fick ytterliggar en fråga.
p.g.a att motorn skall användas till en crosscart för mina smågrabbar (3 o 5 år gamla ) så vill jag i början kunna begränsa effekten och hastigheten.
är en dcmotors rotationshastighet linjärt beroende på spänningen eller är det mer avancerat än så?
mellan tumme och pek räcker.
Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakter??
Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt
vad är det för motor? - det är skillnad på karaktärerna om det är permanetmagentmotor, shuntmotor, seriemotor eller compoundmotor
http://what-when-how.com/motors-and-dri ... nd-drives/
https://en.wikipedia.org/wiki/DC_motor
och därunder länkar att följa och tex hitta en massa ekvationer mm.
om det är seriemotor (ala startmotor, truckmotor etc.) så hör det till dom svåraste motorerna att kontrollera då de inte varvtalsstoppar utan kan varva väldigt högt när de går lätt belastat, medans de andra motoralternativen stoppar och slutar att varva högre när dess EMK når samma spänning som matande spänning och är därmed lättare att spänningsstyra för ett visst önskad varvtal. För att styra moment så styr man det med strömmen utan att titta på vilken spänning det blir över motorn då spänningen åker upp och ned med varavtalet.
http://what-when-how.com/motors-and-dri ... nd-drives/
https://en.wikipedia.org/wiki/DC_motor
och därunder länkar att följa och tex hitta en massa ekvationer mm.
om det är seriemotor (ala startmotor, truckmotor etc.) så hör det till dom svåraste motorerna att kontrollera då de inte varvtalsstoppar utan kan varva väldigt högt när de går lätt belastat, medans de andra motoralternativen stoppar och slutar att varva högre när dess EMK når samma spänning som matande spänning och är därmed lättare att spänningsstyra för ett visst önskad varvtal. För att styra moment så styr man det med strömmen utan att titta på vilken spänning det blir över motorn då spänningen åker upp och ned med varavtalet.
Re: Elmotor, Bosch 0136500009, 24vdc, 1kw. Med 3(?!) kontakt
Jag mätte upp resistansen mellan de olika kontakterna. Vet inte om det är rätt att mäta ohm mellan kontakterna men iaf:
Mellan 31(r eller l) och 30. Är det 0.5 ohm.
Mellan 31r och 31l är det 0.6 ohm.
Uppmätt med en relativt billig multimeter. Okalibrerad.
Ingen kontakt mellan kontakterna och motorchassit.
Mellan 31(r eller l) och 30. Är det 0.5 ohm.
Mellan 31r och 31l är det 0.6 ohm.
Uppmätt med en relativt billig multimeter. Okalibrerad.
Ingen kontakt mellan kontakterna och motorchassit.