Vinylspelare från USA

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mardar

Re: Vinylspelare från USA

Inlägg av mardar »

Om detta nu visar sig vara en förlustaffär så finns den även i UK, de har väl samma spännings som oss? Då krävs det endast en 'travel-plug adapter' för att spela den här, eller? Hittar ingen beskrivning om vad för "plug" den har på hemsidan.

http://www.urbanoutfitters.com/uk/catal ... TRONICS-EU

Är det värt? Den finns alltså ingen annanstans att köpa än på UO i USA eller UK.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Nej den prylen ger dej inget.
Du måste åtgärda det trasiga.
Om det är som jag tror , är felet lätt att fixa. En vanlig nätadapter får ersätta den inbyggda och förmodligen brända nätdelen.
Det kräver lite kunnande och mätande för att avgöra vad som kan vara lämplig nätadapter.
Efterlys tjänten här för några hundralappar?
Bättre än att betala Kjell för saker som inte kommer hjälpa dej.

"Den finns alltså ingen annanstans att köpa än på UO i USA eller UK."
Jo spelaren finns på närmsta Teknik-magasinet, så den går bra att köpa här med rätt spänning.
mardar

Inlägg av mardar »

Är alltså ute efter den rosa modellen - annars har jag sett den på b.la. elgiganten.

Det får väl bli så, att jag tar med elektroniken till en som är kunnig på området istället.
mardar

Inlägg av mardar »

Någon som bor i Göteborg och känner sig manad i utbyte mot en slant? Kanske till och med driver en verksamhet?

Tack för hjälpen allesammans! Detta visade sig bli ett större projekt än jag trodde.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Om du behöver hjälp så ställ frågan i en ny tråd i kategorin "Jobb / tjänster" så når du nog ut till fler :tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Massa moderna prylar för telefoner och annat har så kallad switchade nätdelar. De kan anpassa sig automatiskt efter vilken nätspänning de ansluts till.
"Analoga" prylar som din spelare, förstärkare, mikrovågsugnar med mera är handgripligen konstruerade för EN spänning, den som finns i väggkontakerna i landet där prylen säljs. Att du missade det är en gåta för mig, speciellt som du måste fått spelaren med en amerikansk stickkontakt. Men OK, misstag gör vi alla i stridens hetta.
Nu kan vi hoppas att det bara gått en säkring och ett byte av densamma samt en bra omvandlare klarar biffen. En variant som dock blir krabbigare och dyrare är att ta reda på vad för transformator som sitter i spelaren och skaffa en likadan fast för svensk standard.
Emellanåt sitter det på produkter som är avsedda att säljas worldwide en omkopplare så man kan använda prylen både här och där.
Användarvisningsbild
Jonyverse

Inlägg av Jonyverse »

Den grammofonen såg jag i ett flertal butiker i Barcelona förra månaden.
La märke till den för att den både hade rätt ball design OCH såg ut att fungera.
Kostade ca en tusing.
robertr81

Inlägg av robertr81 »

"Just got one of these shipped all the way to Austria, was worried for a couple of days that the voltage and cycle frequency difference would be a problem, but it's absolutely not so. In the meantime I exchanged emails with Audio Technica's service center and support, and got a prompt reply that it's a DC controlled unit, meaning that if it's not a 120V current where you live, a simple voltage converter is sufficient."

Första omdömmet:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du behöver ju fortfarande inte 230V!

En ganska vanlig transformator + en lagning av enheten borde räcka. Men utan att veta hur den är skruvat ihop (alltså vilken typ elektronik som finns i) är det ju lönlöst att gå vidare i detta spår.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

En möjlighet är att köpa den på teknikmagasinet och flytta över innehållet till det rosa.
mardar

Inlägg av mardar »

Hej igen!

Har hittat en person här i gbg genom forumet som - det ser ut - har löst problemet. Tack för er hjälp!
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Berätta sedan gärna - i denna tråd - hur det gick.
mardar

Inlägg av mardar »

Hej!

Vinylspelaren är alive and well. Som många trodde hade jag lyckats bränna nätdelen. Vet inte hur han fixade detta men, men utöver det så lödde han även på en strömadepter som passar här i Sverige. Var förbi Elgiganten och testade om den spelade upp skivor och det gjorde den. Väntar nämligen ännu på mina högtalare som jag beställt därifrån. Så ett lyckligt slut! Har lärt mig en läxa hur som helst :) Väldigt tacksam för att så många tog sig tid att skriva.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Efter att läst en tråd om stämningen på forumet där denna tråd togs upp, känner du dig kränkt mardar av besserwissrarna på forumet.
Jag letade faktisk efter något kränkande men hittade bara någon som tyckte du skulle läsa bruksen först.

Protte

PS, en rosa skivspelare, är det av samma anledning som vi har rosa höbalar?
I rättvisans namn har jag även sett blå! DS
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Bra att den fungerar nu!

Ja, det är enkelt att vara efterklok men jag känner detta med att "det måste vara just den!"

Slit den med hälsa.
Skriv svar