Automatisera Butiksgaller, jalusigaller, Styrutrustning
Re: Automatisera Butiksgaller, jalusigaller, Styrutrustning
Enklast är att flytta brytaren.
Annars om man vill kunna fjärrstyra hade jag nog gått på linjen med en hemsida som kräver inlogg och styra genom det istället för en speciell app.
Annars om man vill kunna fjärrstyra hade jag nog gått på linjen med en hemsida som kräver inlogg och styra genom det istället för en speciell app.
Om problemet är att nå brytaren är det väl bara att flytta ner brytaren lite?
Fråga är vad skyddsombudet säger. Arbetsgivaren kan åka på stora böter.
Jag kan mycket väl tänka mig någon "smart" person som tycker "oj, gallret är på väg ner ... men det är ganska långsamt ... jag hinner under om jag hukar mig."
Sen misslyckas dom och kläms av gallret. Det kan nog ge rätt ordentliga krosskador när hela gallrets tyngd ska bäras upp och en motor som trycker på.
Jag kan mycket väl tänka mig någon "smart" person som tycker "oj, gallret är på väg ner ... men det är ganska långsamt ... jag hinner under om jag hukar mig."
Sen misslyckas dom och kläms av gallret. Det kan nog ge rätt ordentliga krosskador när hela gallrets tyngd ska bäras upp och en motor som trycker på.
Men finns det verkligen inget skydd alls på ett eldrivet butiksgaller? Tycker att varenda grind/port/dörr som är styrd jag haft med att göra så finns det alltid något klämskydd av någon typ. Är det någorlunda nymonterat ska det väl vara CE-märkt och i det ingår väl riskutredning och åtgärder eller duger det med att någon kan släppa knappen när någon skriker?
- lillahuset
- Gått bort
Jag tror också att det finns klämskydd. Ett projekt med en styrhytt jag var insyltad i var fruktansvärt skitnödigt när det gällde klämskydd. Både ett fysiskt klämskydd, avkänning av motorström och tid för stängning av dörren om jag minns rätt.
Frågan är väl om den är automatisk eller inte. Är den övervakad av en annan person så kanske det anses vara tillräckligt. Är den automatiskt och ingen kan stoppa den så är det ju en helt annan sak.
www.boverket.se/sv/byggande/sakerhet/hissar/
>>De motordrivna anordningar som omfattas av reglerna i BFS 2011:12 är
>>motordrivna dörrar, portar, garageportar, rullgaller, grindar och väggar (till exempel i gymnastiksalar)
Har inte läst BFS 2011:12 .......
>>De motordrivna anordningar som omfattas av reglerna i BFS 2011:12 är
>>motordrivna dörrar, portar, garageportar, rullgaller, grindar och väggar (till exempel i gymnastiksalar)
Har inte läst BFS 2011:12 .......
Nej det finns inga klämskydd eller sensorer alls i dessa. Allt bygger på att operatören måste stå inom räckhåll från jalusiet när det manövreras och hålla handen på knappen.
Jag vet för jag bytte ut en trasig motor på ett dylikt för några veckor sedan.
Det finns inte ens någon friktionskoppling utan det kör tills kugghjulen går sönder.
Bra att veta: om det börjar låta illa vid manövrering är det inte många kuggar kvar. När sista lossnar faller hela skiten ner, då vill man inte stå under för det väger en del.
Jag vet för jag bytte ut en trasig motor på ett dylikt för några veckor sedan.
Det finns inte ens någon friktionskoppling utan det kör tills kugghjulen går sönder.
Bra att veta: om det börjar låta illa vid manövrering är det inte många kuggar kvar. När sista lossnar faller hela skiten ner, då vill man inte stå under för det väger en del.
Brukar de inte ha nån form av låsning i övre läget i alla fall?
En ide kan vara att ha själva styrningen med knappar lokalt och själva aktivering/avaktiveringen av knapparna fjärrstyrda
Det löser ju inte problemet med att personer är för korta för att nå knapparna.