PIC16F877A ICSP inkoppling

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

men hur ska man veta hur man ska dimentionera avkopplingskondensatorna (nån länk eller så?) för varje kretst... för på min fläktkontroller som jag håller på med nu så har jag (i dagsläget) 4 kretsar: en DAC6573, en PIC16f877a, ett 24LC512 EEPROM och snart en quad opamp (har inte valt modell än)...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

När det gäller den mindre (avkoppling av högfrekventa egengenererade störningar) så kan nog 100nF per IC fungera bra nästan alltid. För extremt snabba logiska kretsar (d.v.s mycket snabbare än någon nornal microcontroller), så kan det bli ett annat läge.

För "glättning" av matningsspäningen för att ta hand om variationer i förbrukningen när t.ex relän eller motorer startar och stoppar, så är det väldigt svårt att ge generella råd. Det "beror på", kan man väll säga.

Men för fallet med en ICSP koppling, så är det i alla fall inte *fel* att koppla
in 10-100 uF. Det beror även på hur den spänningskälla som används ser ut, den *kan* ju vara helt OK som den är. *MEN*, för att slippa lita på det, så kopplar man ända alltid in en (t.ex) 10-100 uF konding så att man *vet*.
Seven11

Inlägg av Seven11 »

näe nu är jag trött på Velleman programmeraren... sodjan du har PM :P
Skriv svar