Höj/sänkbara monteringsbockar (fråga)
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Höj/sänkbara monteringsbockar (fråga)
Fota gärna, så ska jag försöka få med mig kameran och fota lite hur det ser ut när vi monterar.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Mer för att visa hur det ser ut när vi byter format kommer dagens bilder.
Det här är en 1010-lucka med 250-sarg. Notera vårt intrikata siffersystem där vi anger längd och bredd i decimeter och sarghöjd i millimeter. Här är en 2010-lucka, också den med 250-sarg. Notera att mekanismen sticker ner 20 cm. Här är våra tre arbetsstationer. Som det kanske framgår flyttar vi bockarna beroende på bredden på luckorna. Idag har vå gjort luckor med bredderna 100, 200 cm men även en udda djävel på halvemetern och två ännu mer udda på 75 cm. Extremen är dock 250 cm. De två bortre luckorna är ett par 7575 (centimeter) och bara 95 (millimeter) höga.
Jag har nu börjat fundera över hur man kan göra en "saxlyft" bestående av två separata bockar med någons lags motor men hur göra dem a) stabila, b) höj/sänkbara maximalt och c) orka hålla upp luckorna som i värsta fall kan väga 60-80kg, allstå 30-40kg/bock.
Det här är en 1010-lucka med 250-sarg. Notera vårt intrikata siffersystem där vi anger längd och bredd i decimeter och sarghöjd i millimeter. Här är en 2010-lucka, också den med 250-sarg. Notera att mekanismen sticker ner 20 cm. Här är våra tre arbetsstationer. Som det kanske framgår flyttar vi bockarna beroende på bredden på luckorna. Idag har vå gjort luckor med bredderna 100, 200 cm men även en udda djävel på halvemetern och två ännu mer udda på 75 cm. Extremen är dock 250 cm. De två bortre luckorna är ett par 7575 (centimeter) och bara 95 (millimeter) höga.
Jag har nu börjat fundera över hur man kan göra en "saxlyft" bestående av två separata bockar med någons lags motor men hur göra dem a) stabila, b) höj/sänkbara maximalt och c) orka hålla upp luckorna som i värsta fall kan väga 60-80kg, allstå 30-40kg/bock.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kolla Gigants lyftpelare. Vi har arbetsbord i vår verkstad med dylika pelare i ändarna. Gedigna.
http://www.gigant.se/products/category/ ... lyftpelare
http://www.gigant.se/products/category/ ... lyftpelare
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Vi tackar VÄLDIGT MYCKET för det tipset!!! Vidarebefordras till jåbet.
Jäklar jag lovade ju bilder på mina lyftpelare.
Här kommer det. Upphissad/nedhissad och modell/typ skylt.
Här kommer det. Upphissad/nedhissad och modell/typ skylt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.