SSR som inte leder ström?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
StefanR

Re: SSR som inte leder ström?

Inlägg av StefanR »

olof_n skrev:Som det tidigare har skrivits är det viktigt att ha en kylfläns när man kör hög ström genom ett SSR.
Har du det?
Jag har ett DC-SSR med kylfläns, kylflänsen blir rätt varm efter en stunds användning.

Kanske ska tillägga att jag har ett SSR av märket Mager som är ett billigt kina SSR.
Misstänker att billiga SSR blir betydligt varmare än kvalitets märken.

/Olof
Nej det har jag inte, tänker att ett 60A relä borde fixa 25A i några minuter utan att brinna upp, ska definitivt fixa en dock.

Spelar lastspänningen någon roll när det är likström så länge man inte äverstiger maxspänning?
olof_n

Inlägg av olof_n »

Ja någon minut borde inte vara något problem.
Jag drog typ 18A (55-60V) till och från under flera timmar. En sak jag tycker är märkligt är att det inte går att få fram något datablad på dom billiga SSR.
Min styrsignal är 5V men jag antar att dom har någon drivare mellan transistorn och styrsignalen.
Inte ens på fabrikantens hemsida kan jag ladda hem ett datablad med detaljerad information.

När jag surfade runt efter information läste jag på ett forum att billiga DC-DC SSR skulle använda BJT istället för Mosfet? Kan det verkligen stämma?
Är det därför dom inte har några datablad :)?
StefanR

Inlägg av StefanR »

Skulle detta vara ett bra alternativ?

http://www.ebay.com/itm/3D-Printer-Heat ... SwT4lWTsru

Edit: det är iaf konstant kontakt mellan lastpolerna på 60A reläet nu så jag antar att det är skrot?
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Alltid svårt att veta med kinesprylar, men med tanke på 99.9% Positive feedback som är ovanligt högt så är det troligen bra.
StefanR

Inlägg av StefanR »

Eli skrev:Alltid svårt att veta med kinesprylar, men med tanke på 99.9% Positive feedback som är ovanligt högt så är det troligen bra.
Jag förstår, tack iaf för svaret :)
Beställer en sån och får sitta och lyssna på klickandet från bilreläet så länge.. Kör "slow bang" som regleringsmetod så det bör klara sig ett tag. (hoppas jag)
Skriv svar