Die Swell påverkas ju av hur fritt tråden kan expandera, och jag skulle nog påstå att du oftast inte behöver ta någon större hänsyn till detta om du (som man oftast gör) lägger ner en bredare line width än munstyckets diameter, då bör det vara den absolutvolym du trycker igenom munstycket som styr till största delen snarare än hur denna volym väljer att expandera.Eli skrev:@Meduza Tror du att någon slicer tar hänsyn till Die swell?
Verklig tråddiameter borde väl också vara bättre att mata in som munstycksstorlek? Eller något däremellan?
Feltoleranser i 3D utskrifter.
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Die swell kan ju inte ha någon större inverkan. Precis som Meduza skriver är det volymen som ska tryckas inom lagerhöjden. Munstyckets storlek kan inte heller vara avgörande (inom rimliga gränser), det är volymen som extrudern matar fram som spritsas ut.
Mot en redan lagd yta blir strängen tryckt mot den existerande ytan som mer eller mindre kan fylla ut den fullständigt.
Mot en fri yta blir strängens profil en del av en cirkel, inte vertikal. Strängen tenderar därför att växa något i den fria ytans riktning.
Mot en redan lagd yta blir strängen tryckt mot den existerande ytan som mer eller mindre kan fylla ut den fullständigt.
Mot en fri yta blir strängens profil en del av en cirkel, inte vertikal. Strängen tenderar därför att växa något i den fria ytans riktning.
Men då borde den även växa på utsidan av ett rör tex? Måste finnas nån mer förklaring till att just innerdiametrar så struligt?
I materialläran får man lära sig att alla material som värms upp har krympmån.. har svårt o se att smält plast skulle vara ngn skillnad.
Borde rimligen deformerad uniformt efter att det är fuseat o krympa något när det kallnar o solidfierar.
När man gjuter i aluminium t.ex så brukar man använda en procent sats,de finns även fina små skalor som "kompenserar" för krympet när man bygger formarna o modellerna.
Borde rimligen deformerad uniformt efter att det är fuseat o krympa något när det kallnar o solidfierar.
När man gjuter i aluminium t.ex så brukar man använda en procent sats,de finns även fina små skalor som "kompenserar" för krympet när man bygger formarna o modellerna.
Jag vet inte om det är förklaringen på innerdiametrar, men det är en effekt som finns.
Javisst växer det yttersta lagret något i sidled med detta tänket. Kan det röra sej om nån tiondels millimeter?
Om man tänker sej innersta lagret på en innediameter. OM extrudern följer det lagrets medellinje
och spritsar material. För varje sträcka blir det en pajformad bit som ska fyllas med material.
Volymsfördelningen kan bli sådan att materialet blir tvunget att lägga sej inåt mitten i pajen.
Detta får hamna bland spekulationerna. Inte omöjligt det kan vara såhär men vet inte.
Slicern borde veta om detta och kanske kompensera. Har inte kollat.
Javisst växer det yttersta lagret något i sidled med detta tänket. Kan det röra sej om nån tiondels millimeter?
Om man tänker sej innersta lagret på en innediameter. OM extrudern följer det lagrets medellinje
och spritsar material. För varje sträcka blir det en pajformad bit som ska fyllas med material.
Volymsfördelningen kan bli sådan att materialet blir tvunget att lägga sej inåt mitten i pajen.
Detta får hamna bland spekulationerna. Inte omöjligt det kan vara såhär men vet inte.
Slicern borde veta om detta och kanske kompensera. Har inte kollat.
eller att smetig smält plast tenderar att gena diagonalt på insidan över en förflyttning X+1 y+1.
Beräkningen och förklaringen, bortsett från att tråden de facto tenderar dras åt inåt, är inte så väldigt besvärlig, inte egentligen.
Förutom det har jag inte innerdiametrar som blir en millimeter fel.
Vad jag sa var att att det jag skrivit inte sade något, något alls överhuvudtaget, om vilket fel på innerdiameter jag sökte motverka genom att planera i förväg.
Sagda beräkning visar även att det är väldigt små fel på ytterdiametrar, medan innerdiametrar blir mindre än vad de borde.
Så nej, för liten innerdiameter leder inte till för stor, eller för liten, ytterdiameter.
Förutom det har jag inte innerdiametrar som blir en millimeter fel.
Vad jag sa var att att det jag skrivit inte sade något, något alls överhuvudtaget, om vilket fel på innerdiameter jag sökte motverka genom att planera i förväg.
Sagda beräkning visar även att det är väldigt små fel på ytterdiametrar, medan innerdiametrar blir mindre än vad de borde.
Så nej, för liten innerdiameter leder inte till för stor, eller för liten, ytterdiameter.
"Som exempel behöver jag, vid bland annat munstycke om 400 um och temperatur om 195°C, en radie om 1.7 mm i modellen, för att erhålla ett utskrivet hål om diameter 3 mm."Erik M skrev: Förutom det har jag inte innerdiametrar som blir en millimeter fel.
I ditt exempel får jag felet till 0.4mm
"Så nej, för liten innerdiameter leder inte till för stor, eller för liten, ytterdiameter."
Nej men fel i linjebredden eller skalning kan ge ett fel som tar ut ett annat, så att yttermåttet kan bli rätt ändå
Så du tror inte att slicern beräknar volymen efter satt munstycksstorlek?hawkan skrev: Precis som Meduza skriver är det volymen som ska tryckas inom lagerhöjden. Munstyckets storlek kan inte heller vara avgörande (inom rimliga gränser), det är volymen som extrudern matar fram som spritsas ut.
Kan du sänka tonen nu, Eli?
(Dina inlägg tenderar innehålla nedsättande omdömen om person, persons kunskap och persons förmåga.
Gärna kombinerat med försök att påvisa din egen förträfflighet...
...helst på bekostnad av någon annans trovärdighet.)
Det är fortsättningsvis ingen koppling i det jag sagt mellan exempel och realitet. Ett exempel är ett exempel, ofta något överdrivet för att tydligare visa vad som avhandlas.
Vill du ha en diskussion om 3D-skrivare och skillnad mellan modellens och utskriftens radier så starta gärna en sådan tråd.
(Dina inlägg tenderar innehålla nedsättande omdömen om person, persons kunskap och persons förmåga.
Det är fortsättningsvis ingen koppling i det jag sagt mellan exempel och realitet. Ett exempel är ett exempel, ofta något överdrivet för att tydligare visa vad som avhandlas.
Vill du ha en diskussion om 3D-skrivare och skillnad mellan modellens och utskriftens radier så starta gärna en sådan tråd.
Kan vi få detta flyttat till en egen tråd för ämnet?Eli skrev:Så du tror inte att slicern beräknar volymen efter satt munstycksstorlek?hawkan skrev: Precis som Meduza skriver är det volymen som ska tryckas inom lagerhöjden. Munstyckets storlek kan inte heller vara avgörande (inom rimliga gränser), det är volymen som extrudern matar fram som spritsas ut.
Tillsammans med övriga inlägg i du ämnet.
Jag har flera gånger försökt kommunicera med dej. Men det går inte, jag når helt enkelt inte fram.Eli skrev:Så du tror inte att slicern beräknar volymen efter satt munstycksstorlek?hawkan skrev: Precis som Meduza skriver är det volymen som ska tryckas inom lagerhöjden. Munstyckets storlek kan inte heller vara avgörande (inom rimliga gränser), det är volymen som extrudern matar fram som spritsas ut.
Så det får vara för min del, Eli.
Re: Feltoleranser i 3D utskrifter.
OT diskussion utflyttad i egen tråd från "Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)"
Tack NeoTech.
Då börjar väl jag då.
När tråden läggs trycks den ut lika mycket om mittlinjen och då det fylls på hela tiden läggs vardera sidans filament endast på sin sida. Detta är det centrala.
Två halvor, som aldrig inkräktar på varandra, det ser efterkommande halvor till.
Om vi nu böjer tråden till en jämn cirkel, och kommer ihåg att tråden matas ut i två identiska halva strängar, så kan vi börja se på vad som händer - med filamentet i den inre halvan.
Här finns det en volym om l × h × b ÷ 2.
Vi behöver dock inte ta med just höjden, det räcker med ytan, så l × b ÷ 2.
Det är vad för filament den inre halvan innehåller, dvs 2 × r × π × b ÷ 2.
Vad den borde innehålla är ( r² - ( r - b ÷ 2 )² ) × π.
Beräkningen skall alltså ta reda på r så att den inre halvan filament breder ut sig inåt [utåt kan den inte, enligt ovan] så att önskad inre radie skrivs ut (in?).
Då börjar väl jag då.
När tråden läggs trycks den ut lika mycket om mittlinjen och då det fylls på hela tiden läggs vardera sidans filament endast på sin sida. Detta är det centrala.
Två halvor, som aldrig inkräktar på varandra, det ser efterkommande halvor till.
Om vi nu böjer tråden till en jämn cirkel, och kommer ihåg att tråden matas ut i två identiska halva strängar, så kan vi börja se på vad som händer - med filamentet i den inre halvan.
Här finns det en volym om l × h × b ÷ 2.
Vi behöver dock inte ta med just höjden, det räcker med ytan, så l × b ÷ 2.
Det är vad för filament den inre halvan innehåller, dvs 2 × r × π × b ÷ 2.
Vad den borde innehålla är ( r² - ( r - b ÷ 2 )² ) × π.
Beräkningen skall alltså ta reda på r så att den inre halvan filament breder ut sig inåt [utåt kan den inte, enligt ovan] så att önskad inre radie skrivs ut (in?).
quote="Erik M": Kan du sänka tonen nu, Eli?
Dina inlägg tenderar innehålla nedsättande omdömen om person, persons kunskap och persons förmåga.
Det är fortsättningsvis ingen koppling i det jag sagt mellan exempel och realitet. Ett exempel är ett exempel,
ofta något överdrivet för att tydligare visa vad som avhandlas. "
----------------------
Tack det samma, Nej din trovärdighet avgörs inte av mina inlägg utan av dina egna.
Att överdriva är nog olämpligt och även att upprepa ett grovt felaktig påstående.
Första ggn lät jag det passera, men vad är det för fel i att ge förbättringsförslag och tips på att dina mått troligen kan bli bättre än 0.4mm fel?
Inser du inte fördelen med att lägga till en kort & tunn rörstump runt dina hål.
Man kan då också mäta yttermått och att väggen håller måttet.
Den påverkas av linjebredd och visar också plastens krympning, om det inte finns massiv plast runt om.
Om man dessutom skriver ut ett fyrkantigt hål och jämför med, så framgår av skillnaden, storlek på ev. drag.
Det finns troligen ingen annan här, som så öppet berättat om misslyckanden som jag, utan de brukar förtigas noga,
så var får du "egen förträfflighet" ifrån?
Vem är det här som påstått sig ha hög intelligens och blivit portad i ett forum pga sina otrevliga inlägg?
Känner du av för dålig kunskap och förmåga, så är mitt råd att läsa mer och skriva mindre tills du fått större erfarenhet.
Dina inlägg tenderar innehålla nedsättande omdömen om person, persons kunskap och persons förmåga.
Det är fortsättningsvis ingen koppling i det jag sagt mellan exempel och realitet. Ett exempel är ett exempel,
ofta något överdrivet för att tydligare visa vad som avhandlas. "
----------------------
Tack det samma, Nej din trovärdighet avgörs inte av mina inlägg utan av dina egna.
Att överdriva är nog olämpligt och även att upprepa ett grovt felaktig påstående.
Första ggn lät jag det passera, men vad är det för fel i att ge förbättringsförslag och tips på att dina mått troligen kan bli bättre än 0.4mm fel?
Inser du inte fördelen med att lägga till en kort & tunn rörstump runt dina hål.
Man kan då också mäta yttermått och att väggen håller måttet.
Den påverkas av linjebredd och visar också plastens krympning, om det inte finns massiv plast runt om.
Om man dessutom skriver ut ett fyrkantigt hål och jämför med, så framgår av skillnaden, storlek på ev. drag.
Det finns troligen ingen annan här, som så öppet berättat om misslyckanden som jag, utan de brukar förtigas noga,
så var får du "egen förträfflighet" ifrån?
Vem är det här som påstått sig ha hög intelligens och blivit portad i ett forum pga sina otrevliga inlägg?
Känner du av för dålig kunskap och förmåga, så är mitt råd att läsa mer och skriva mindre tills du fått större erfarenhet.