Diskmaskin Cylinda DM 560

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sforskarn

Re: Diskmaskin Cylinda DM 560

Inlägg av Sforskarn »

Jo den kan ju vara trasig också, men eftersom den inte ens tar in vatten så är det knappast den som är problemet i nuläget. :vissla:
Användarvisningsbild
Retroperra
Kontakt:

Inlägg av Retroperra »

Jag tänkte på klickljudet. Spolväxlaren klickade på ett sätt - ljudligt - när den var paj och och ett annat när var bytt.
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Undrar hur det är med den där switchen egentligen?Den har två funktioner enligt schemat.Dels att tömma om det finns vatten i botten(och inte släppa in något nytt vatten),dels att ge ström till inloppsventilen om allt är OK så vatten kommer in.
En sån här switch ska man helst ohmmäta med ett gammalt visarinstrument.Tro mig.Jag gjorde nästan inte annat på 70-talet.
Får vi se bilden?
Manual:
http://www.cylinda.se/resurs/Bilder/999 ... f#view=Fit
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Jag skulle nästan tro att många av yngsta förmågor inte kan hantera
ett visarinstrument( analogt). Själv använder jag gärna en sådan.
Det går mycket snabbare att avläsa
Sforskarn

Inlägg av Sforskarn »

Switchen i opåverkat läge (inget vatten på bottenplåten) släpper ju igenom från C till 2 enligt schemat. (Tack för det förresten :tumupp: )
Jag har kopplat förbi switchen genom att dra bort kontakterna från switchen och kortslutit mellan kontakten som är ansluten till C och kontakten märkt 2 alltså simulerat opåverkad microswitch. Enligt schemat ska då inloppsventilen ha kontakt på ena stiftet. Har inte mätt upp att så är fallet, står som nästa åtgärd.
Påverkad switch är ju inte normalfall så den kontakten (3/4) hänger nu i luften då den inte har någon funktion.
Efter det står nu, när jag har schemat och ser hur det är kopplat, att mäta om inloppsventilen får spänning.

Återkommer med resultaten.

Tack för all input! :tumupp:
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

"Frigolitbiten" som sitter under microswitchen är egentligen en svamp som mjuknar när den blir våt, och då slår microswitchen över till "opåverkad" läge. Du kan antigen köpa svampbiten som reservdel eller lägga den i vatten, låta den svälla och torka/hardna igen sin ursprungliga form. Stoppa så in den under microswitchen igen (den ska klicka till "påverkad") så ska problemet vara löst!

-Sparky-
Sforskarn

Inlägg av Sforskarn »

@ Sparky. Tänker jag fel nu när jag tycker tvärt om? :humm:
När frigoliten blir blöt sväller den och trycker uppåt och påverkar microswitchen och sätter den i påverkat läge, alltså sluter mellan C och 3/4 vilket gör att tömningspumpen startar och signalvägen till inloppsventilen bryts.
Om frigoliten är torr så är väl switchen opåverkad alltså slutet mellan C o 2 och kretsen till inloppsventilen sluts?
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Svamp-systemet sparky snackar om, försvann för ca 20år sedan :)
Sforskarn

Inlägg av Sforskarn »

Frigolit platta är det ju i alla fall även om den inte sväller som en svamp utan flyter på vattnet så är väl funktionen den samma. :P

Alltså frigolit på bottenplattan (inget vatten) kretsen sluten via C o 2 på microswitchen (opåverkad) till inloppsventilen. Normalt läge.
Vatten på bottenplattan (läckage), frigoliten flyter upp, påverkar microswitchen, sluter mellan C o 3/4 tömningspump startar, krets till inkoppsventil bruten. Onormalt läge.

Eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
Sparky

Inlägg av Sparky »

Danny skrev:Svamp-systemet sparky snackar om, försvann för ca 20år sedan :)
Haha, I would not be surprised! Och det är ungefär 20 år sen jag hade egen verkstad på vitvaror och fixade såna här problem... :)

-Sparky-
Sforskarn

Inlägg av Sforskarn »

Lokaliserat varför den inte tar in vatten.
Inloppsventilen har helt enkelt ingen kontakt med elektroniken. Kabelbrott på vägen.
Blir att slakta luckan för att kolla! :doh:
Sforskarn

Inlägg av Sforskarn »

Maskinen lagad!

Konstaterade ju tidigare att jag hade ett kabelbrott till inloppsventilerna.
Lokaliserade det o lagade kabeln. Trodde problemet var löst, men icke.

Visade sig att det trots allt var fel på microswitchen, när jag väl fått bort den konstaterade jag att den inte gick tillbaka till utgångsläget utan ett flertal tryckningar. En ny beställdes genom lokale vitvarumeken till den enorma kostnaden av 132:-.

Efter många svordomar o rivsår så var den på plats.

YES! Den maskinen fungerar igen! :tumupp:

Tack för alla tips o råd! :bravo:
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

:tumupp: :tumupp:
Skriv svar