Spänningsfall Lösning till detta .

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Re: Spänningsfall Lösning till detta .

Inlägg av xxargs »

TitanDuke skrev:Transformator är ok , har inte hittat någon som är pris värd

ny kompressor , nej tack , min var svindyr i inköp . för den har väldigt hög kapacitet för att vara 2 fas .
Det är därför du har problem - elmotor kan dra 5-7 ggr vid starten den ström den sedan förbrukar under drift.

Du skulle ha valt en 3-fasmotor direkt på den kompressorn, enfasmotorer i den klassen är vanlig typisk i länder som inte har 3-fas tillgänglig på flesta håll (typ amerikansk elnätsproblem), men så har dessa länder också betydligt grövre kabel i sina elnät.

Med den sträckan och strömbehov som du skriver så låter det som att du behöver lägga minst 10 kvadratkabel koppar för 300 meter och 10 A Avsäkrat, titta på aluminium-kabel (och typ 15 kvadrat/fas för samma ström) då det inte är lika stöldbegärligt och billigare.

Andra åtgärder är mjukstart, avluftning så att cylindrarna arbetar trycklöst till kompressorn är uppe i full varvtal.

Om din nuvarande kabel är 2.5 kvadrat och på 300 meter så är den största sannolikhet olaglig att använda om du inte säkrar ned den till typ 3 Ampere... är det bygge, du har folk på denna så är det något som du måste ta en allvarlig funderare på då det kan bli trubbel (med tex försäkringar) om det tex. brinner av överhettad kabel - även om ny kabeln kostar som en hel semester...

Jag hade ett fall med 900 meter kabel och trots 16 kvadrat koppar så kunde den inte säkras högre än 6 Ampere för 0.4 s brytningsvillkor (räknades då som grupp).

---

Det är när man själv gör sådana anläggningar som man inser (om inte redan innan) varför eldistrubitörer vill ha så hög spänning som är rimligt möjligt i sina distrubitionskablar och i slutändan har en trafo som drar ned till 400/230V på brukarsidan, annars blir kablarna så djävulusiskt grova med mycket attraktiv metall i dessa och stor kostnad.
TitanDuke

Inlägg av TitanDuke »

jag har 6 kvadrat mm första 250 m sen är det 2,5 . tungt som ett as måste dra ut den med grävare .

ja de blir en ny kompressor men först ska jag prova att köra den vid 6 kvadrat mm där jag har jord fälts brytare . sedan får jag dra 50 m slang om det går .

om inte får det bli en ny kompressor .
Castor

Inlägg av Castor »

Skall "byggplatsen" ha el när bygget är klart? Kanske går det att tidigarelägga den permanenta installationen och låta nätleverantören lösa problemet?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Varför sitter inte jordfelsbrytaren i början av 6 mm2 kabeln?

Protte
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Gissar på att det är bara fyra ledare i den grova kabeln.
Castor

Inlägg av Castor »

Hur länge ska bygget pågå? Kanske bättre att hyra/låna en dieseldriven kompressor eller 3-fas elverk.
Finns väl bensindrivna bergborrar om det är det som kompressorn används till.
TitanDuke

Inlägg av TitanDuke »

det ska vara sol celler där som driver allt .

bygget är snart klart .

bara jag som är där .

ja det är 4 tåtar .

ska prova i morgon om det funkar vid den grova mataren .
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Om du ska ha solpaneler där som matar gissar jag på att ni kommer ha en ganska stor batteribank till detta om ni inte ska ha nät.

Dessa Invertrar går ju köra med nuvarande nät + batteribank. Dvs batteribanken blir en booster och så tas resterande från nätet. (Om det nu ska vara liknande system som jag har hemma)

Bara en tanke eller detta ska kanske inte instaleras än på ett bra tag.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Dina sista 50 metrar på 2.5 kvadratkabel stå för 1/3-del av hela kabelns resistans, att byta även den delen till 6 kvadrat skulle hjälpa en del men ingen garanti att det skulle räcka att starta din kompressor.

Med 3-fasmotor hade du fått över mer effekt på mindre ström per ledare och dessutom är dragkraften helt jämn när rotorn roterar och varvar upp och inte som i 1-fasfallet är ryckig i 100 Hz (eftersom strömmen har nollgenomgångar) och ofta dålig startmoment då kondingar etc. inte är balanserade kapacitansmässigt för att få stark motorstart då den existerande kondingen är bara för driftläge. En startkonding är typ 3 ggr större än en driftkonding och måste ha reläsystem för att kopplas bort när motorn varvat upp, annars brinner motorn och det är sådana saker som ofta rationaliseras bort och kompenseras till en viss del med att startströmmen är väldigt mycket högre i en sådan motor än motsvarande start med 3-fasmotor - som i det här fallet med lång matarkabel gör att kompressorn inte startar alls för att strömmen inte räcker till.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En annan möjlighet är att transportera luft istället för el
... 300m pem-slang kostar 1900kr hos rinkaby. Man får då sätta kompressorn vid matande ände och tanken vid förbrukarna.
Skriv svar