10-tangenters matris till 2 pins buss (köksbordsbyggarnivå

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

:) Jo, visst skulle man kunna göra så. Problemet är egentligen att jag använder en butterfly för att testa med och på den har jag bara tillgång till en ADC men på den slutliga mojängen tänkte jag använda en ATTiny 15L och på den finns ju nårgra kanaler till. Det blir nog till att börja pilla med protoboarden nu då. Är ju så smidigt att greja med butterflyen så länge som möjligt eftersom den har UART och hela rasket (=enkel dubugging).

Tack för tipsen! 8)
monstrum

Inlägg av monstrum »

Ok, då förstår jag.
Men det _ska_ ju, utan ens några som helst problem, fungera att skilja mellan 12 olika spänningsnivåer med en 10-bitars ADC.
Vad kör du med för motstånd, alltså vilken tolerans har dom. Om det inte är 1% så kanske du skulle testa med det.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

De har en guldring... Men jag tror att det kanske har att göra med att jag matar hela rasket med enbart knappt tre volt. ADC'n klarar ju upp till tio volt enligt butterflyboken... Märkte nu också en annan svaghet med batterier. När jag blinkar lite lysdioder får jag hej-kom-och-hjälp-mig-värden från ADC'n. Det blir nog till att driva det hela med ett 9 volts bateri kopplat till en 7805'a. Jag gillar att arbeta med baterier eftersom man inte lika lätt steker saker med dom. Brände fingrarna rejält när jag använde min batterieliminator (model kraftigare) och skulle lära mig zenerdioder för att reglera spänning. Kan säga att det började fräsa och innan jag hunnit rycka bort zenerdioden så var fingrarna gött brända. :lol: Fattade inte det här med "regulated DC" riktigt men det är väl att när jag försöker sänka spänningen med en zener så dundrar agget på kraftigare för att bibehålla rätt spänning. :twisted:

Hur som helst, tack för tipsen! :)
Skriv svar