Måste bara berätta för någon...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
JimmyAndersson: Jo, nu har jag flyttat om modulerna och "städat" i bordet.
Vikt till bussen och lödit om jordningen till kontaktpanelerna.
Tanken är att det ska bli Hartingdon på baksidan.
Sen kommer det en mätarbrygga till kanalerna också (när tid och ork finnes)
Jag ska försöka borra två hål så¨man kan trycka dit några svanhalls lampor oxå.
Ja, just d, Mackie.
Jag provade en av deras ONYX mixrar med FW kort i och vart riktigt imponerad.
96kHz i 24bit och 18kanalers inspelning rakt in i bärbar. Fantastiskt!
Blev lite ledsen över att det kräktes så fult bara.
Så fort det kom en stadig peak så knakade det till ganska rejält.
Men som Jimmy skrev, billigt!
/Hampus
Vikt till bussen och lödit om jordningen till kontaktpanelerna.
Tanken är att det ska bli Hartingdon på baksidan.
Sen kommer det en mätarbrygga till kanalerna också (när tid och ork finnes)
Jag ska försöka borra två hål så¨man kan trycka dit några svanhalls lampor oxå.
Ja, just d, Mackie.
Jag provade en av deras ONYX mixrar med FW kort i och vart riktigt imponerad.
96kHz i 24bit och 18kanalers inspelning rakt in i bärbar. Fantastiskt!
Blev lite ledsen över att det kräktes så fult bara.
Så fort det kom en stadig peak så knakade det till ganska rejält.
Men som Jimmy skrev, billigt!
/Hampus
Jo, men som sagt, jag vill ha ett helt digitalt eller en hybrid. Btw så har jag en mackie control på rummet nu, måste skriva en "översättare" för MIDI så jag kan köra den när jag VJ:ar bara
Lånade den av en kompis
Yamaha 01/02/03 vet jag inte om jag vill ha, men både Soundcraft och Tascam har digitala mixrar som jag tycker verkar bra. Fast det lär ju dröja lite innan man har råd med ett sånt.
Tråkigt nog så är Behringer'n så sjukt billig så man nästan känner sig tvingad att köpa den, går lös på typ 6k-8k för en ny

Yamaha 01/02/03 vet jag inte om jag vill ha, men både Soundcraft och Tascam har digitala mixrar som jag tycker verkar bra. Fast det lär ju dröja lite innan man har råd med ett sånt.
Tråkigt nog så är Behringer'n så sjukt billig så man nästan känner sig tvingad att köpa den, går lös på typ 6k-8k för en ny

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jo, Behringers digitalmixer är intressant. Skulle nästan vilja prova den.
Behringer har ibland ett oförtjänt dåligt rykte. Jag har plockat isär flera av deras produkter och funnit att många (de flesta) av de "viktiga" komponenterna är samma som i produkter från märken som det (enligt pessimisterna) ska vara ok att köpa. Lite kul.
Har en liten rörburk från Behringer (Mic100) som är fantastisk till sång. Den kostade knappt 500kr. När jag har mixat i större studios så har de undrat hur jag fått sången att låta så stor. Då har jag försiktigt sagt:"Behringer..." I vissa fall har då studioägaren sett ut som om han imiterade en fågelholk.
Sedan är det ju vad man gör med prylarna som är det viktiga. Ge min granne en studio för 20 miljoner och Micke Tretow en för fem tusen så ska ni se vem som får bäst resultat. Troligen vet ni redan detta.
Behringer har ibland ett oförtjänt dåligt rykte. Jag har plockat isär flera av deras produkter och funnit att många (de flesta) av de "viktiga" komponenterna är samma som i produkter från märken som det (enligt pessimisterna) ska vara ok att köpa. Lite kul.
Har en liten rörburk från Behringer (Mic100) som är fantastisk till sång. Den kostade knappt 500kr. När jag har mixat i större studios så har de undrat hur jag fått sången att låta så stor. Då har jag försiktigt sagt:"Behringer..." I vissa fall har då studioägaren sett ut som om han imiterade en fågelholk.

Sedan är det ju vad man gör med prylarna som är det viktiga. Ge min granne en studio för 20 miljoner och Micke Tretow en för fem tusen så ska ni se vem som får bäst resultat. Troligen vet ni redan detta.
Jo, men när det gäller ett digitalt mixerbord så finns det ju bara tre delar som bestämmer kvaliten. A/D-omvandlarna, D/A-omvandlarna och algorithmerna. A/D och D/A kan jag väl tänka mig att de är ganska okej, enligt specifikationerna ska de ju vara bättre än många andra dyra märken. Den svaga länken skulle jag gissa på att det är algorithmerna, de lär knappast vara lika välutvecklade och påkostade som om man skulle köpa till exempel en Soundcraft.
Fast frågan är väl hur stor skillnaden är, troligtvis är Behringers bord helt okej. Tyvärr brukar det ju vara lite si och så med hur bra de håller, det känner jag måna som har erfarenhet av
Fast frågan är väl hur stor skillnaden är, troligtvis är Behringers bord helt okej. Tyvärr brukar det ju vara lite si och så med hur bra de håller, det känner jag måna som har erfarenhet av

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Du/ni har enligt mig mycket bra koll.
Bättre än vad folk kan ha på vissa andra forum.
Det är nog precis så du säger. Algorithmerna kan/borde inte vara lika bra som i dyrare burkar. I "dyra märken" har de ju råd att lägga ner mer pengar på bra algorithmer, som brukar vara ganska dyra att få fram.
Jag har faktiskt en 5 år gammal Behringer-burk som har gått sönder. Dessutom är en knapp lite glapp. Däremot har jag en Behringer-mixer som har hållit i 10 år. Den har varit med om mycket, men lever än. Hm, när jag tittar mig omkring så inser jag att jag har mycket Behringer-prylar, men även mycket prylar från Mindprint, dbx, Alesis och Roland.
edit: Jag trodde inte det var så här mycket musik-folk på elektronikfoumet! Mycket kul!

Det är nog precis så du säger. Algorithmerna kan/borde inte vara lika bra som i dyrare burkar. I "dyra märken" har de ju råd att lägga ner mer pengar på bra algorithmer, som brukar vara ganska dyra att få fram.
Jag har faktiskt en 5 år gammal Behringer-burk som har gått sönder. Dessutom är en knapp lite glapp. Däremot har jag en Behringer-mixer som har hållit i 10 år. Den har varit med om mycket, men lever än. Hm, när jag tittar mig omkring så inser jag att jag har mycket Behringer-prylar, men även mycket prylar från Mindprint, dbx, Alesis och Roland.
edit: Jag trodde inte det var så här mycket musik-folk på elektronikfoumet! Mycket kul!
Helt riktigt man ska inte dömma burkarna efter priset!
Vi upptäckte en ganska skojig sak på firman för ett tag sedan då vi fick in en JTS (JK-600 tror ja det var) för reparation.
Det visade sig att den innehöll exakt samma kapsel som den välkända SM57:an från shure.
Skillnaden mellan dessa var att JTS micken kostade 1300:- mindre..
Nackdelen är att den har on/off knapp som är under all kritik.
Man kan blåsa på den så byter den läge.
Men kineserna börjar bli duktiga på att bygga saker verkar det som.
Dom som har köpt Behringers mixer verkar nöjda.
Men jag måste få klaga lite på deras kompresorer som enligt min mening låter som om man kastar ljudet på en studsmatta.
Men det är billigt det också och funkar bra för trubadurer och för folk som inte har för stora krav.
Chille: Det är ganska stor skillnad på Yamahas 01 och 01v96 Den första lät "taggtråd" men den nya är helt ok och billig.
När der kommer till Tascam och Soundcraft så blir ju priset lite högre.
Vi upptäckte en ganska skojig sak på firman för ett tag sedan då vi fick in en JTS (JK-600 tror ja det var) för reparation.
Det visade sig att den innehöll exakt samma kapsel som den välkända SM57:an från shure.
Skillnaden mellan dessa var att JTS micken kostade 1300:- mindre..

Nackdelen är att den har on/off knapp som är under all kritik.
Man kan blåsa på den så byter den läge.
Men kineserna börjar bli duktiga på att bygga saker verkar det som.
Dom som har köpt Behringers mixer verkar nöjda.
Men jag måste få klaga lite på deras kompresorer som enligt min mening låter som om man kastar ljudet på en studsmatta.
Men det är billigt det också och funkar bra för trubadurer och för folk som inte har för stora krav.
Chille: Det är ganska stor skillnad på Yamahas 01 och 01v96 Den första lät "taggtråd" men den nya är helt ok och billig.
När der kommer till Tascam och Soundcraft så blir ju priset lite högre.
Billig? Vad jag vet är en jävligt dyr. Men jämfört och med Tascam och Soundcraft kanske det inte är så farligt iofs.
Något som jag är glad över är att det har dykt upp massa "piratmärken" på MIDI-kablar, ryktet säger att det är samma fabrik som de dyra kablarna och kvaliten känns i vissa fall bättre än de dyrare, skillnaden är att de inte är lika snyggt förpackade och inte har något märke, vissa är iofs märka "Cat MIDIi cable".
Jaja, nu är vi lite väl offtopic kanske
Något som jag är glad över är att det har dykt upp massa "piratmärken" på MIDI-kablar, ryktet säger att det är samma fabrik som de dyra kablarna och kvaliten känns i vissa fall bättre än de dyrare, skillnaden är att de inte är lika snyggt förpackade och inte har något märke, vissa är iofs märka "Cat MIDIi cable".
Jaja, nu är vi lite väl offtopic kanske

- JimmyAndersson
- Kontakt:
cosmox:
Håller med.
Särskillt när det gäller Autocom-kompressorerna. Det är smått omöjligt att få bra ljud med dem. Jag har stått många timmar och skruvat på dem. Det är precis som om de först börjar fungera när man har "överdrivna" inställningar, men då blir ljudet heltokigt. De nya burkarna (AutocomPRO-XL) är däremot klart bättre. Passar bra för tjej-röster faktiskt.
Själv bytte jag min Autocom mot en TubeComposer (också från Behringer). Den är riktigt trevlig! Mycket bra till elgitarr och sång. Det har faktiskt blivit så att jag inte använder dbx-kompressorn lika mycket sedan jag köpte den. dbx'en används nu mest till bas eller för att få låång sustain i gitarrer.
Måste bara berätta ett tips:
För ett tag sedan kom det ett puffskydd i metall. Jag gjorde ett likadant av såndär ihålig "aluminium-matta" som brukar användas med plastic-padding för att laga rost. Fungerar riktigt bra faktiskt.
Håller med.
Särskillt när det gäller Autocom-kompressorerna. Det är smått omöjligt att få bra ljud med dem. Jag har stått många timmar och skruvat på dem. Det är precis som om de först börjar fungera när man har "överdrivna" inställningar, men då blir ljudet heltokigt. De nya burkarna (AutocomPRO-XL) är däremot klart bättre. Passar bra för tjej-röster faktiskt.
Själv bytte jag min Autocom mot en TubeComposer (också från Behringer). Den är riktigt trevlig! Mycket bra till elgitarr och sång. Det har faktiskt blivit så att jag inte använder dbx-kompressorn lika mycket sedan jag köpte den. dbx'en används nu mest till bas eller för att få låång sustain i gitarrer.
Måste bara berätta ett tips:
För ett tag sedan kom det ett puffskydd i metall. Jag gjorde ett likadant av såndär ihålig "aluminium-matta" som brukar användas med plastic-padding för att laga rost. Fungerar riktigt bra faktiskt.

- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det beror på flera saker:
1. Vem som lyssnar
2. Vad man jämför med
3. Hur de konverterades
4. Medie-innehållet (8bit-synthar eller symfoniorkester..)
5. Vad man lyssnar med
6. Om man är ironisk eller inte
Spela upp C64-låtar i 64kbps = Låter ok.
Förvänta sig högupplöst diskant och lågbas i "discolåtar" i 64kbps = Nej.
MPEG1, 2 låter bättre i 64kbps.
Nyfiken: Varför lyssnar du på musik i 64kbps ?
1. Vem som lyssnar
2. Vad man jämför med
3. Hur de konverterades
4. Medie-innehållet (8bit-synthar eller symfoniorkester..)
5. Vad man lyssnar med
6. Om man är ironisk eller inte
Spela upp C64-låtar i 64kbps = Låter ok.
Förvänta sig högupplöst diskant och lågbas i "discolåtar" i 64kbps = Nej.
MPEG1, 2 låter bättre i 64kbps.
Nyfiken: Varför lyssnar du på musik i 64kbps ?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag förstod att han inte var så seriös, men mitt svar var däremot seriöst menat.
Försöker någon vara ironisk så kan man underminera det genom att visa att personen mycket väl *kan* ha rätt, under rätt förutsättningar.
-Ett bra sätt att få folks "roligheter" att studsa tillbaka på dem själva...
För övrigt har jag fått nog av ironi för ett tag, med tanke på projekt-tråden tidigare. (Den är nu raderad.)
Försöker någon vara ironisk så kan man underminera det genom att visa att personen mycket väl *kan* ha rätt, under rätt förutsättningar.
-Ett bra sätt att få folks "roligheter" att studsa tillbaka på dem själva...

För övrigt har jag fått nog av ironi för ett tag, med tanke på projekt-tråden tidigare. (Den är nu raderad.)