Dammade av teslaspolen... [bilder]
-
nja, det beror på gnistan framför allt.
En svetsloppa (av järn) som är 5 mm i diameter väger ca 0,5 gram.
Håller den 1200 C , och kyls till 300 C (ngt under pappers antändningstemp) avges ca 0,5*10-3 *600* ( 1200-300) = 270 J.
Grovt räknat.
Det är en hel del laddning detta motsvarar. Antag en kondensator med 100 kV spänning , det blir ca 50 nF capacitans för att hålla denna energimängd.
ngn som är duktig på att räkna ut kapacitansen för en tesla spole ?
/rickard
En svetsloppa (av järn) som är 5 mm i diameter väger ca 0,5 gram.
Håller den 1200 C , och kyls till 300 C (ngt under pappers antändningstemp) avges ca 0,5*10-3 *600* ( 1200-300) = 270 J.
Grovt räknat.
Det är en hel del laddning detta motsvarar. Antag en kondensator med 100 kV spänning , det blir ca 50 nF capacitans för att hålla denna energimängd.
ngn som är duktig på att räkna ut kapacitansen för en tesla spole ?
/rickard
Kapacitanserna på mina två toroider ligger runt 19 resp. 23 pF enligt ett gammalt kladdpapper. Det är när de hänger för sig själva, den totala kapacitansen borde bli något mindre än summan av de två. Mindre än 1/1000 av 50 nF alltså...
Men jag vill öka spänningen till "några hundra" kV. Som dessutom laddas ur minst 100 ggr/s. En svetsloppa är just *en* svetsloppa.
En svetsloppa på 5 mm är enorm, dela det med 10 så är jag med. Iaf om man tittar på den när den har kallnat. Fortfarande inte kul att få i skon...
Anyway, jag har tänt eld på ett och annat (både medvetet och av misstag), så det går.
Men jag vill öka spänningen till "några hundra" kV. Som dessutom laddas ur minst 100 ggr/s. En svetsloppa är just *en* svetsloppa.
En svetsloppa på 5 mm är enorm, dela det med 10 så är jag med. Iaf om man tittar på den när den har kallnat. Fortfarande inte kul att få i skon...
Anyway, jag har tänt eld på ett och annat (både medvetet och av misstag), så det går.