Som svar på ursprungsfrågan så hittade jag dessa: PCA9502 "8-bit I/O expander with I2C-bus/SPI interface"
Example: If GPIO4 input was as logic 0 and the input goes to logic 1
then back to logic 0, the IOState register will capture this change and
an interrupt is generated (if enabled). When the read is performed on
the IOState register, the interrupt is de-asserted, assuming there were
no additional input(s) that changed, and bit 4 of the IOState register
will read ‘1’. The next read of the IOState register should now read ‘0’.
Men jag har nog spunnit in på en annan väg efter inspiration av lillahusets inlägg.
Rejäl övermotorisering kan man kalla det, men en STM32F0 har 16 externa interrupt vilka jag läst ska klara av att fånga pulser kortare än us, så planen är att sätta 3-4st STM32F0 som tar hand om 13-16 fotodioder var (efter signalförstärkare).
13-16 är för att jag inte bestämt om jag ska använda 32 eller 20pin kapsel.
Eftersom en STM32F0 inte kostar mer än io-expandern ovan, men hanterar dubbelt så många ingångar så tänkte jag att det inte gör så mycket att lägga till all denna onödiga processorkraft
Ang. ingångssteg osv så hoppas jag orka göra en tråd eller en fortsättning om det när jag testat mer. (Skulle testa med TL974 för ökad hastighet jmf med LM324 men den dog nog).
Kretsen jag visat i tidigare inlägg tålde en hel del sol, men blev blind när stark sommar-kvällssol låg rakt mot sensorn. Men jag har kopierat delar av kretsen från en köpemottagare nu och fått lovande resultat hittills.