555-krets --> sinuskurva ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

:)

Det är bra att du JimmyAndersson bygger en och testar och ifall du tycker den är bra ska jag också bygga en =)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jo, jag har varit nyfiken på såna här "optiska" kopplingar en längre tid.
Måste bara först bli klar med övriga kopplingar som täcker hela labbplattan... :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Nå, har du byggt oscillatorn än ? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

ehm.... eh, nja inte än.. Men nu är labbplattan tom igen så nu kan jag göra det. :)

Återkommer med resultat om en stund.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Nu har jag byggt och testat.

Körde med 10µF kondensatorer och 47k-potar. Jag förstår verkligen varför det står 10k-potar i schemat, för det blev verkligen finkänsligt, man fick skruva väldigt försiktigt. Det har ganska stor betydelse hur potarna är inställda. Vissa inställningar ger inget resultat och vissa ger riktigt höga frekvenser.

Så här kopplade jag:
Bild

Provade med både lysdiod och högtalare (med förstärkare). Det blev en riktigt fin utsignal! Det låter inte riktigt sinus, men nästan. Hade varit kul att se en oscilloskop-kurva på den.

Rekommendationer: Bygg! :)
Tekko

Inlägg av Tekko »

Om det vsr en liten skithögtalare ala klockradiohögtalare så kan jag förstå att det lät fyrkantvåg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo, det är en liten (oval) högtalare, men jag har lärt mig hur den låter vid olika "kurvor". Det finns en bild på högtalaren i mitt Ljus-theremin-projekt.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Ok. TL081 är en JFet ingång opamp så det kanske kan orsaka att det inte blir riktig sinus. Prova att lägga in en vanlig bipolär opamp och se om det blir renare ton då.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Provade med en 741'a. Ljudet gick då att justera lite mer, så nu fick jag en "mjukare" kurva.

När jag ändå hade kopplingen på labbplattan så passade jag på att se vilka ljud man kunde få ur den: :)
Jag provade att sätta en kondensator på 0,1µF i stället för den översta i schemat. Då fick man många roliga ljud. Provade även att koppla den kondingen mellan ut på op-stärkaren och jord. Även där fick man många intressanta ljud. Lät lite som AM-radio. Som final i mitt utforskande så tog jag bort den kondensatorn helt och då lät den som en lisket surrande tv: Kopplingen (och speciellt pot'arna) plockade då upp störningarna från all växelspänning som fanns i närheten.

Slutsats:
Tongeneratorn (kopplad enligt schemat) är väldigt mångsidig och kan låta som allt mellan en trasig tv till en mjuk sinuskurva. Med vissa pot-inställningar så låter det som den modulerar sig själv. Perfekt för synth-byggen!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Borde inte lampan begränsa frekvensen eller tänker jag fel ?

Har alltid undrat det gällande dessa oscillatorer. :?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Okej vad intressant!
Ska bygga mig en egen så fort jag har lite tid över :)
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag byggde också en såndär liten doning när jag skulle ha en signalkälla vid testning av förstärlaren. Opampen är en ts924 med rätt god distortion enl datablad.

Bild
Wienbryggan.

http://bart.sm.luth.se/~axeala-0/amp/amp-matlab.GIF , en länk till hur det såg ut när man tog in det via ljudkortet och körde fft i matlab. Ganska ren sinuston (c:a 0.1% THD) blev det iaf. Frågan är om det e bryggan eller ljudkortet som börjar dista...

Funderat på att bygga en till och då använda denna glödlampa 33-538-10 som drar lite mindre effekt och kan monteras på kretskortet enkelt.
Senast redigerad av pagge 24 januari 2006, 01:48:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

pagge: Kul att du också testat! Trevliga kurvor. Hm, distorsionen kan nog vara en av orsakerna till att det lät lite "kantigt" vid vissa inställningar när jag provade. Enligt Matlab-bilderna så blir det en väldig kraftig peak mitt i kurvan.

Vore intressant att se (och höra) förändringarna med olika glödlampor. Den jag använde var en vanlig 6v-lampa för cykel.

En sån liten lampa som 33-538-10 skulle nog passa bra.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jasså det var den du använde att testa förstärkaren med :)
Hur matar ni era förresten? dubbla 9V batterier eller går det att köra på ett batteri?
Vore ju gött att slippa två 9V batterier faktiskt.. eller om man skaffar en lite trafo..
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Friz: Jepp :). Jag kopplade opampen på nåt vänster så att det endast behövdes enkel spänning. Batteriet var för att undvika jordslingor, samt att audiofiler gillar batterier då de inte har 50hz brum :). Stabbad baterieleminator borde gå lika bra annars.

Edit: Jag tror jag bytte ut 220 ohms motståndet mot två st 470 och kopplade enda till jord och andra till Vcc, vilket för kretsen ser ut som ett 220 ohm kopplat till Vcc/2. Då svänger kretsen kring Vcc/2 och man behöver inte Vee, däremot behöver man utgångskondensator för att filtrera DC (dock inte på förstärkaren då den hade ingångskondensator, onödigt att ha två i serie :)

Jimmy: Peaken som går till 0 Db är grundtonen, den skall vara där, lite dumt att skalan på frekvensaxeln är 10^4 istället för 10^3, men så råkade det bli. Första övertonen ligger 60Db under dvs är en tusendel av grundtonen, eller c:a 0.1% distortion, vilket jag har för mig är precis på gränsen för vad ett öra kan uppfatta.

Det är av extrem vikt att man inte ställer för hög utamplitud (pga klippning), dvs att man trimmar trimpotten som går till glödlampan korrekt. När kopplingen fungerar korrekt så skall trimpoten ha ungefär samma resistans som glödlampan, så jag skulle nog använda en 1k pot (eventuellt i serie med en 100ohm för finlir) istället för 47k, säkert därför det blir så känsligt för dig. Minst dist fick jag när jag ställde såhär:
Kollade först maximala amplituden, dvs då man ser tydlig klippning på oscilloskopen. Sen trimmade jag trimpoten så att amplituden stannade på ungefär hälften av detta. Då är man långt ifrån klippning men får ändå en rimligt stark utsignal.

Som lampa tror jag det är bra att använda en som har väldigt låg effekt eftersom opampar tenderar att dista mer ju tyngre man lastar dom, och lampan drivs direkt från opampen. Samtidigt får det gärna vara låg spänning på lampan då man vill man att glödtråden helst skall börja glöda lite så att AGCn inte blir så beroende av rumstempraturen.
Min lampa jag hade där var för stor, den glödde inte (dvs ingen stor tempskillnad till rumstempratur). La jag handen på den och värmde upp den så rubbades inställningen rejält.

Edit:
Snusk! Kompenserings trimpotten skall ha dubbelt så hög resistans som lampan, inte lika hög, kom jag på när jag läste detta inlägg igen :)
Senast redigerad av pagge 26 januari 2006, 13:43:49, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar