning har en likström i trafon.
Att du då ska testa med en konding i serie med matningen, är för att blockera den likströmmen som eventuellt uppstått, en transformator jobbar ju med AC ändå =) Det är kanske svårt att fixa, men testa som sagt att koppla in en lyt på några tusen uF i serie med centerlindningen på trafon.

Och har du testat med byglade induktanser på utgången?
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor

Inlägg av exile »

Tyvär så kan jag inte heller komma på rak arm... men om den drar mycket ström så borde det bli väldigt varm någon stans... testa och se vart, kanse kan ge någon ledtråd

Loial:
En kondensator i serie med trafon fungerar inte i det här fallet, om du tänker lite så kommer du nog på varför :)

Edit: Har du testat att löda in en litet motsånd i serie med elektrolyterna för att kunna se vilka strömar som går där?
Loial

Inlägg av Loial »

Självklart, tänkte på halvbryggor... :-)

Men vad tror du om obalans i trafon?
Mjjg

Inlägg av Mjjg »

Tänkte väl :D , tyckte det verkade lite konstigt där med en konding i serie.

Har tyvärr inte hunnit mäta upp något mer men jag ska fixa det i helgen om jag hinner. Det verkar på spänningen på sekundärsidan som det är balans mellan halvorna. En obalans som ger flödesförskjutning i kärnan skulle ju rimligen förskjuta amplitudbalansen på sekundärsidan, rätta mig om jag har fel. Ska försöka få tag på en dubbel-E -kärna och linda en ny. De är ju lite mindre benägna att mättas och de är lättare att linda också.

Ska definitivt slänga in motstånd i serie med lytarna och kolla om det är där strömmen försvinner.
Skriv svar