sodjan skrev:> OP27 sägs tåla hela +/-22V som Absolute Maximum Rating
Bara en notering kring "Absolute Maximum Rating"...
Det som anges under den rubriken är vad kretsen tål innan den tar permanent skada.
Det betyder *inte* att den fortfarande fungerar normalt vid dessa nivåer, den kan
mycket väl lägga av att fungera betydligt tidigare än så. Som det står i databladet:
Stresses at or above those listed under Absolute Maximum Ratings may cause
permanent damage to the product. This is a stress rating only; functional operation
of the product at these or any other conditions above those indicated in the
operational section of this specification is not implied. Operation beyond the
maximum operating conditions for extended periods may affect product reliability.
De värden som anges i tabellerna för kretsen gäller vid +/- 15V. Den angivna
prestandan för kretsen gäller enbart vid den matningsspänningen.
Detta gäller inte enbart för denna krets eller för denna leverantör, det gäller rent
generellt för alla datablad och alla tabeller med "Absolute Maximum Ratings".
Hej sodjan!
Jag tror faktiskt att du bara har nästan rätt.
AMR ska man naturligtvis egentligen inte designa efter men bara för att det tabelleras data vid så "låg" spänning som +/-15V betyder det inte att man måste krypa ner så lågt i spänning för att den skall hålla.
Tabellen gäller naturligtvis vid just +/-15V men jag vill mena att bara man ligger några Volt under AMR så är man safe.
Visst, prestandan blir annorlunda men den går inte sönder vid säg +/-20V.
Prestandan kommer bara avvika mer eller mindre mycket från den vid +/-15V.
Sen borde man spekulera i vilka parametrar som påverkas och om det rent generellt egentligen gör nåt?
För vad gör det t.ex om offset ökar något?
Så länge förstärkningen är måttlig (i mitt fall endast 4ggr) så är offset lika viktigt som en flugskit
Bara som ett exempel, alltså.
MVH/Roger
PS
Grejen är ju egentligen att halvledarfabrikanter garanterar vissa prestanda som dom alltså måste uppfylla pga industrins hårda krav, så om man avviker för mycket i t.ex matningsspänning så kan dom inte lämna några garantier längre men det är inte alltid detsamma som att kretsen går sönder, vill jag mena.