Först och främst har vi lagen som säger att du i princip inte får sälja produkten om den inte är CE-märkt.
Nästa fråga blir vad som krävs för att CE-märka produkten. I de flesta fall räcker det inte med att sätta ihop CE-märkta komponenter, slutresultatet blir inte automatiskt CE-märkt bara för det. Detta eftersom CE-märkta komponenter kan vara CE-märkta mot en väldigt massa olika krav. Man måste alltså läsa tillverkardeklarationen för att se vad produkten är CE-märkt mot.
Om jag inte minns fel är det t.o.m. så att de flesta "komponenter" inte får CE-märkas, CE-märkning är bara för färdiga slutprodukter. Dock så har det blivit så att alla upphandlare kräver att grejerna är CE-märkta så tillverkarna slänger dit ett CE-märke bara för att få sälja.
CE-märket riktar sig heller inte till konsument eller näringsidkare, CE-märket riktar sig till myndigheterna och säger i princip: Jag har gjort det som krävs för att produkten ska få CE-märkas och säljas inom EU.
Men sen är det inte så enkelt att CE-märkningen räcker. Det finns även direktiv som RoHS och WEEE som man måste uppfylla om man ska följa lagen. Dessa direktiv CE-märker man inte mot (eller jo, nya RoHS är väl CE-märkningsdirektiv numera, men förut var det inte det).
Direktiv och regler, egen elektronikprodukt
-
Re: Direktiv och regler, egen elektronikprodukt
Nu är tillsynsmyndigheterna rätt trötta i Sverige mot lågvolymprodukter, men på jobbet har jag faktiskt fått en produkt med Wifi anmäld i Frankrike till deras motsvarighet till Post o telestyrelsen, ANFR. Då hade vi sålt totalt 3(!) enheter där. Vi hade alla papper i ordning, fina ackrediterade testprotokoll och allt. Det mest imponerande var att fransoserna lusläste de hundratals sidor vi skickade in och faktiskt hittade ett copy-paste-fel som testhuset gjort.
Elsäkerhetsverket i Sverige verkar mest hålla koll på Jula/Biltema/Clasohlsons produkter så risken att åka dit så länge allt går bra är nog rätt liten men om ens utrustning är inblandad i en brand eller ännu värre olycka med personskada så man hamnar i rätten så är det inget bra utgångsläge att inte ens ha följt de standarder som finns.
Självdeklaration gäller för många produkter, men så fort det är radiosändare (RED) så är det rätt svårt att påvisa att man gjort rätt så allt blir jättemycket enklare om man kan anlita en ackrediterad tredje part.
Nu behöver det inte vara så dyrt att göra testerna om man låter bli att gå till Intertek. Vill minnas att Delta i Västerås hade en "EMC quick check" för under 10000kr och BK services i Linköping är också prisvärda - dessutom ser man ibland Gunnar på BK här på forumet så vem vet om man kan få lite rabatt om man frågar snällt?
Elsäkerhetsverket i Sverige verkar mest hålla koll på Jula/Biltema/Clasohlsons produkter så risken att åka dit så länge allt går bra är nog rätt liten men om ens utrustning är inblandad i en brand eller ännu värre olycka med personskada så man hamnar i rätten så är det inget bra utgångsläge att inte ens ha följt de standarder som finns.
Självdeklaration gäller för många produkter, men så fort det är radiosändare (RED) så är det rätt svårt att påvisa att man gjort rätt så allt blir jättemycket enklare om man kan anlita en ackrediterad tredje part.
Nu behöver det inte vara så dyrt att göra testerna om man låter bli att gå till Intertek. Vill minnas att Delta i Västerås hade en "EMC quick check" för under 10000kr och BK services i Linköping är också prisvärda - dessutom ser man ibland Gunnar på BK här på forumet så vem vet om man kan få lite rabatt om man frågar snällt?

Det är väl här min farhåga finns.Nerre skrev:Först och främst har vi lagen som säger att du i princip inte får sälja produkten om den inte är CE-märkt.
Samtidigt, lösningen står som tur är inte och faller med med detta, det enda
som skulle hända är att man får vänta med att bearbeta vissa kundgrupper
tills allt är utsorterat.
Men, hur klarar sig leverantörer såsom Dustin, Farnell, m.nu, Lawicel sig ifrån detta ?
De säljer ju alla möjliga kombinationer av hårdvara i form av kit ?
Sen, leverantörer såsom Komplett eller Mullet skruvar ju dessutom ihop
maskiner på beställning.
Eller, om man köper en större Dell eller HP-server, den är ju skräddarsydd efter just mina behov med
just den kombination av kort som jag vill ha.
Är allt detta olagligt menar du ?
Tack för tipsen !eljonas skrev: Nu behöver det inte vara så dyrt att göra testerna om man låter bli att gå till Intertek. Vill minnas att Delta i Västerås hade en "EMC quick check" för under 10000kr och BK services i Linköping är också prisvärda - dessutom ser man ibland Gunnar på BK här på forumet så vem vet om man kan få lite rabatt om man frågar snällt?
Säljer de produkten monterad blir det juridiskt sett tillverkare av produkten och får tillverkaransvaret. Om produkten t.ex. visar sig störa så riskerar de att bli skyldiga att återkalla alla sålda produkter för åtgärd (pengarna tillbaka till köparna).jpalsson skrev: Men, hur klarar sig leverantörer såsom Dustin, Farnell, m.nu, Lawicel sig ifrån detta ?
De säljer ju alla möjliga kombinationer av hårdvara i form av kit ?
Sen, leverantörer såsom Komplett eller Mullet skruvar ju dessutom ihop
maskiner på beställning.
Eller, om man köper en större Dell eller HP-server, den är ju skräddarsydd efter just mina behov med
just den kombination av kort som jag vill ha.
Säljer de en byggsats så är det lite gråzon, de ska formellt sett sälja byggsatsen med en monteringsanvisning som gör att slutprodukten uppfyller kraven.
Det finns inga direkta "kryphål", lagstiftningen är ju till för att skydda konsumenterna från farliga eller störande produkter, samtidigt som tillverkarna får möjlighet att sälja inom hela EU baserat på samma underlag.
Men sen är det som sagt var skillnad mellan vad lagen säger och vad som riskerar att hända om man bryter mot den. Det är precis som med fortkörning, det är olagligt men det betyder ju inte att alla håller hastighetsbegränsningen.