Hur flytta punkt längs en rektangels sidor?
Re: Hur flytta punkt längs en rektangels sidor?
Rent specifikt är positionerna filament för 3D-skrivare.
Rörelsen är för extrudern, så man slipper fem av sex paket.
Rörelsen är för extrudern, så man slipper fem av sex paket.
Så om jag förstått rätt: Du har 6st punkter där filament kan matas, men vill flytta hot-end för att bara behöva ha en sådan?
Du bör kunna få en relativt kvadratisk förflyttning av hot-end genom att placera ett hjul på ett hjul, men vore det inte smartare att placera filamentändarna i ett cirkelmönster?
Du bör kunna få en relativt kvadratisk förflyttning av hot-end genom att placera ett hjul på ett hjul, men vore det inte smartare att placera filamentändarna i ett cirkelmönster?
Ja om det är en 3D printer vi pratar om o ska växla filament.. en revolver design borde jue va bättre då faktiskt. För o göra en roterade rörelse till en kam profil som förflyttar ngt till 6 förutbestämda positioner kommer troligen binda ngnstans.. Finns en anledning att man inte ser rektangulära/kvadratiska kam profiler direkt ofta i mekanisk design.
Det vore bättre med en cirkulär placering, och hade det varit möjligt så skulle jag använda det.
Jag betvivlar dock att det blir tillräckligt grepp i filament med ett snäckdrev.
Ett rakt kuggdrev biter ordentligt, en/två kugg i taget.
För en cirkulär rörelse krävs även att drivkugghjulen har en avrundad form, samt att armen med dem rör sig rakt från centrum, inte bredvid.
Men... Just det kan ordnas med vinkeldrev, dock blir utväxlingen galen.
Hur klarar kuggrem att vridas 90°?
I detta fall en 6mm's rundrem om Ø110mm [55z].
Jag betvivlar dock att det blir tillräckligt grepp i filament med ett snäckdrev.
Ett rakt kuggdrev biter ordentligt, en/två kugg i taget.
För en cirkulär rörelse krävs även att drivkugghjulen har en avrundad form, samt att armen med dem rör sig rakt från centrum, inte bredvid.
Men... Just det kan ordnas med vinkeldrev, dock blir utväxlingen galen.
Hur klarar kuggrem att vridas 90°?
I detta fall en 6mm's rundrem om Ø110mm [55z].
Brukar inte vara några större problem o twista drivremmar.. föredragsvis använder man en rund drivrem ist och v-spårs drivhjul bara. De kilar fast sig o driver lika bra som en vanlig rem iaf.. Vid dom krafterna man pratar om i en 3D printer ere ingen större risk för slir så.
flera filament till en extruder? flera olika plaster vid samma utskrift?
hur blir det med den smälta plasten som finns i munstycket?
hur blir det med den smälta plasten som finns i munstycket?
- SeniorLemuren
En linjär aktivator driven med en stegmotor flyttar "pinnen" i en led. Aktivatorn snurras med hjälp av en annan stegmotor. En PIC eller Arduino räknar ut koordinaterna längs rektangelns sidor och kör stegmotorerna som flyttar "pinnen" till de förutbestämda lägena.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Du behöver ju inte ändra extruderns matningstrev till ett snäckdrev bara för att du monterar filamenten i en cirkel istället för i en rektangel?
Att göra så att hot-enden rör sig i ett cirkelmönster men behåller samma orientering genom rörelsen är inte heller ett problem, så varför du behöver vrida drivremmen förstår jag inte heller?
Kan du rita en liten skiss över hur det var tänkt så kanske man får en bättre uppfattning?
Att göra så att hot-enden rör sig i ett cirkelmönster men behåller samma orientering genom rörelsen är inte heller ett problem, så varför du behöver vrida drivremmen förstår jag inte heller?
Kan du rita en liten skiss över hur det var tänkt så kanske man får en bättre uppfattning?
hubben - problemet är inte att flytta extrudern i en cirkel.
Problemet är att flytta drivningen av filamentet i en cirkelbana, för att följa extrudern.
SeniorLemuren - att använda mer än en motor för detta förtar hela finessen.
På liknade vis behövs det inte alls för Ø1.75mm filament, där kan man styra filamentet att klara mynna ut i en cirkel.
svanted - man rensar ur och startar upp i en separat liten ruta, som blir ett torn.
I övrigt tänker jag mig att backa hela vägen upp vid byte.
tecno...
NeoTech - jag har ingen stor förhoppning att en kilrem skulle klara den krävda precisionen i matning av filament, inte utan closed loop. Och det pga av den kraft som ändock krävs för att driva det.
Men kanske ändå det fungerar med en "revolver-rörelse".
Problemet är att flytta drivningen av filamentet i en cirkelbana, för att följa extrudern.
SeniorLemuren - att använda mer än en motor för detta förtar hela finessen.
På liknade vis behövs det inte alls för Ø1.75mm filament, där kan man styra filamentet att klara mynna ut i en cirkel.
svanted - man rensar ur och startar upp i en separat liten ruta, som blir ett torn.
I övrigt tänker jag mig att backa hela vägen upp vid byte.
tecno...

NeoTech - jag har ingen stor förhoppning att en kilrem skulle klara den krävda precisionen i matning av filament, inte utan closed loop. Och det pga av den kraft som ändock krävs för att driva det.
Men kanske ändå det fungerar med en "revolver-rörelse".
Senast redigerad av Erik M 16 november 2016, 13:27:55, redigerad totalt 1 gång.
oki, flytta filament drivningen kan jue bli krångligt.. de skulle ja nog gärna vilja se hur du resonerar kring rent mekaniskt. =)
speciellt som att de klämmer tråden som regel med. =)
speciellt som att de klämmer tråden som regel med. =)
Vet inte om det passar här men kom att tänka på en mekanisk mixer jag byggde till en
combat-R/C-modell som bara hade typ 2 skevroder. Ett servo skevade rodren medans det
andra skötte höjdroderfunktionen. Jag tror det ena servot satt på en släde som gled genom
2 pianotrådar. Det andra servot drog släden för höjdfunktionen medans det på släden
skötte skevroderfunktionen.
combat-R/C-modell som bara hade typ 2 skevroder. Ett servo skevade rodren medans det
andra skötte höjdroderfunktionen. Jag tror det ena servot satt på en släde som gled genom
2 pianotrådar. Det andra servot drog släden för höjdfunktionen medans det på släden
skötte skevroderfunktionen.
4kTRB - i sig kanske inte, men det är ändå något där det finns liknelser. 
NeoTech - det tog lite tid, men i nuläget klarar mekanismen 2n filament [inom rimliga gränser], två rader med n stycken filament i vardera.
Allting löser sig själv om jag använder min RX Hydra 6 som skrivarhuvud. .
Men hellre endast ett helt vanligt och enkelt. Typ ex E3D's Volcano.
Men då måste filamentet dras bak till ett läge det direkt kan börja matas från igen.

NeoTech - det tog lite tid, men i nuläget klarar mekanismen 2n filament [inom rimliga gränser], två rader med n stycken filament i vardera.
Allting löser sig själv om jag använder min RX Hydra 6 som skrivarhuvud. .
Men hellre endast ett helt vanligt och enkelt. Typ ex E3D's Volcano.
Men då måste filamentet dras bak till ett läge det direkt kan börja matas från igen.
Senast redigerad av Erik M 16 november 2016, 13:39:24, redigerad totalt 1 gång.
Jo, jag har nog även jag lite svårt att se hur du ska flytta drivningen av filamentet. Du tänker alltså att du backar ut det hela vägen, men bara tills så mycket återstår att du har grepp på drivhjulet. Sedan släpper du filamentet på något vis, förflyttar maskineriet till nästa filament och greppar, matar ner och börjar om?
Om du löser hur du får den att backa rätt längd och greppningen, vore det inte då enklare att sätta filamenten på en revolver och låta hela hotend/extruder delen vara fast? Den behöver ju inte kunna rotera mer än 300 grader..
Om du löser hur du får den att backa rätt längd och greppningen, vore det inte då enklare att sätta filamenten på en revolver och låta hela hotend/extruder delen vara fast? Den behöver ju inte kunna rotera mer än 300 grader..