VW Polo -99, ryckig gång. Misstänker tändspolen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xxargs

Re: VW Polo -99, ryckig gång. Misstänker tändspolen.

Inlägg av xxargs »

Varför sånt motstånd att byta kablar om du redan bytt allt annat ?? prisfråga ??

begagnat är inte alltid bra då när tändkablarna används så bildas ozon mm som får plasten att åldras fortare och kanske börja spricka upp (med gummi är det ännu värre), har man väl fått kol-kanaler i plasten eller i sprickorna i plasten så är spänningståligheten mycket lägre.

Det är inte vid tomgång eller kallstart som tändspänningen är som högst, utan det är när man kör och kanske trampar lite hårdare på gasen som motorvägskörning.

Det högre trycket av kompression när man gasar eller motorn går tungt gör att spänningen måste vara högre innan det slår över på tändstiftet och spänningen kan vara över 20000 - 35000 Volt innan det slår över och det frestar på kablar och annat som finns i högspänningsdelarna. 10000-volt är mer typisk spänning när motorn tickar på tomgång.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag håller med xxargs. Tändkablar är en förbrukningsvara precis som stiften, kassen med begagnade kablar är inget att spara på.

Här finns lite tips om hur man kollar kondition på befintliga kablar
https://axleaddict.com/auto-repair/Chec ... strategies
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Ja jag försöker snåla lite.. Det har varit rätt så dyrt med allt som skulle bytas på denna bil, kamrem osv är bytt nu.

En sån här tändkabelsats kanske skulle duga? Märket har jag aldrig hört talas om själv tidigare.
http://www.mister-auto.se/sv/tandkabel/ ... 17246.html

Att upptäcka sprickor och sånt ser man heller inte med en ohm-meter. Det kanske är lika bra att uppgradera. Jag vill inte ha mina nya tändstift förstörda av gulsot.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Bougicord is the after-market parts division of Electrifil. Bougicord ignition wire sets have been produced for over 55 years. Besides being OEM on many Volvo and Saab vehicles, Bougicord offers over 8000 vehicle applications, more than 85% of the European market.

Det verkar vara bra nog :)
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

mrfrenzy skrev:Jag håller med xxargs. Tändkablar är en förbrukningsvara precis som stiften, kassen med begagnade kablar är inget att spara på.

Här finns lite tips om hur man kollar kondition på befintliga kablar
https://axleaddict.com/auto-repair/Chec ... strategies
Jag ska göra de testerna imorrn och se om det ger utslag på testet. Annars är det väl egentligen bara att köpa nya tändkablar och se glad ut. Bougicord får det nog bli, jag såg ett annat lågprismärke som heter Janmor. Det har jag heller aldrig hört talas om tidigare.

Jag hittade förresten tändkablar för ännu billigare peng. Magneti Marelli. Jag antar att det är samma Marelli som gjort orginal tändfördelare som sitter på bilen. Det borde vara det bästa alternativet egentligen.
http://www.bildelaronline24.se/magneti-marelli/1860412
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

magnetti marelli och bosch är väl typ saaam sak numera.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Ja nu så, nu var tändkablarna bytta. Vi åkte en tur på 4 mil enkel resa, inga problem alls. Inte ett enda ryck.
Men sedan på hemresan, då ryckte bilen till lite då och då igen som tidigare. Jag har kollat TPSen och den såg bra ut med värdena. Undrar om det kan vara tändspolen ändå..? Kanske kan vara något annat i så fall. Funderar på bränslepumpen eller något sånt. Borde märkas på andra sätt tycker jag. Bränslefiltret är bytt.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Vad jag förstår är det ganska vanligt på VW i den åldern att vakuumslangen till bromsservot läcker och att tjuvluften ger ojämn gång.
Det är ju i alla fall enkelt att kolla.
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Jag har en Skoda Felicia 1,6 -98 som hade ett liknande problem. Lösningen var att skruva ur och rengöra en givare som sitter på grenröret (om jag inte minns helt fel). Lite luddig förklaring men jag överlät det till brorsan som har verkstad. Kostar ju inget att prova, om det sitter en liknande på din bil.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

JohnGalt - Tack för tipset, det ska kollas direkt så fort bilen kommer hem!

MammaMumin - Den enda givare som jag veterligen sitter på grenröret är lambdasonden. Jag kan se dess värden genom ODB2 och det ser bra ut där. Spänningen ligger kring stökiometrin
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

MammaMumin - Kan det vara någon annan givare som du menar? Du får gärna komma med fler tips.

JohnGalt - Jag har gått igenom hela vakumslangen som förövrigt var skarvad från fabrik på tre ställen. Jag böjde och bände, inspekterade visuellt, sprutade på startgas som läckspray men inget hände hur jag än gjorde. Den såg hel ut.

Jag skulle kunna misstänka tändslutsteg eller tändspole eller något helt annat vad det nu skulle kunna vara? Jag har ingen aning om var jag ska fortsätta felsökningen? Tips någon?
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

stoffe skrev:Den enda givare som jag veterligen sitter på grenröret är lambdasonden. Jag kan se dess värden genom ODB2 och det ser bra ut där. Spänningen ligger kring stökiometrin
Har felet uppenbarat sig under tiden du mätte?
Jag tänker på om det är ett intermittent fel på lamdasonden.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Säter - Jag har haft ODB2 kabeln inkopplad och tittat på VC-diagramet undertiden som bilen körts. Ingenting uppdaterar sig speciellt snabbt i det där programmet. Jag är van vid MegaTune och TunerStudio eftersom jag har Megasquirt på en annan bil. Där ser man direkt om lambdasonden är långsam eller snabb eftersom den uppdaterar skärmen så snabbt. Men här så ändras värdet långsamt. Jag vet att lambdasonder blir långsamma med tiden. Det är en 4-polig lambdasond. Men den varierar långsamt. Hur som helst, jag drar historiken kort.

Bilen har haft trasig termostat, motorns temperatur har ej överstigit 60 grader på 2 års tid.
Efter att jag bytt termostat så kommer motorns temperatur snabbt upp i 90 grader och stannar där som den ska, när den gjort det så börjar den rycka till lite då och då efter någon mil ungefär. Jag har bytt följande

Tändkablar
Tändstift
Rotor
Fördelarlock
Termostat
Tempgivaren som sitter på termostathuset är 2 år gammalt.

Bilen ryckte inte före termostatbytet.

Det kan mycket väl vara lambdasonden, jag tror inte den aktiveras under en viss motortemperatur och inte under ett visst varvtal. Det skiljer sig lite mellan olika motorstyrningar. Min voltmeter Amprobe HD 160 C uppdateras långsamt den med. Hur ska jag mäta lambdasonden och veta om den fungerar? Den ger utslag mellan 0-1 V när motorn blivit varm.

Förresten så var tändstiften gulbrända, inte gyllengula som de ska vara. Det kanske tyder på en felaktig blandning?

Jag läste av felkoder nyss och det fanns inga.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Testa att koppla ur lambda sonden och köra utan så ser du om ryckigheten kan bero på den.
JanErik

Inlägg av JanErik »

Kollat bränsletrycksregulatorn då?
Skriv svar