CPU-fläkt som låter vid uppstart?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Buffi

Inlägg av Buffi »

Själv kör jag helt passivt kylt med en Zalman TNN-A :)

Fick ett demoex för 3000kr när det fortfarande kostade 10000kr :)
Gör väl iofs den uppdaterade modellen också numera säkert.

edit: Sån alltså fast med annan front och utan IR-mottagare...
http://www.gtek.se/index.php?mode=item& ... cac68a3173

MYCKET trevligt.
Spinxen
Kontakt:

Inlägg av Spinxen »

OM det är den TC-varianten som bara har en termistor på plussen, så kan det vara att spänningen är för låg, precis när du startar datorn (luften kall). Då kan fläkten hamna i en slags självsvängning, hadde en sån själv som kom igång om man puttade lite på den.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Glidlager är tystare och billigare än kullager men håller sämre.

Man kan smörja dom med lite olja om man tarbot klistrelappen och ploppen som sitter bakom. Lite olja räcka, man ska inte fylla.

Vissa morderkort har en termostat som kör en "speed-test" av fläkten i straten av datorn. Du vet om du har en sådan, det hörs att den varvar.

Dom som har en termostat kan även även har ett PIPPPPPP från pwm kretsen...
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

ju tystare fläkten är ju sämre håller den (sen beror det ju på priset också)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Lundsten

Vad baserar du det på?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Troligen för att det är glidlagrade lager på tysta. Men skulle säga att man oftast får vad man betalar för, finns bra glidlagrade.

Tycker papst gör bra grejer, om man tycker de låter för mycket är det bara att minska spänningen.

Har sammma kylare som dig J-A, inga problem med den.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Finns tysta Papst också, den jag har på ADSL-modemet skall låta 12dB. Det enda ljudet man hör på 1m avstånd är resonans pga modemlådan...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ja, papst är ju kända för att kunna göra tysta fläktar. Om det lät som jag skrev att de inte var tysta så skrev jag dåligt.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Sorry, om folk blir sura nu men jag fattar inte detta. Hur svårt ska det vara att göra en fläkt?

Det är bara motor + propeller + lager + plast.

Igenting är patentskyddat och tekniken är gamal. Troligen är det bara en konstruktion som är användbar för alla 4 delar. OK, att lager kan vara av olika kvalite och att bladen kan vara lite olika. Men kan det ge mer än 5% max?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Säkert inte svårt att göra en bra, tror det svåra ligger i att göra en bra OCH billig.

De flesta vill ju inte lägga mer än max 100:- på en fläkt.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

netrunner:Det konstiga är att många "gamla" fläktar håller tills man med berått mod avrättar dem medans relativt nya går sönder ofta.

Men vi åkte till månen för över 30 år sen och då tycker man ju inte att en liten fläkt som ska hålla mer än ett år är en omöjlighet.

Jag säger detta trots att min fläkt aldrig krånglat. Men man kanske har haft tur och detta blev spiken i den fläkten :shock:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Glidlagrade fläktar som är utsatta för värme kan lägga av tidigare men jag har själv aldrig varit med om att en fläkt lagt av efter bara ett år oavsett vilka lager dom har. Har tom fläktar från gamla dator nätaggregat som är från -96 som varit igång mer eller mindre dygnet runt i servrar och många av dom fungerar fortfarande hur bra som helst.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag hade problem med att en dator vrålade när den startade, jag trodde det var cpu-fläkten så jag bytte den.
Problemet var ej löst så jag bytte fläkten till grafik-kortet (den såg lite sunkig ut).
Problemet var ej löst så jag bytte fläkten i nätagget.
Datorn vrålade fortfarande trots att jag bytt ut alla fläktar i datorn.

Det var fläkten i nätagget som lät illa så jag antar att reglerings-elektroniken hade fått totalspatt.

Mycket jobb till igen nytta :x
Seven11

Inlägg av Seven11 »

väcker en gammal tråd :D

Hur tycker ni att man ska "tysta" ner datorn bäst och samtidigt hålla en bra nivå på kylningen utan att det blir dyrt?

har funderat på att sätta in något ljudämpningsgummi på skruvarna till CD-ROM/DVD, Hårddisk och andra diskar. Problemet är att jag har ett stort antal datorer, går det att göra själv? någon som har tips på bra gummi?

Hur kommer det sig att det fungerar egentligen, tycker vibrationerna borde flyta på genom skruven och därav så skulel det inte funka med dämpning, vad glömmer jag?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Du behöver en "motorkudde" i liten skala.
Skriv svar