Multiprogrammerare (betatestare sökes)

Berätta om dina pågående projekt.
Erik_Lind
Inlägg: 97
Blev medlem: 2 maj 2005, 11:25:03

Inlägg av Erik_Lind »

cyr skrev:Är inte insatt i AVR HV-programmering, men om det är seriellt och ungefär samma spänning som PIC (12-13V) så skulle det gå fint att implementera (om det nu finns något behov).

En LED eller två för statusindikering låter ganska användbart, ska se om jag kan klämma in det (ont om pinnar, hehe).

DIP-switch tycker jag själv är den smidigaste lösningen (den används alltså för att välja vilken av upp till 15 olika programmerare/nerladdningskablar som ska emuleras).

Om det finns tillräckligt intresse osv så kan jag fixa ordentliga mönsterkort och bygga ihop och sälja en bunt. Priset skulle kunna hamna på ~300kr.
Jag är intesserad av 2st.

(Jag skulle inte bli förvånad om du efter lite produktifiering kan sälja denna
i 1000tal)
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

För 300kr är det klart intressant.

Nackdelen med DIP-switchen är ju att man inte får obegränsat med lägen :lol: Fast 16st räcker nog ganska långt ändå.

Gör såhär; Sälj de dyrt till så många du kan, men ge oss på ef lite rabatt, typ inköpspris :)

Vad jag minns så är AVR HV-läge 12V, så det borde väl fungera. Frågan är bara om det är värt besväret då de flesta AVR i dagsläget verkar klara vanlig ISP.
frejo
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 april 2004, 21:43:01
Ort: Linköping

Inlägg av frejo »

Om det inte påverkar priset för mycket skulle jag hellre se en vridströmställare istället för dip-switch, mindre chans att man ställer in fel om det står att t.ex. AVR är läge 7 och PIC är läge E.
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 121819.htm
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Mycket trevlig programmerarem jag hade gärna testat lite...men jag kommer nog bara att programmera AVR 8-bit några månader framöver(examensjobb).
Angående ATmega16 så är det inga som helst problem att programmera den med ISP, använder själv STK200 och en ATmega16 just nu.
monstrum
Inlägg: 619
Blev medlem: 13 januari 2005, 05:38:32
Ort: Göteborg

Inlägg av monstrum »

Kan man inte ha ett windows-(eller unix)program som snackar med programmeraren och ställer den till vad den ska vara för nåt. Då hade man sluppit DIP-swicthen. I värsta fall kan man ha en switch med två lägen där man antingen väljer om den ska vara i konfigurationsläge, eller inte.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor
Inlägg: 236
Blev medlem: 6 juli 2004, 19:19:53

Inlägg av Lindqvist »

Cyr, lägg inte priset så lågt om du skall bygga ihop dom själv. Lite mer kan du nog lägga på!

Men hursomhelst så ställer jag mig också i kön av potentiella köpare. Använder AVR till hobbybruk.

Angående AVR och HV-programmering så sker den parallellt över delar av Port B och C. Parallell programering på AVR kör man framförallt om man har lyckats sätta "lockbits" eller "fuses" fel, så att ISP inte fungerar längre. Då är det enda sättet att kunna ändra tillbaks dom igen.
sprawl
Inlägg: 299
Blev medlem: 9 juni 2004, 13:01:33
Ort: Göteborg

Inlägg av sprawl »

Jag skulle också gärna köpa en programmerare till det priset.

/Andreas
Glas
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 november 2005, 14:54:10

Inlägg av Glas »

Även jag är mycket intresserad av programmeraren.

Mvh Lasse
Användarvisningsbild
gurgalof
EF Sponsor
Inlägg: 1311
Blev medlem: 18 februari 2004, 22:15:06
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gurgalof »

SKulle nog kunna tänka mig att vara betatestare jag med...
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

Jag tackar inte precis nej heller...
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 oktober 2005, 23:32:07

Inlägg av exile »

Om man får önska så lägtill HV för AVR sch

Så kan man återställa alla fuse mm.. vilket jag ofta saknar på de enklare programerana :/

Sen en vridstömställare iställ för dip-switcharna (exemplel 35-364-63)
som är enklare att ställa in samnt att midre risk att man ställer in fel typ...

Annars gillar jag iden skarpt... :tumupp:
Hade du hade tänkt göra en liten serie så skulle jag gärna köpa en...

När det gäller ARM så hade jag för mej att det bara fans mjukvara för att ladda ner programet till ram och inte flash som är grattis via jtagen, men det kanse har ändras?
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Hur går det egentligen? Blir det några framsteg?

Verkar ju finnas intresse för lådan så det vore ju kul om det blev något.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tja, det som hänt med det här projektet är att jag tog med programmeraren till jobbet en dag, och där fastnade den (liksom jag :) ).

Den är iaf långtidstestad nu, och den var mycket mer tillförlitlig än originalkabeln från Xilinx som vi hade...
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Vad bra då. Dår det väl dags att bygga en version 2? 8) Jag vill se USB :)

Eller iofs har jag nog inget behov längre. Har ju köpt en USB-programmerare för AVR.

Btw, nu finns det ju även en microcontroller som heter Propeller som jag tror kommer bli populär snart. Kanske en ide att lägga till den? Frågan är iofs om det går, programvaran för att programmera den klarar ju bara RS232/USB.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jahapp, då drar jag upp den här gamla tråden igen.

Har just lött ihop en något förändrad version, t.o.m köpt "äkta" mönsterkort till :)

Bild

Bild

Frågan är, finns det fortfarande något intresse här?

Om det finns så ska jag undersöka möjligheten att tillverka ett antal. Pris kan jag inte säga något direkt om just nu, beror på antal och utförande (kort, byggsats, färdig?). Det blir i så fall inga större ändringar jämfört med det ni ser här. USB är inte aktuellt tyvärr, det passar helt enkelt inte i det här konceptet och tyvärr fungerar inte heller USB-LPT-adaptrar ihop med den här sortens prylar vad jag vet.
Skriv svar