Motordrivenrullgardin, motor?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

zeus skrev:Hur ska du göra polvändning till motorn om du ska köra på nexabrytaren?

Känns som en µC skulle göra det väldigt enkelt. Köra mer på första pulsen, köra upp på andra. Även ställa in så den kör exakt tid, så man slipper time exakt med fjärren.
Löser det med ett tvåpoligt växlande relä och två mikroströmbrytare, "tajma" med fjärren kommer man inte behöva. Resten får du klura ut själv :wink: (Kan förklara om nån är intresserad... )
uC känns overkill.

Torkarmotor låter ju bra, men vad kostar en?? Ska leta kolla runt lite imon, men det vore bra om nån kunde svara på det, vad den kostar på ett ungefär...?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Jo, det är kanske sant.

Men var ska microbrytarna sitta? Snöret går mer än ett varv.

(Mr negativ) :P
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Torkarmotor hittas på skroten till en billig peng. Kolla efter små bilar, de har oftast små torkarmotorer, speciellt japanare.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan inte kosta många tior tycker jag. En tjuga kanske beroende på skick, storlek och ägarens humör. :)
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

zeus skrev:Jo, det är kanske sant.

Men var ska microbrytarna sitta? Snöret går mer än ett varv.

(Mr negativ) :P
Precis, på snöret funkar det inte att sätta dom, så jag får helt enkelt sätta en längst upp och en längst ner så rullgardinen åker imot dom...

(du är inte mr negativ, snarare mr nyfiken, hehe, vilket ju bara är bra.)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Man kanske skulle kunna ha brytarna uppe vid rullen, som reagerar på tjockleken av det upprullade...

Jo, så är det nog. :)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

De torkarmotor jag pysslat med ( var iofs längesedan ) var sådana att de bara gick åt ett håll oavsett polvändning. Kan vara värt att kolla innan du köper...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har jag aldrig varit med om. :? Knepig motor, jag har bara sett att det varit vanliga DC motorer i dom som jag har hållt på med, men det är ju som sagt bäst att kolla innan för att vara säker.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Ska se om jag kan ta mig till en skrot på måndag...
Köper allt annat då med, sen har jag en kompis som går teknik som hjälper mig o göra ett fäste...

Så jag får tacka alla för hjälpen änsålänge! Får se om jag behöver nån mer hjälp, kanske gör en projekttråd om hur jag sätter ihop allt osv sen, så andra kan ta insperation.
Användarvisningsbild
NSR_Martin
Kontakt:

Inlägg av NSR_Martin »

Jag tog mig till en större skrot här i stan igår, den billigaste torkarmotorn han hade kostade 250 kr :evil:

Vad gör man nu då?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kolla om någon du känner har en skrotbil och plocka motorn där (förutsatt att du får då).

En del skrotar är pantade och vill inte sälja grejjor helt enkelt. Leta upp de mindre de är oftast billigare om inte ovanstående fungerar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Hos dom som man inte själv får gå och skruva lägger till pengarna det tog dom att skruva loss grejerna, därför är det alltid mycket dyrare om man köper över disk så att säga.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Gå runt och kolla om det går att få ett rimligt pris någonstans. Säg att du kan plocka den från den bil dom vill.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Henry:Plus att när man plockar själv brukar konstigt nog motorn bli mer komplett :shock:

Skruvar alltid loss själv så man ser att det är rätt grejjer och man spar stålar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Så sant det är sagt.

Kommer ihåg ett tillfälle för en 14 - 15 år sedan då det fanns en skrot i princip bara runt hörnet här. Då skruvade jag loss en startmotor, 2 kylarfläktar modell större med tillhörande fläkt, 1 framvindrutetorkarmotor och 2 bakvindrutemotorer. Ägaren tyckte dom såg lite risiga ut då det var lite rost på dom och avflagad färg så jag fick allt för bara 40:-. :) Men då jag själv hade kunnat känna på lager osv så fungerade allt också helt perfekt och rosten var bara lätt ytrost som var lätt att få bort. Hade jag däremot köpt detta över "disk" så hade blivit åtskilliga 100-lappar istället och då inte vetat så mycket som dom. Så man har en stor fördel av att själv skruva och plocka till sig.
Skriv svar