Bygga egna pneumatiska cylindrar (kolvar)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Var helt övertygad om att detta handlade om hydraulik med tanke på vad det hela handlar om, så det var också hydraulik som jag läste när ordet pneumatik dök upp, men det är alltså pneumatik som detta handlar om. :)

Det kommer att vara snabba rörelser involverade vilket är det samma som stora krafter så i princip oavsett vilket tryck du kommer att ha i cylindrarna så kommer det ändå att bli en viss rörelse för luften kommer alltid att kunna tryckas ihop lite mer. Jag skulle nog vilja säga att du kommer att få problem med att använda pneumatik istället för hydraulik. Jag skulle nog kunna tro att hydraulik i det närmaste är ett måste för detta för att få precision, styrka och stabilitet i det hela, speciellt om du vill ha hyfsat snabba rörelser.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

hmmm... JAG hade nog köpt begagnade på blocket hellre än att svarva dem själv. Att få till tätningen mm. är kanske inte det enklaste.

Och det går att positionera även med luft, jag fick göra det på ett riktigt snålgurkeföretag som inte ville investera i hydraulik, man sätter strypningar på båda anslutningarna och läser av läget på kolven... inte direkt en metod jag själv skulle välja men det går.
Skriv svar