Motorvärmarkabeln blir varm vid kontakten. Oroa sej?
Re: Motorvärmarkabeln blir varm vid kontakten. Oroa sej?
Fast schukokontakten brukar inte bli varm, det är delen man stoppar i bilen som brukar bli det.
Blir så på båda mina bilar, en med defa och en med calix, men det kräver ju att den är i några timmar.
Blir så på båda mina bilar, en med defa och en med calix, men det kräver ju att den är i några timmar.
-
Uppenbarligen dålig konstruktion. Jag har varit med om samma sak flera gånger. Man kan ju undvika att koppla isär kontakten från bilen med belastning på, det kan förlänga livslängden 

Tacka vet jag dessa blåa, rektangulära, Calix-kontakter.Glenn skrev:Annars tycker jag att dessa kontakter alltid brukar bli ganska varma
En sådan har jag aldrig haft problem med.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Glenn: minns inte var jag sett/hört det. I vilket fall finns inget petskydd alls under det fjantiga plastlocket, och anläggningsägaren är ansvarig för att anläggningen är säker. Det är den inte med kabeln hängande ut på allmänt tillgänglig plats.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jodå, om matningen är bruten!Det är den inte med kabeln hängande ut på allmänt tillgänglig plats.
Förklara då hur fasen man får ha jordade uttag utomhus spänningssatta.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Säg det. De ska vara petskyddade.
Det är inte alls säkert att matningen är bruten. Vi har t.ex repeterande timervred. Den inställda tiden är på varje dygn.
Det är inte alls säkert att matningen är bruten. Vi har t.ex repeterande timervred. Den inställda tiden är på varje dygn.
>De ska vara petskyddade.
Inte nödvändigtvis.
Inte nödvändigtvis.
Jobbade i trädgården en sommar och hade dragit fram kabeln till utsidan av trädgården för att klippa häcken. När jag var klar slängde jag kabeln över häcken. Senare när jag kom hem på kvällen var det svart i hela huset. Bara att konstatera att jordfelsbrytaren löst ut och varje gång jag slog till den löste den ut. Tog en lång stund innan sunda förnuftet sa mej att det kanske var kabeln som låg på den regnvåta gräsmattan som var orsaken. Så inga kablar på marken!Glenn skrev:Var finns den regeln ? Och det måste väl i ännu högre grad gälla skarvsladdar då ? Risken för att få en kyss av en hel kabel är väl inte speciellt överhängande.MadModder skrev:Lite off topic. Kasta kabeln på marken... Den ska plockas ur och tas med då det inte är tillåtet att ha den sitta i oanvänd i eluttaget. I alla fall inte om man står på en parkeringsplats som fler har tillgång till. Om exempelvis ett klåfingrigt barn stryker med av strömgenomgång blir fastighetsägaren vållande till annans död.
Så undvik grus i kontakten och släpp den aldrig på marken.
Annars tycker jag att dessa kontakter alltid brukar bli ganska varma, det går väl ofta en 6-10A genom kontakten i flera timmar och det blir lätt oxid i den.
Tvätta stiften bakom locket, får du salt där så kan du till och med höra att det fräser när du har kabeln i (fråga mig inte hur jag vet
) , elansvarige på kneget va lika irriterad varje gång han gick förbi min bil just för att den hade motorvärmar uttaget fram.

Borde det inte vara enkelt att ha en sensor som känner tempen
och bryta eller dra en säkring om det blir för varmt?
och bryta eller dra en säkring om det blir för varmt?
Att ha uttaget fram får väl ändå anses som standard, även om vissa har det på sidan.
Locken brukar vara ganska bra tycker jag, hyfsat hårda fjädrar som håller igen och hyfsat täta.
Värre med själva anslutningskabeln som är oskyddad.
Locken brukar vara ganska bra tycker jag, hyfsat hårda fjädrar som håller igen och hyfsat täta.
Värre med själva anslutningskabeln som är oskyddad.
Använder denna tråd.
Det är ett relevant ämne.
Stiften på stickkontakten på min Calix motorvärmarkabel blir väldigt heta. Det bränner till på fingertoppen om jag tar i dem.
Själva ytterhöljet är lite ljummet.
Det är en ny kabel. Likadant med min gamla kabel jag hade.
Motorvärmaren är på 550W.
Jag har en kupévärmare som jag kan ställa in på 900W eller 1700W. Motorvärmaruttaget på stolpen på parkering har haft 6A inkl jordfelsbrytare. Denna fungerade inte att lösa ut så bpde säkring med inbyggd jordfelsbrytare byttes och 10A sattes in.
Redan då 6A säkringen satt i stolpen så blev pinnarna på kontakten heta oavsett om jag använde 900W eller 1700W. Säkringen löstes aldrig ut så det var aldrig någon överbelastning. Säkringen fungerade givetvis att lösa ut med dvärgbrytaren.
Motorvärmarelementet mäter jag till 95ohm vilket ska vara normalt för 550W värmeelement enligt Calix egen pdf för felsökning.
Ikväll testat att endast ha motorvärmaren igång i cirka 2 timmar Kupévärmaren helt urkopplad ur bilens eluttag.
Stiften på kontakten blev inte heta eller ljumna.
Detta kan man ju förväntas när effekten endast är 550W och strömbelastningen är drygt 2.5A.
Min kupévärmare har ju en ganska brant effektkurva och det krävs inte att det är så jättekallt för att effekten ska gå upp.
Enligt Calix skall kabeln tåla upp mot 85 grader om jag kommer ihåg rätt och att stift kan kännas som heta redan vid 50 grader.
Detta är enligt deras tekniker normalt. Men ingen av mina grannar har heta stift på kontakten. Känns som att jag är den enda.
Min fråga är. Är det något som är på tok här eller är dessa heta stift normalt vid lite högre effektuttag? Ska man misstänka slitet uttag i stolpen?
Om jag minns rätt så blir stiften heta även i andra uttag på helt andra fysiska platser.
Jag ska kolla med en strömtång vilken ström som blir i kabeln när det har fått stå o gå i 2 timmar.
Strömmen för hela parkeringen måste brytas för att kunna göra service på vår stolpe så det är ju lite värdelöst. Är den äldre modellen av Garo med tungt lock av typ gjutjärn så kablarna blir böjda och klämda av tyngden.
Det är ett relevant ämne.
Stiften på stickkontakten på min Calix motorvärmarkabel blir väldigt heta. Det bränner till på fingertoppen om jag tar i dem.
Själva ytterhöljet är lite ljummet.
Det är en ny kabel. Likadant med min gamla kabel jag hade.
Motorvärmaren är på 550W.
Jag har en kupévärmare som jag kan ställa in på 900W eller 1700W. Motorvärmaruttaget på stolpen på parkering har haft 6A inkl jordfelsbrytare. Denna fungerade inte att lösa ut så bpde säkring med inbyggd jordfelsbrytare byttes och 10A sattes in.
Redan då 6A säkringen satt i stolpen så blev pinnarna på kontakten heta oavsett om jag använde 900W eller 1700W. Säkringen löstes aldrig ut så det var aldrig någon överbelastning. Säkringen fungerade givetvis att lösa ut med dvärgbrytaren.
Motorvärmarelementet mäter jag till 95ohm vilket ska vara normalt för 550W värmeelement enligt Calix egen pdf för felsökning.
Ikväll testat att endast ha motorvärmaren igång i cirka 2 timmar Kupévärmaren helt urkopplad ur bilens eluttag.
Stiften på kontakten blev inte heta eller ljumna.
Detta kan man ju förväntas när effekten endast är 550W och strömbelastningen är drygt 2.5A.
Min kupévärmare har ju en ganska brant effektkurva och det krävs inte att det är så jättekallt för att effekten ska gå upp.
Enligt Calix skall kabeln tåla upp mot 85 grader om jag kommer ihåg rätt och att stift kan kännas som heta redan vid 50 grader.
Detta är enligt deras tekniker normalt. Men ingen av mina grannar har heta stift på kontakten. Känns som att jag är den enda.
Min fråga är. Är det något som är på tok här eller är dessa heta stift normalt vid lite högre effektuttag? Ska man misstänka slitet uttag i stolpen?
Om jag minns rätt så blir stiften heta även i andra uttag på helt andra fysiska platser.
Jag ska kolla med en strömtång vilken ström som blir i kabeln när det har fått stå o gå i 2 timmar.
Strömmen för hela parkeringen måste brytas för att kunna göra service på vår stolpe så det är ju lite värdelöst. Är den äldre modellen av Garo med tungt lock av typ gjutjärn så kablarna blir böjda och klämda av tyngden.
Låter som fel på uttaget i motorvärmarskåpet jag laddar min elbil med 2300W 10A i mellan 7-14 tim i sträck utan att kontakten/stiften blir fisljumma ens.
Visst nya uttag och friska stickkontakter. Kan du inte få testa i grannens utrag?
Visst nya uttag och friska stickkontakter. Kan du inte få testa i grannens utrag?
Edit (svar med felsökningstips borttaget):
Eftersom mitt tips inte uppskattas av Orfeous utan jag uppmanas att läsa Orfeous inlägg igen så tar jag bort mitt tips.
Jag ber om ursäkt att jag inte lade mer av min fritid på att i detalj studera ditt inlägg, analysera varje ordval och noga valt mina tips och felsökningsmetoder så de passar in exakt på ditt problem.
Tipset kunde ju även ha hjälpt någon annan som hittar denna publika tråd i framtiden med liknande problem men det slipper vi som tur är nu.
Eftersom mitt tips inte uppskattas av Orfeous utan jag uppmanas att läsa Orfeous inlägg igen så tar jag bort mitt tips.
Jag ber om ursäkt att jag inte lade mer av min fritid på att i detalj studera ditt inlägg, analysera varje ordval och noga valt mina tips och felsökningsmetoder så de passar in exakt på ditt problem.
Tipset kunde ju även ha hjälpt någon annan som hittar denna publika tråd i framtiden med liknande problem men det slipper vi som tur är nu.
Senast redigerad av bit96 14 december 2021, 22:46:11, redigerad totalt 1 gång.