Min Raspberry PI är riktigt seg.
Re: Min Raspberry PI är riktigt seg.
Är codesyscontrol med i top listan?
Var det inte det som drog kraft?
Jag har råkat ut för dåliga SD-kort som fått allt att sega ihop.
Enligt din free så används 140MB aktivt, de helt ok.
Jag stängde ned codesys först.sodjan skrev:Är codesyscontrol med i top listan?
Så kan man säga att det är SD kortet som är fel på? Defragmentera? (Hör ljudet av Windows 95 )maDa skrev:Jag har råkat ut för dåliga SD-kort som fått allt att sega ihop.

Al: har regeln om att inte citerar helt gått förbi dig eller har du specialavtal?
På ett solid-state media har defragmentering ingen som helst funktion och ska aldrig utföras!
SD-kort (som alla andra solid-state media) kan minnesceller slita upp, bli svåra att programmera på vägen till att de ger upp och dylikt.
Skaffa ett vettigt SD-kort och gör en klon av det nuvarande och se om det gör skillnad.
På ett solid-state media har defragmentering ingen som helst funktion och ska aldrig utföras!
SD-kort (som alla andra solid-state media) kan minnesceller slita upp, bli svåra att programmera på vägen till att de ger upp och dylikt.
Skaffa ett vettigt SD-kort och gör en klon av det nuvarande och se om det gör skillnad.
> Jag stängde ned codesys först.
OK. Jag fattade det så att själva poängen med "top" var att se det
just då det faktiskt var "segt". Vad är det för mening att titta då
allt fungerar som det ska?

Testade en sak.
Kod: Markera allt
pi@raspberrypi:~ $ sudo dd if=/dev/mmcblk0 of=/dev/null bs=8M count=100
100+0 records in
100+0 records out
838860800 bytes (839 MB) copied, 45.7829 s, 18.3 MB/s
pi@raspberrypi:~ $
Uteslutningsmetoden. Jag kunde knappt göra något när codesys var igång.sodjan skrev:> Jag stängde ned codesys först.
-
Ja ganska meningslöst att göra testerna när det "inte" är segt.. Som jag påpekat ett antal ggr redan.
Svårt att hitta eller analysera ett problem när det inte är där.
Så återskapa felet och kör top free o.s.v igen!
Sortera top dels på minnesanvändning samt cpu användning.
Svårt att hitta eller analysera ett problem när det inte är där.
Så återskapa felet och kör top free o.s.v igen!
Sortera top dels på minnesanvändning samt cpu användning.
Men jag måste stänga ned codesyscontrol först innan jag kan starta X. Codesys drar ca 90-100% i CPU.
Det har jag sagt hela tiden
men nu är det verkligen bekräftat. Problemet är att jag vet inte varför det blir ett problem.
Om jag ominstallerar codesyscontrol så dyker problemet upp ändå.

Om jag ominstallerar codesyscontrol så dyker problemet upp ändå.

-
> Men jag måste stänga ned codesyscontrol först innan jag kan starta X. Codesys drar ca 90-100% i CPU.
free och top är text-UI, du behöver inte X för att köra dem. Vill du ha klipp-och-klistra för att kopiera texten så är mitt tips att logga in via SSH från en annan dator.
Har du kollat i loggfilen för codesys om det står någonting intressant? Har du kollat dmesg? (medans problemet finns)
Har du testat köra något annat projekt i codesys eller blir den seg av allt?
free och top är text-UI, du behöver inte X för att köra dem. Vill du ha klipp-och-klistra för att kopiera texten så är mitt tips att logga in via SSH från en annan dator.
Har du kollat i loggfilen för codesys om det står någonting intressant? Har du kollat dmesg? (medans problemet finns)
Jag har inte kollat loggfilen då jag inte vet vart den är.Mr Andersson skrev:> Men jag måste stänga ned codesyscontrol först innan jag kan starta X. Codesys drar ca 90-100% i CPU.
Det blir segt så länge codesyscontrol är igång på pajen. CPU ligger på 90-100 när codesyscontrol är igång.
Så antingen ominstallerar jag hela raspbian eller försöker jag hitta felet varför ett visst program kan dra så mycket.