Behöver typ nyss: Solcellsdriven insulinkyl till ökenklimat

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Hedning

Re: Behöver typ nyss: Solcellsdriven insulinkyl till ökenkli

Inlägg av Hedning »

Vikbar solcell 50 W - Hopvikt 360 x 325 x 30
http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70235
SeaSea har jag mycket goda erfarenheter av, Norrköping i mitt fall.

Beskriv vad du ska ha prylarna till så kanske det blir välgörenhetspris.
Har även haft kontakt med Sunwind direkt och de överträffade förväntningarna
med råge.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Ett helt vanligt kylskåp för köket, men av snålaste modellen drar ca 115kWh per år. Ett vanligt kylskåp går att tilläggsisolera på utsidan för att göra det bättre, men också mycket fulare.

Det blir då 315Wh per dag. Med drygt 10 timmar sol per dag blir det en solpanel på 30W.

Så ska man ha ett bilbatteri som buffer... med förluster i konvertering så kanske det räcker med 40W solceller.

Största förlusten av kyla bör ju vara att när någon öppnar dörren så om kylskåpet gick att konvertera till "frysbox"-liknande konstruktion så skulle man nog spara ännu mer.

Det som kan bli problem är startströmen på kompressorn. Tror nog att 12V inverter kan ställa sig tveksam till detta.
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Hcb:

Så resonerar jag också. El finns inte alls. Sol finns det gott om under den här tiden på året. Dagtid vill säga.

Problemet nu är väl tiden. Jag börjar dock fundera på om man inte skulle se lite mer långsiktigt på det och försöka fundera ut ett billigt koncept som funkar bra. Kommer ju att åka igen.

Gör man en väldigt liten välisolerad låda så borde det trots alls funka med peltier, om man tänker till lite vad gäller designen. Kanske...
Men det är inget man hinner lösa på några dagar.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Ja, det är troligen bättre att göra Rätt(tm) från början än att lägga tid och pengar (och kanske insulin!) på något som inte är en realistisk lösning.

>Det som kan bli problem är startströmen på kompressorn. Tror nog att 12V inverter kan ställa sig tveksam till detta.
Kylskåpet jag hade i båten gick inte igång med ett 8 A nätaggregat trots att driftströmmen var mycket, mycket lägre. Så ja, det kommer att bli problem om man inte har ett litet batteri emellan.

Det skåpet jag hade gick i två driftlägen beroende på matningsspänning. Vid "laddspänning" gick det upp på fullfart, vid drift på enbart batteri drog det ner till lägre effekt.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Det vore ju lite intressant att bygga ett kylskåp baserat på en absorbtionscykel likt gasolkylskåpen, men driva med en solfångare i stället :-)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Har själv Waecos 18 Liters box och kan intyga att det är kvalitetsprodukt då den i princip har varit inkopplad och igång nu över 6 år tror jag. Det kan gå både på 12 och 24 volt utan några omkopplingar.

När det gäller omvandlare från 230 Volt 12 Volt så räcker det inte riktigt med en 5 A aggregat (går om boxen redan är kall, men icke om man startar vid >20 grader temp.) medans 6 Amperes aggregat klarar sig.

Det beror på att kompressorn varvar upp precis i början efter starten för att suga tillbaka olja som skummar upp från evaporatorn och sedan varvar ned och drar mindre med ström.

Den är lite väl rädd om batteriet även när den är satt i den mest djupurladdande läget (finns två lägen) och vid fast installation bör man använda grov och kort kabel och minimera spänningsfallet och då ta bort cigarett-proppen då denna har en säkring i sig som ger lite väl mycket spänningsfall över sig samt att cigarettändar proppar rent allmänt är lite glappiga.

blybatteri är nästa ett måste - typ i 100 Ah klass och kan man få tag på 2 stycke och seriekoppla och köra på 24 Volt så är det ännu bättre. - man måste då seriekoppa 12V solpaneler för 24 V laddning och gärna en laddar som nyttjar panelerna så bra som möjligt.

---

När man gjort sig besväret och få ned alltihopa - hur försäkrar man att det som verkligen behöver dessa för att kyla medicinen - verkligen får behålla dessa, gissar att det här är utrustning är väldigt attraktiv i mångas ögon, kan stjälas och säljas vidare ...
Användarvisningsbild
nlinus

Inlägg av nlinus »

Gott om användbar info där.
Ja det är svårt att försäkra sig om sådant. Man får helt enkelt sätta sin tillit till de eldsjälar som försöker ta hand om folk. I det här fallet så måste någon ha ansvaret över medicinen då det är fyra olika individer i lägret som behöver den.

Tyvärr så har nog vissa prylar en tendens att komma på vift, men jag tror det är skapligt säkert sådana här gånger när utrustningen har ett specifikt syfte. Det som gör det hela knepigare här är väl att jag inte ens kan se prylarna komma på plats, vilket är lite tråkigt då återkopplingen endast blir muntlig.
Skriv svar