Jag kanske kan programmera något i Arduino och ha den som en extern enhet som räknar åt min Paj?lillahuset skrev:För många år sedan gjorde jag något liknande som jag kopplade till en printerport på en PC. Ett par räknare och lite strölogik var allt som behövdes.
Kan man tidsmäta i PLC kod?
Re: Kan man tidsmäta i PLC kod?
- lillahuset
- Gått bort
Jo, jag vet att mycket spilltid kommer att gå. Jag vet inte ens hur fort min Rasp kör. Det är väll 32-bitars cpu?
Jag kanske ska byta givare. Jag har en analog givare, men syftet är att jag ska jämföra analog givare och digital givare. Det finns en digital distansgivare på I2C, men då måste jag skriva eget bibliotek för den givaren. Jag lyckades faktiskt skriva bibliotek för en SPI ADC. Så nu tänker jag ge mig på I2C.
Jag kanske ska byta givare. Jag har en analog givare, men syftet är att jag ska jämföra analog givare och digital givare. Det finns en digital distansgivare på I2C, men då måste jag skriva eget bibliotek för den givaren. Jag lyckades faktiskt skriva bibliotek för en SPI ADC. Så nu tänker jag ge mig på I2C.
I2C skall du nog glömma, Betydligt mer komplicerat än SPI, samt att du troligen inte har tillräckligt bra kontroll över hårdvaran.
Jo, jag vet att I2C är mer kompletterat än SPI. Men "Det kan du glömma" är väll att ta i? Det kan väll inte vara en omöjlighet i PLC?
Brukar I2C användas vid industriell automation eller är det SPI som gäller endast? Jag har hört att I2C är lite segt av sig, jämfört med SPI.
Eller menar du att I2C är er allmänt svår nivå och det är inget man brygger ett bibliotek bara på en dag? I så fall så skippar jag den idén och försöker hitta någon givare som erbjuder SPI.
Jag vet att SDA måste både vara input/output, till skillnad från SPI som man kan ta helt vanliga digitala I/O's.
Brukar I2C användas vid industriell automation eller är det SPI som gäller endast? Jag har hört att I2C är lite segt av sig, jämfört med SPI.
Eller menar du att I2C är er allmänt svår nivå och det är inget man brygger ett bibliotek bara på en dag? I så fall så skippar jag den idén och försöker hitta någon givare som erbjuder SPI.
Jag vet att SDA måste både vara input/output, till skillnad från SPI som man kan ta helt vanliga digitala I/O's.
Med tanke på att I2C kräver rätt nogran timing, så är det med största sannolikhet omöjligt att göra, skall du använda i2C så behöver du hårdvarustödet.
Varken SPI eller I2C används inom automation, enbart mellan olika kretsfunktioner inom exempelvis en PLC.
Varken SPI eller I2C används inom automation, enbart mellan olika kretsfunktioner inom exempelvis en PLC.
- lillahuset
- Gått bort
I2C har väldigt förlåtande timing så länge du inte försöker köra fort. Mao, om du kör sakta så är det flankernas förhållande till varandra som är avgörande. Och att du inte har för bråttom.
Jo förvisso, men timingen är viktig, och den är nog svår att styra i ett sådant här system.
Men är det inte så att i2c är är typ som SPI, fast i2c använder ACK som säger åt att "nu byter vi håll"?, samt att i2c använder adresser istället för CS/SS(Chip select/Slave Select).lillahuset skrev:I2C har väldigt förlåtande timing så länge du inte försöker köra fort. Mao, om du kör sakta så är det flankernas förhållande till varandra som är avgörande. Och att du inte har för bråttom.
Okej. Då förstår jag. Då ska jag väll hitta någon produkt med SPI och sedan får jag utveckla med den istället.TomasL skrev:Jo förvisso, men timingen är viktig, och den är nog svår att styra i ett sådant här system.
Jag tyckte inte att prata med MCP3008 inte var någon svår sak direkt, än fast jag fick hålla på den dag från start till stop.
- lillahuset
- Gått bort
Intern I/O i en burk. Korta avstånd, räknat i cm.
TomasL: Möjligen, jag vet för lite om PLC för att säga att du har fel. Men en parallellport eller serieport (handskakningen) på en XP med DOS funkade utan problem. Testat flera gånger.
TomasL: Möjligen, jag vet för lite om PLC för att säga att du har fel. Men en parallellport eller serieport (handskakningen) på en XP med DOS funkade utan problem. Testat flera gånger.
Så med SPI så behöver man inte vara noga på timing, bara så att den klickar rätt vid rätt klockslag?
Vad jag kan se så finns ju support för I2C integrerat i Codesys för Raspberry Pi.